Rijden onder invloed van Alcohol, Drugs of Medicijnen

Auteur Topic: Rijden onder invloed van Alcohol, Drugs of Medicijnen  (gelezen 54639 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #80 Gepost op: 8 januari 2006, 12:28:09
Wij hebben Honac en Dräger en zijn beide reeds gemodificeerd. Waarbij de voorkeur uitgaat naar Dräger. Wordt alleen een kwestie van laten blazen, uitslag P of PA A of F bij een uitslag PA, die ik veelvuldig verwacht, checken van leeftijd en of beginnend bestuurder. Gaat allemaal niet vlotter werken.

Begrijp ik goed dat ook de oudere beginner aan de 0,2 grens moet voldoen ?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #81 Gepost op: 8 januari 2006, 12:34:22
Begrijp ik goed dat ook de oudere beginner aan de 0,2 grens moet voldoen ?

Yep:

http://www.verkeershandhaving.nl/info/document.php?tid=&cid=&id=135

Dossier 0,2 promille (Beginnend bestuurder)

Vanaf 1 januari 2006 gelden er strengere regels voor alcohol in het verkeer. En de kans is groot dat die regels ook voor jou gelden. De nieuwe alcohollimiet van 0,2‰ is er voor alle brom- en snorfietsers tot 24 jaar. En voor iedereen die z’n rijbewijs heeft vanaf 30 maart 2002 of het nog gaat halen. De 0,2‰ limiet geldt de eerste vijf jaar nadat je je rijbewijs hebt ontvangen. Kort gezegd komt de nieuwe regel op het volgende neer: Méér dan 0,2‰ alcohol? Niet meer rijden!

Deze informatie is afkomstig van een campagne van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Hieronder staan een aantal veelgestelde vragen en hun antwoorden.

Hoeveel is 0,2‰ eigenlijk?
Weinig, heel weinig. Maar hóe weinig precies, dat is moeilijk te zeggen, omdat alcohol bij iedereen anders valt. Je lichaamsgewicht speelt een rol. En in het ene drankje zit meer alcohol dan in het andere. Of je man of vrouw bent, telt soms ook mee. De beste tip die we je daarom kunnen geven is: drink gewoon geen alcohol, als je nog moet rijden. Dan blijf je altijd aan de veilige kant van de streep.

Waarom geen 0,2‰ voor iedereen?
Het antwoord is helder: de strengere alcohollimiet geldt voor jongere en minder ervaren bestuurders, omdat juist díe groep een hoge kans heeft op een ongeluk. Dat werpt natuurlijk de vraag op wanneer iemand een ervaren bestuurder mag worden genoemd. Die grens is gebaseerd op cijfers en onderzoek. Daaruit blijkt simpelweg dat jongere en minder ervaren bestuurders al bij een alcoholpromillage vanaf 0,2‰ sneller een gevaar op de weg kunnen zijn.

Alcohol in het verkeer: dat kan echt niet meer!
Doel van de nieuwe regels is om de combinatie van drinken en rijden tegen te gaan. Want die combinatie is en blijft levensgevaarlijk. Je zou denken: waarom dan niet gewoon 0,0‰? Daar is uitgebreid naar gekeken, maar het bleek niet te kunnen. Bijvoorbeeld omdat je door het eten van zoetigheid al kleine hoeveelheden alcohol in je bloed kan krijgen. Daarom is de grens gelegd bij die 0,2‰. Maar eigenlijk betekent het gewoon: niet drinken, als je nog de weg op moet.

Want wat is het probleem ook al weer met drinken en rijden?
Alcohol maakt overmoedig. Je denkt dat je alles aankunt, zeker zoiets ‘alledaags’ als auto of brommer rijden. Toch blijkt alcohol veel meer invloed op je rijgedrag te hebben dan je zou denken. En het vervelende is: als alcohol eenmaal in je bloed zit, gaat het er niet snel weer uit. Ook niet met een snel broodje shoarma na een avondje stappen. Of met sterke koffie aan het eind van het feest. En trouwens ook niet met overgeven. Ondanks alle voorlichting en politiecontroles, stappen nog steeds te veel mensen met alcohol op achter het stuur. Het gevolg is, dat elke week onnodig slachtoffers vallen. Vaak jonge mensen in de bloei van hun leven. Om precies te zijn: van de 250 doden en 3500 zwaargewonden per jaar door alcohol in het verkeer, is ongeveer een kwart jonger dan 24 jaar.

