Discussietopic Amber Alert / kinder vermissingen

Auteur Topic: Discussietopic Amber Alert / kinder vermissingen  (gelezen 75105 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

TheBeast

• Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • BHV
Reactie #130 Gepost op: 11 oktober 2011, 12:56:04
off topic:

deze vindt ik nog steeds de beste om de kracht van burgernet te tonen:

Groningen - zaterdag 14 mei 2011 19:57:37
Burgernet ingezet na poging overval
Actie gestart: zaterdag 14 mei 2011 19:57:37
Aantal benaderde deelnemers: 5027
GRONINGEN. Zaterdagavond is Burgernet ingezet na een poging tot een overval in het centrum van Groningen. De verdachte van de overval had mogelijk een vuurwapen bij zich. In totaal hebben 2277 deelnemers van de 5027 benaderde deelnemers uitgekeken. De verdachte is dankzij Burgernet aangehouden.

Hoe meer mensen zich aanmelden=> hoe groter de pakkans=> hoe veiliger onze leefomgeving wordt.

back on topic

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #131 Gepost op: 15 oktober 2011, 00:34:59
Meerderheid Tweede Kamer voor verplicht centrale melding van kindervermissingen

http://www.amberalertnederland.nl/News.aspx?newsId=230&lang=nl

14-10-2011 - Beek (L)  

Uit rondvraag van het Radio 1 programma AVRO Vrijdagmiddag Live blijkt dat een Kamermeerderheid van CDA, VVD en PvdA voor een verplicht centrale melding voor vermiste kinderen is.

AMBER Alert Nederland pleitte eerder deze week voor het verplicht melden van vermissingen bij een centraal punt. Zo kan optimaal gebruik worden gemaakt van de kennis die centraal aanwezig is op het gebied van vermissingen; nodig om de circa 20.000 vermissingen per jaar te kunnen beoordelen, en te beslissen in welke gevallen moet worden opgeschaald. Ook kan op deze manier sneller gebruik worden gemaakt van centrale middelen binnen de politie, zoals het AMBER Alert, speurhonden en helikopters.

"Ik ben aangenaam verrast dat een Kamermeerderheid, met AMBER Alert Nederland, wil dat de minister snel een centrale melding van vermissingen invoert," aldus Frank Hoen, oprichter AMBER Alert Nederland. "De meldingsplicht van urgente vermissingen is op korte termijn te realiseren. De overgang naar de nationale politie is daarnaast een uitgelezen moment om te zorgen dat een centraal expertisecentrum juist is ingebed in de nieuwe organisatiestructuur, maar ook dat er een geautomatiseerd centraal registratiesysteem voor vermissingen komt, bijvoorbeeld via een landelijk intranet, en zorg te dragen voor opleiding van politieagenten op dit vlak. Dat kan in sommige gevallen zeer veel opleveren."

Het volledige persbericht van de AVRO leest u hieronder:

TWEEDE KAMER: VERPLICHTE CENTRALE MELDING KINDERVERMISSINGEN SNEL INVOEREN

Een meerderheid in de Tweede Kamer wil een verplichte centrale melding voor vermiste kinderen. Volgens Amber Alert Nederland kunnen daarmee vermissingen sneller en zorgvuldiger door de politie worden aangepakt. In het Radio 1 programma AVRO Vrijdagmiddag Live zegt VVD Kamerlid Jeanine Hennis-Plasschaert.: "Voor de VVD is het uitgangspunt dat het verplicht centraal melden nu eindelijk moet worden ingevoerd. Omdat ook in België is gebleken dat het van toegevoegde waarde is als het gaat om de snelheid en zorgvuldigheid waarmee vermissingzaken kunnen worden afgehandeld". Zij wordt hierin gesteund door de PvdA en het CDA.

De drie partijen reageren hiermee op de onvrede van directeur Frank Hoen van Amber Alert Nederland. Deze pleit naar aanleiding van de recente vermissing en moord op Jennefer voor het zogenaamde 'Belgische model'. Daar wordt iedere vermissing onmiddellijk wordt gemeld bij een centraal punt. Zo wordt optimaal gebruik gemaakt van de kennis die centraal aanwezig is op het gebied van vermissingen. Die is nodig om de circa 20.000 gevallen per jaar te kunnen beoordelen en te beslissen wat de beste aanpak is. Ook kan op deze manier sneller gebruik worden gemaakt van centrale middelen binnen de politie, zoals het Amber Alert, speurhonden en helikopters.

