opleidingen KNBRD

Auteur Topic: opleidingen KNBRD  (gelezen 48178 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #130 Gepost op: 7 januari 2004, 21:38:47
De verschillende discussies heb ik met belangstelling gevolgd. Nogmaals in acute situaties weet ik het niet. Ik weet wel in mijn ambu stage dat men bij COPD pat zelfs vernevelde met zuurstof i.p perslucht.
Het ging mij er even om dat je meldde dat er geen contra indicaties zitten aan zuurstof, nou die zijn er wel.
In een andere discussie heb ik het ook al aangegeven, je kunt een ieder een truc leren, echter het waarom weten is veel belangrijker.
Zo ook iedereen kan een motorboot sturen, maar niet iedereen kan een motorboot varen.

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #131 Gepost op: 7 januari 2004, 21:43:58
De saturatiemeeting is zegt maar beperkt iets, maar zegt bijvoorbeeld niet over lokale hypoxie

Zullen we toch aan het percutane PO2 meter moeten.

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #132 Gepost op: 7 januari 2004, 21:49:39
Heren, we schieten door. We hebben het hier over opleidingen ten behoeve van reddingsbrigadeleden, ofterwel leken in een ambulanceprotocol. Vandaar standariseren, zuurstof therapie voorschrijven bij drenkelingen, reanimatie en trauma.

Daarom houdt het simpel en toets je reddingsbrigade protocol aan datgene wat tevens het ambulanceprotocol voorschrijft en leg dit als reddingsbrigade voor aan de Medisch Leider van de RAV. Doe dit dus in samenspraak met de aanrijdende ambulancedienst.
Elke hulpverlening start met communicatie.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #133 Gepost op: 8 januari 2004, 00:30:32
Ehm, ja dit heeft inderdaad geen donder meer te maken met de opleidingen binnen de bond. Hoe staan we tegen tegenover de opleidingen tot instructeur zwemmend redden (zia, zib)?

9910001
9910001

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #134 Gepost op: 8 januari 2004, 01:43:16
Ik steek dan maar van wal met ZIA
Ik ben er nog niet geheel achter welk voordeel het heeft om basis zwemmen te geven in een kleuterbadje als je een aankomend strandwacht duidelijk moet maken hoe hij/zij goed toezicht moet houden en iemand eventueel uit het water moet halen.
Ik geef nog steeds de voorkeur aan ervaring, interesse en boerenverstand boven het KNBRD papiertje.

Kees

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #135 Gepost op: 8 januari 2004, 11:25:34
Het voordeel van ZIA is dat er les gegeven kan worden in het basis zwemmen (waarmee de verdrinkingdood kan worden voorkomen immers iemand die zwemt is niet aan het verdrinken) en verder de basis voor reddend zwemmen. Als meer mensen deze basis leren dan is de kans groter dat er bij een ongeval iemand met reddend zwemmen is. Als je dit jong leert dan blijft hiervan iets bij tijdens de rest van je leven. Hiervoor vind ik het een goede opleiding omdat de instucteurs met zia goed les kunnen geven. Je kan dan ook lesgeven in reddend zwemmen en in in het bewaken van water.

9910001
9910001

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #136 Gepost op: 8 januari 2004, 11:49:05
Ik heb de indertijd de opleiding "jeugd instructeur*" gedaan bij de KNBRD en heb alle bewondering voor de, in tegenstelling tot varend redden, gedegen stof, moderne didactische methode (zelfs nu nog zie ik in zwembaden lesgeven op oudere, achter haalde basis) en het hoge niveau. Een goede, brede ondergrond voor zwemles in z'n algemeenheid en reddend zwemmen in het bijzonder. Ik geef met plezier mijn kennis op de daar opgedane manier door. Bovendien werd niet alleen uitvoerig ingegaan op het watervrijmaken maar ook het rendement (verfijnde bewegingen) van de slagen, de optimale vorm van het lichaam, de ademhaling (ritme) voor verdere uitbouw naar gevorderde technieken, na het behalen van de diploma's. Ik vond het een gedegen, nuttige opleiding.

Er zijn ook goede onderdelen bij REDNED ;)

* inmiddels afgeschaft.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #137 Gepost op: 8 januari 2004, 12:08:54
Als deze opleding positief is houdt dit dan ook in dat er positief wordt gedacht over de opleidingen voor het zwemmend redden?? De opleiding van ZIB vind ik zelf wel wat ver gaan, maar het kennis hieruit is wel noodzakelijk voor een brigade om aanwezig te hebben binnen een vereniging. Verder is het zwemmend redden een goede basis voor de andere taken van een brigade.

9910001
9910001

Dave

• Gast
Reactie #138 Gepost op: 8 januari 2004, 12:30:51
Idd wanneer ze de vaaropeidingen met de zelfde diepgang zouden opstellen zou de opleiding veel meer waarde krijgen. Het zal inhoudelijk veel aangepast moeten worden, maar je zal zien dat het niveau met een factor 10 omhoog gaat  ;D

Dave

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #139 Gepost op: 8 januari 2004, 13:12:15
REDNED is full member van de ILS..

Waarom pakken ze daar niet het lesmateriaal en certificaten vandaan.  Wat ik er van gezien heb is ziet dat er erg goed uit..

Heeft iemand de lesmaterialen van de ILS wel een gezien ? en weet iemand waarom REDNED daar dan niets mee doet...

Of kijk eens hoe de Vlaamingen dat doen..  http://www.vrc.nu/ en kijks op de site van hun rescueteam http://www.rescueteam.be/index.html

Dat ziet er een stuk gelikter uit..