Wat als je teveel hebt gedronken en toch gaat rijden?
Dan ben je natuurlijk niet slim bezig. Want je zet je eigen veiligheid én die van anderen op het spel. Bovendien riskeer je een stevige boete. Blaas je meer dan 0,2‰, dan mag je niet verder rijden. Als je bent betrokken bij een ongeluk, dan wordt het nog veel vervelender. Denk daarbij aan het kwijtraken van je rijbewijs. En zelfs aan forse cel- of werkstraffen. Word je gepakt met meer dan 0,5‰ alcohol in je bloed, dan volgt een verplichte EMA-cursus (Educatieve Maatregel Alcohol). Die kost je niet alleen drie vrije dagen, maar ook nog eens het cursusgeld van minimaal 750 euro.

Kortom: met alcohol op gaan rijden is een enorme gok. Het is spelen met je leven. En ook nog eens spelen met je duurbetaalde rijbewijs.

Je wilt drinken én veilig thuiskomen?
Dat is veel simpeler dan je zou denken. Het enige wat je hoeft te doen, is vooraf even een Bob regelen. Want Bob blijft nuchter en zorgt dat jij veilig thuis komt. En het mooie is: de volgende keer ben jij gewoon de Bob.


ltdoka

  • Gast
Reactie #82 Gepost op: 8 januari 2006, 13:49:01
En hoeveel "ervaren" bestuurders veroorzaken met minder dan 0,5 promile alcohol een ongeval ??
Dus gewoon allemaal aan de max. 0,2 promille


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #83 Gepost op: 8 januari 2006, 14:20:33
En hoeveel "ervaren" bestuurders veroorzaken met minder dan 0,5 promile alcohol een ongeval ??
Dus gewoon allemaal aan de max. 0,2 promille

Ik vind ook dat het voor iedereen gelijk moet worden. Iemand die 2 jaar zijn rijbewijs heeft en dagelijks autorijd kan wel ervarener zijn dan iemand die (bij wijze van spreken) alleen op zaterdag autorijd om boodschappen te doen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #84 Gepost op: 1 november 2007, 13:43:55
http://www.ad.nl/binnenland/article1789789.ece

Drankrijder sneller zijn rijbewijs kwijt
Door MARK VAN DER WERF

DEN HAAG - Automobilisten die voor de tweede keer met te veel alcohol op worden gepakt, raken meteen hun rijbewijs kwijt.
 
 Het kabinet neemt hierover morgen zo goed als zeker een besluit. Volgens ingewijden voeren de ministers Hirsch Ballin (Justitie) en Eurlings (Verkeer) een voorstel uit dat de PvdA en VVD vorig jaar lanceerden.

Hun plan: wie betrapt wordt met een alcoholpromillage van meer dan 0,5 (ongeveer twee glazen bier) krijgt nog één kans. Bestuurders die de tweede keer met minimaal 1 promille (vier tot zeven glazen) gepakt worden, moeten hun rijbewijs inleveren en opnieuw rij-examen doen.

Naar schatting worden jaarlijks enkele duizenden automobilisten daarmee geconfronteerd.

De maatregel betekent een fikse afslanking van het puntenrijbewijs, waar Eurlings voorganger Peijs haar tanden op stukbeet. Zij wilde daarmee bijvoorbeeld ook notoire bumperklevers of hardrijders op de snelweg sneller het rijbewijs afnemen. Maar daar zaten juridisch te veel haken en ogen aan. De Raad van State bleek positiever over het ‘uitgeklede’ voorstel.

