opleidingen KNBRD

Auteur Topic: opleidingen KNBRD  (gelezen 48404 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #90 Gepost op: 5 januari 2004, 20:00:49
Nee, we snappen het niet. Ik weet namelijk niet in hoeverre het scheuren over het strand een kerntaak van de RB is. Dat is voor ons niet voor te stellen dat dat direkt wat te maken heeft met het voorkomen van de verdrinkingsdood. Om het moment dat je er met een auto naar toe kan ligt het SO toch op het droge? Zuurstof en AED willen de meeste reddingsbrigades niets van weten, dus wat ga je dan doen als je bij de geredde persoon bent. Ik stel me op het standpunt dat, eenmaal op het droge een behoorlijk uitgeruste ambu aanrijdend moet zijn.

Het is ook wel praktisch om het ambu personeel op te halen en later (met so) terug te brengen naar de ambulance.
Ik heb ook eens zo'n 150 meter met een wervelplank met een zware man erop over het strand lopen sjokken. Ik was dolgelukkig dat we bij de ambu waren, want dat was echt afzien!!!
Dan is het wel gemakkelijk om een strandvoertuig tot je beschikking te hebben, waar een brancard in past en een chauffeur aan het stuur die kan rijden.

Wie zegt dat RB's niet aan een AED willen beginnen? Volgens mij is het meer een centenkwestie.

Christian


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #91 Gepost op: 5 januari 2004, 21:51:33
Verder worden lang niet alle so per boot uit het water gehaald door ons. Vaak gebruiken we de auto om snel ergens op het strand aanwezig te zijn om dan zwemmend iemand te redden.
Met wat zwaarder weer ben je namelijk veel sneller ter plaatse met de auto dan met een boot.

Tegenwoordig gaan de meeste brigade echt over op AED en Zuurstof. Maar dat is een nieuwe ontwikkeling omdat er veel onduidelijkheid over wat wel en niet mag. Verder is het idd een centenkwestie om de appartuur aan te schaffen en een tijd issue om de mensen ervoor op te leiden.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #92 Gepost op: 5 januari 2004, 22:05:39
Dave en Henk,

zoals al eerder aangegeven, zijn we over het algemeen niet blij met de huidige opleidingen welke door RedNed gegeven en geexamineerd worden. Het strandwacht diploma is zeer achterhaald en is niet meer van toepassing op de huidige strandhulpverlening.
"Mijn" voorstel is om de opleiding te veranderen naar een bassiscertificaat en vervolgens praktijktoetsing toe te passen in een zelflerende constructie. Precies dezelfde leermethode passen we nu toe voor de opleiding voor chauffeurs hulpverleningvoertuig reddingsbrigade.
Verder is men als chauffeur van een voertuig met optische en geluidssignalen wettelijk verplicht om een instructie te geven! Vandaar dat deze wettelijke verplichting iets zwaarder is dan een vernieuwde opleiding varend redden binnenwater. Al ben ik wel met je eens dat daar ook eens goed geschoffeld mag worden.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #93 Gepost op: 6 januari 2004, 00:55:27
Beste Henk,

Elke lid van reddingsbrigade heeft toch een EHBO diploma ? En sommige strandbrigades leveren de dienst als een strandambulances... Want niet elke ambulancedienst heeft zo'n mooie ambu als Hanna  ;D

Het verbaasd me dat jij en Dave niet begrijpen dat terreinrijden een extra skill voor sommige hulpverleners kan zijn..
Sommige reddingsbrigades hebben toestemming om met OGS te rijden en moeten dus een OGS training hebben...

Wat is het bezwaar voor extra trainingen..?
Net als zuurstof eerste hulp en de AED training. Hoe meer mensen willen leren hoe beter...

Ik zou dit soort trainingen niet afnemen bij REDNED er zijn betere clubs die die trainingen kunnen geven. Ook de OGS training zijn andere gecertificeerde trainingsinstituten..

De leerstof van het REDNED is aardig verouderd. Laten ze maar eerst dat actueler maken. Misschien moeten ze eens kijken naar lesstof van ILS..


Nee, daar leg ik juist het verband: ze zien niks in zuurstof toedienen, AED en verdere training maar willen wel een cursus terreinrijden om daar snel aan te komen met blauw zwaailicht en sirene.  Ik zou zeggen, ga eerst eens die advanced trainingen doen en schaf een AED aan en dan heb je wat om het strand voor over te scheuren. Je moet het niet omdraaien.