Hennis-Plasschaert zegt op Radio 1 verder dat ze de Minister Opstelten van Justitie middels Kamervragen om opheldering heeft gevraagd. "Ik wil van de minister weten of hij het met de VVD eens is, dat het formaliseren van een verplichtstelling om centraal te melden eigenlijk een kleine moeite is. En als hij het met mij eens is dan wil ik natuurlijk weten of hij van plan is dat zo snel mogelijk te doen."

Voormalig minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin liet in maart 2010 ook al weten hier snel mee aan de slag te willen. Maar invoering is tot nu toe uitgebleven. Aanleiding toen was de moord op Milly Boele, waarbij het Amber Alert te laat werd uitgestuurd.

In de uitzending van Vrijdagmiddag Live van 14 oktober zal Frank Hoen, directeur van Amber Alert Nederland, te gast zijn. Daarnaast is ook de reactie van Jeanine Hennis-Plasschaert te horen.

AVRO Vrijdagmiddag Live wordt elke vrijdag uitgezonden vanuit cafe De Kroon tussen 14.00 tot 16:30 uur op radio 1. Meer informatie op www.avro.nl/vrijdagmiddaglive
Samen sterk in de hulpverlening!

hecoson

• Junior gebruiker
  • **
  • leef en laat leven
Reactie #132 Gepost op: 16 oktober 2011, 15:02:50
en weer 24 uur nadien
leert  de politie het niet dan ...
voer gewoon 2 uur erna een amber alert uit .
verder zal ik oren en ogen openhouden
het leven is net een suprise ei elke keer een andere verrassing

RS6

• HAP - AA
  • Senior gebruiker
  • Audi - Vorsprung durch Technik
Reactie #133 Gepost op: 16 oktober 2011, 15:07:14
en weer 24 uur nadien
verder zal ik oren en ogen openhouden

Ik snap je reactie maar als men dat zou doen dan hebben we er 10 per uur.
Het blijft lastig om te beslissen wanneer wel en wanneer geen Amber Alert.

Ik hoop op een goede afloop!

hecoson

• Junior gebruiker
  • **
  • leef en laat leven
Reactie #134 Gepost op: 16 oktober 2011, 15:12:53
@ rs6  sorry maar kijk naar amerika daar word dit systeem al jaren gebruikt en daar heeft men ook bepaalde criteria waar een amber alert aan moet voldoen .
nederland is gewoon een regeltjesland waar de regeltjes net iets te ver doorschieten naar mijn smaak .
ik krijg binnen nu en 2 3 dagen de titel van de film die ik in een eerdere post aanhaalde .
kijk die film maar eens en leg dan de nederlandse manier er maar eens naast je zult zien wat ik bedoel

Piles

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Reactie #135 Gepost op: 16 oktober 2011, 15:21:23
@ rs6  sorry maar kijk naar amerika daar word dit systeem al jaren gebruikt en daar heeft men ook bepaalde criteria waar een amber alert aan moet voldoen .
nederland is gewoon een regeltjesland waar de regeltjes net iets te ver doorschieten naar mijn smaak .
VS heeft criteria: dat is goed volgens jou
Nederland heeft regeltjes: dat is niet goed volgens jou
Ik snap het niet.

hecoson

• Junior gebruiker
  • **
  • leef en laat leven
Reactie #136 Gepost op: 16 oktober 2011, 15:28:09
nederland heeft teveel regeltjes .
het moet over teveel schijven heen voordat er eindelijk actie word ondernomen .
in amerika is het gewoon 3 vragen kind onder de 18  ja
direct gevaar ja .
meer info bekend  ja .
bam amber alert op volle schaal .

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #137 Gepost op: 16 oktober 2011, 15:38:57
Even over een andere boeg. Het Amber Alert is bedoeld om snel zo veel mogelijk mensen te bereiken. Toch valt mij de laatste paar keer al op dat veel nieuwssites er niet heel veel aandacht aan geven. Bij bijvoorbeeld telegraaf.nl staat het wel bovenaan maar bij Nu.nl of VK.nl is het gereduceerd tot een linkje waar je zo overheen leest. Ook de beloofde pop-ups heb ik nog niet ontdekt. Als het nu al geen 'hoofdpaginanieuws' is, wat gaat het dan worden als er nog vaker een amber alert ingezet wordt?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #138 Gepost op: 16 oktober 2011, 15:39:12
en weer 24 uur nadien
En waar baseer je op dat er nu iets fout is gegaan?