,,Het ligt erg voor de hand dat het kabinet daarvoor kiest,’’ denkt VVD-Kamerlid Weekers, die net als PvdA’er Wolfsen nauw betrokken was bij het plan. Volgens hem hebben de ministers nog wel overwogen ook hardrijders bínnen de bebouwde kom sneller het rijbewijs af te nemen. Of dat gebeurt is onduidelijk.

De maatregel verandert niets aan de straffen die rechters kunnen opleggen. Ook via het CBR kan iemand zijn rijbewijs kwijtraken. ‘Zware zondaars’ worden daar vaak naar een psychiater doorverwezen. Die bekijkt of rijden nog verantwoord is. Weekers: ,,Die procedure duurt vaak veel te lang, het is beter dat er nu een heldere norm komt.’’

Onduidelijk is of de Tweede Kamer de aanpak van het kabinet steunt. Vooral het CDA dringt aan op meer maatregelen. Alleen drankrijders harder aanpakken zou onvoldoende zijn. Ook de PvdA is tegenwoordig gecharmeerd van een ‘echt’ puntenrijbewijs, zoals dat in Duitsland bestaat.


Jos v L

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #85 Gepost op: 1 november 2007, 18:25:54
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #86 Gepost op: 9 november 2007, 17:16:39
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2480541/Glas_heffen_op_alcoholcampagne.html?p=1,1

Goed voorbeeld

AMSTERDAM -  Minister Ter Horst heeft een nieuw convenant om het alcoholgebruik onder jongeren in Noord-Holland te verminderen, gevierd met een glaasje champagne. Proost Guusje. Dat is het goede voorbeeld!
 
http://www.telegraaf.nl/multimedia/archive/00132/drank_132206i.jpg
Guusje drinkt er één op het nieuwe alcoholbeleid in Noord-Holland

Het Westfries Weekblad heeft een foto van de minister die met burgemeester C. van Veldhuizen klinkt op de nieuwe actie om het alcoholmisbruik in de streek terug te brengen.



'Jongeren en alcohol gaan niet samen', zegt Ter Horst. De krant heeft echter een wakkere verslaggever. Terwijl in de zaal werd gezegd dat het een alcoholvrije toost betrof, bekeek de schrijver van het verhaal de fles eens goed. Op de voorzijde de sticker 'West-FRIS-land', maar op de achterkant bleek het om een brouwsel met 7.4% te gaan... En daar lusten de jongeren in Noord-Holland ook wel pap van!


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #87 Gepost op: 9 november 2007, 17:39:37
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2480541/Glas_heffen_op_alcoholcampagne.html?p=1,1

Goed voorbeeld

AMSTERDAM -  Minister Ter Horst heeft een nieuw convenant om het alcoholgebruik onder jongeren in Noord-Holland te verminderen, gevierd met een glaasje champagne. Proost Guusje. Dat is het goede voorbeeld!
 

Van goede voorbeelden weet onze Guusje alles van. Ze heeft zelf, toen ze nog burgemeester van Nijmegen was ook eens met slok op achter het stuur gezeten.....


Politie wilde drankbon Ter Horst geheim houden
dinsdag 29 augustus 2006 09:55

De politieleiding in Nijmegen heeft er alles aan gedaan om verborgen te houden dat burgemeester Guusje ter Horst (PvdA) met drank op achter het stuur zat. Haar aanhouding werd in het politieregister afgeschermd voor andere agenten.

De agenten die haar hadden bekeurd, kregen de opdracht te zwijgen over het incident. Het proces-verbaal mocht alleen door de korpschef worden ingezien. Normaal gesproken worden dossiers in het politieregister alleen afgeschermd in uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld bij zedendelicten of als getuigen gevaar lopen.

Ter Horst werd in juli bij een alcoholcontrole betrapt met te veel drank op, zo werd dit weekeinde bekend gemaakt. Dat gebeurde in de week van de afgelaste Vierdaagse. Omdat ze maar iets te veel had gedronken, kreeg ze een rijontzegging van een uur en een boete van 220 euro.