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #94 Gepost op: 6 januari 2004, 01:36:24
Voor de twijfelaars, draai eens een dagje mee op het strand en je ziet het nut van een voertuig vast wel in  ;D
Aan het strand is het nog steeds informeren, corrigeren en controleren.
Redden en eerste hulp is 2.
Wat betreft de opleiding varend redden van de KNBRD, wie is er eigenlijk naar de laatste informatiedag voor opleiders en examinatoren geweest?
Volgens mij timmeren ze aardig aan de weg.

Kees


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #95 Gepost op: 6 januari 2004, 09:28:59
Voor de twijfelaars, draai eens een dagje mee op het strand en je ziet het nut van een voertuig vast wel in  ;D
Aan het strand is het nog steeds informeren, corrigeren en controleren.
Redden en eerste hulp is 2.
Wat betreft de opleiding varend redden van de KNBRD, wie is er eigenlijk naar de laatste informatiedag voor opleiders en examinatoren geweest?
Volgens mij timmeren ze aardig aan de weg.

Kees

Natuurlijk is het voertuig nuttig, maar is het vervoer een kerntaak, zodanig dat je je hele organisatie er op richt? Blaricum heeft een strand van zo'n 5 km lang, maar redt zich uitstekend zonder voertuig. Ze hebben wel een tractor voor het in het water laten van de boten. Handig, ja. Leuk, zeer zeker. Kerntaak? Misschien, maar dan komt er meer om de hoek kijken,  als een anti in het zand vastzitten cursus.

Henk


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #96 Gepost op: 6 januari 2004, 10:17:17
Nee, daar leg ik juist het verband: ze zien niks in zuurstof toedienen, AED en verdere training maar willen wel een cursus terreinrijden om daar snel aan te komen met blauw zwaailicht en sirene.

Wie bedoel je met 'ze'? Ik denk dat je erg moet oppassen om alles over één kam te scheren!!!

Christian


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #97 Gepost op: 6 januari 2004, 10:30:30
Henk,

ff wat verklappen. Ik hoef ook niet zo nodig een theoretisch verhaal aan te horen over civiel rechtelijke procedures en andere thermologiën, maar het moet van de wet als dat soort attributen op je busje hebt.

Dan zeg jij direct; "Haal ze eraf!!!" Goed idee, alleen sta je vervolgens in de file richting het andere strand met hoog water als je een ambulanceploeg moet oppikken voor een reanimatie van een drenkeling.

Aha, zie statuten. "Het voorkomen van de verdrinkingsdood zin de ruimste zin van het woord".

In deze contekst is een hulpverleningsvoertuig een must en opgenomen binnen de kerntaak.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #98 Gepost op: 6 januari 2004, 11:27:31
Wie bedoel je met 'ze'? Ik denk dat je erg moet oppassen om alles over één kam te scheren!!!

Christian

In de hele discussie indertijd heb ik niet één reddingsbrigade enthousiast horen reageren op het gebruik van zuurstof, en slechts enkelen positief op het gebruik vam de AED. Dus "ze" zijn alle brigades, behalve één brigade in Zeeland die inmiddels ook zuurstof daadwerkelijk gebruikt. Voor de rest was men vanuit deze hoek alleen maar negatief: BIG wet enz... Zie de discussie daarover elders op het forum.

Ik vind dat het voorkomen van de verdrinkingsdood beter wordt gediend met AED en zuurstof dan met een auto met zwaailicht en genoemde cursus alleen. Het is merkwaardig dat de tegenstanders van het opvullen van gaten, nu ineens voorstander zijn als het opvullen van gaten bij de ambulancedienst door de reddingsbrigades betreft.  en als het alleen maar voor A-B gaan van een lifeguard betreft, nou dan pak je toch een boot? Niks file en de kinderdjes kunnen blijven spelen.

Henk

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #99 Gepost op: 6 januari 2004, 11:45:34
Aan zuurstof en aan een aed heb je niets als het ambu personeel veel te laat ter plaatse is. Een wandeling van 10min met het materiaal van de ambu is erg lang, verder krijg je een 02 koffer nooit ter plaatse zonder voertuig en ligt deze op je post tew liggen. Zonder hulpverleningvoertuig is een snelle hulpverlening onmogelijk. Een strand in blaricum is ook nog iets anders als een noordzeestrand.

9910001
9910001