nederland heeft teveel regeltjes .
het moet over teveel schijven heen voordat er eindelijk actie word ondernomen .
in amerika is het gewoon 3 vragen kind onder de 18  ja
direct gevaar ja .
meer info bekend  ja .
bam amber alert op volle schaal .
Onzin, dit zijn de regels in Amerika:
AMBER Alert Criteria
1.  Law enforcement officials have a reasonable belief that an abduction has occurred.
2. Law enforcement officials believe that the child is in imminent danger of serious bodily injury or death.
3. Enough descriptive information exists about the victim and the abductor for law enforcement to issue an AMBER Alert.
4. The victim of the abduction is a child age 17 years or younger.
5. The child’s name and other critical data elements—including the child abduction (CA) and AMBER Alert (AA) flags—have been entered into the National Crime Information Center (NCIC) system.

En die van Nederland:
1.  het vermiste kind moet jonger zijn dan 18 jaar.
2.  er moet direct gevaar bestaan voor het leven van het kind of een directe vrees voor ernstig letsel.
3.  er voldoende informatie is over het slachtoffer, een mogelijke ontvoerder of een gebruikte auto, zodat met een AMBER Alert de kans vergroot wordt dat het kind gelokaliseerd kan worden.
4.  het AMBER Alert moet zo snel mogelijk na de ontvoering of vermissing worden gebruikt.

Misschien dat jij met al je wijsheid mij op de verschillen kan wijzen?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #139 Gepost op: 16 oktober 2011, 15:40:26
'Sneller Amber Alert is failliet van systeem'

ROTTERDAM -  „Het sneller inzetten van een Amber Alert is het faillissement van dit alarmsysteem.” Dat zegt woordvoerder Ed Kraszewski van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) nu door de zaak Jennefer weer een discussie ontstaat over het sneller inzetten van dit alarmsysteem.

Er bestaan nu vier criteria voor het inzetten van een Amber Alert. Zo moet het kind niet ouder dan 18 jaar zijn en moet er van diegene een digitale foto beschikbaar zijn. Ook moeten er aanwijzingen zijn dat het leven van het kind in gevaar is of dat het lichamelijk letsel kan worden toegebracht.

Die criteria worden naast de omstandigheden gelegd van de vermissing op dat moment, licht Kraszewski toe. „De politie Rotterdam-Rijnmond had al heel veel gedaan, zoals burgernet ingezet, flyers laten verspreiden en naast agenten ook andere mensen zoals taxichauffeurs gealarmeerd. Er waren tot zondagavond half 10 nog geen aanwijzingen die een Amber Alert rechtvaardigden.”

Kraszewski vindt dat je het alarmsysteem niet te snel moet inzetten omdat 80 procent van de kinderen die jaarlijks worden vermist, terugkomt. „Als we er bij elke vermissing een Amber Alert uitgooien, betekent dat dat we er elke dag een hebben, omdat er dagelijks in Nederland kinderen worden vermist.” Alleen al in Rotterdam worden op een gemiddelde zaterdag tien kinderen vermist. Landelijk ligt dat aantal op 20.000 kinderen per jaar.

Afgelopen zondag heeft de Rotterdamse politie rond het middaguur contact gehad met het KLPD over de eventuele inzet van Amber Alert. Dat was 14 uur na de eerste melding van vermissing op zaterdag. Toen waren er nog onvoldoende aanwijzingen dat voor haar leven werd gevreesd of sprake was van ontvoering. Wel is er een twitteralarm uitgegaan, de alarmering die voorafgaat aan een Amber Alert.

Amber Alerts gaan er ook wel eens direct uit, zoals destijds in de zaak Katja uit Ede. „Dat meisje werd door een automobilist met geweld in de auto geduwd en de chauffeur vertrok met hoge snelheid. Binnen het uur is er toen een Amber Alert uitgegaan. Later bleek dat het haar vader was.”

Kraszewski benadrukt dat binnen het KLPD regelmatig wordt gesproken over de vraag wanneer je het alarm moet inzetten. Maar omdat elk geval op zichzelf staat, zijn de criteria nooit doorslaggevend. Tegelijkertijd moet een Amber Alert effectief blijven: „Als we te snel reageren, kijkt niemand er meer naar om.”

Bron: de Telegraaf ==>> Gaarne altijd een COMPLETE LINK naar het orginele artikel als bronvermelding neerzetten!
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.