Ontdekt
Pas afgelopen zaterdag lichtte de gemeente alle raadsleden in. Aanleiding zou zijn geweest dat Omroep Gelderland het incident had ontdekt en ermee naar buiten dreigde te komen.

Ter Horst had zelf eerder al wel commissaris van de Koningin Clemens Cornielje, het college van Burgemeester en Wethouders en de fractievoorzitters ingelicht. Die besloten de kwestie voor zich te houden, omdat zij de melding voldoende vonden, zegt de gemeente. Ter Horst is als burgemeester korpsbeheerder van de regiopolitie Gelderland-Zuid.

Spijt
In een verklaring heeft de gemeente zaterdagmiddag laten weten dat Ter Horst het betreurt dat zij het imago van de stad en het gemeentebestuur schade heeft berokkend. Ze noemt haar gedrag 'oerstom' en heeft er spijt van. Wat haar betreft is het eens, maar nooit weer, liet haar woordvoerder weten.

Het incident is opvallend, omdat Ter Horst twee jaar geleden veel opzien baarde met haar nieuwjaarstoespraak, waarin zij Nijmeegse ambtenaren en anderen de les las over integriteit en vriendjespolitiek. Volgens haar kneep in Nijmegen iedereen een oogje dicht, om het zijn vrienden niet lastig te maken.

bron: www.elsevier.nl
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Jos v L

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #88 Gepost op: 9 november 2007, 19:49:18

'Jongeren en alcohol gaan niet samen', zegt Ter Horst. De krant heeft echter een wakkere verslaggever. Terwijl in de zaal werd gezegd dat het een alcoholvrije toost betrof, bekeek de schrijver van het verhaal de fles eens goed. Op de voorzijde de sticker 'West-FRIS-land', maar op de achterkant bleek het om een brouwsel met 7.4% te gaan... En daar lusten de jongeren in Noord-Holland ook wel pap van!


Ochja, een aanname wordt veel te vaak, veel te snel gedaan.
Ik zeg niet dat de schrijver liegt maar voor het zelfde wil hij gewoon wat naamsbekendheid. Dat die maar eens met een foto op de proppen komt :)
Ik blijf er in ieder geval nuchter onder ;D
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #89 Gepost op: 12 mei 2009, 11:02:02
Verkeersminister Camiel Eurlings loopt niet echt warm voor het pleidooi van zijn eigen partij,
het CDA, voor een veel strengere aanpak van automobilisten die na een opgelegd rijverbod
toch weer met de auto gaan rijden. De oplossing moet ook in de praktijk werken.
De politie heeft al veel te doen, meent Eurlings. Volgens Tweede Kamerlid Sander de Rouwe
moet de celstraf voor deze overtreders omhoog en de rijontzegging worden verlengd, evt. naar levenslang.
Maar vooral de pakkans moet worden vergroot door bijv. bestanden te koppelen van kentekens en de lijst
rij-ontzeggingen. Als de politie dan een kenteken controleert is direct te zien of er een rijverbod is opgelegd
waarna de auto kan worden aangehouden om te zien of de betrokkene achter het stuur zit.
Volgens De Rouwe is het nog steeds geen fijne sortering maar wel beter dan het nu gebeurd.
Eurlings ziet vooral brood in het alcoholslot, een startonderbreker voor veelplegers, dat hij volgend jaar wil invoeren.
Mensen die hun rijbewijs moeten inleveren trekken zich daar volgens hem geen bal van aan en kruipen toch achter
het stuur. Het slot is volgens hem een extra barrière. De techniek kan ons helpen, aldus Eurlings.
Pas als dat niet helpt is hij bereid in overleg met zijn collega van justitie te kijken hoe de opsporing verbeterd kan worden.
Onduidelijk is hoeveel automobilisten doorrijden ondanks een rijverbod. De Rouwe kwam na een rondgang langs het
Openbaar Ministerie, politie en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid met een ruwe
Schatting van 40 tot 60% Het is volgens De Rouwe toeval als ze worden gesnapt.

Bron: de Stentor dinsdag 12 mei 2009
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.