Regelmatig is niet hetzelfde als altijd. Net zoals binnen de zorg worden meldingen geprioriteerd en voor bijvoorbeeld een reanimatie laat men alles vallen. Een melding drugsdumping heeft dan een lagere prioriteit en preventief surveilleren komt er sommige diensten helemaal niet meer van. En juist dat laatste is belangrijk om de dumping op voorhand te voorkomen.
Ik werk in een gebied met meer dan 300km2 en daarin rijdt 1 politieauto en 1 ambulance. Gevolg is dat beide vrij veel bezig zijn er dan bijstand vanuit een ander gebied moet komen.
Regelmatig is inderdaad niet hetzelfde als altijd, als het in realiteit zo is dat je vaker niet binnen 6 minuten ter plaatse bent in buitengebied is het zelfs een foute woordkeuzen omdat je dan beter het woord zelden kan gebruiken.
Het is mijns inziens zelfs onjuist als de politie een reanimatie hogere prioriteit geeft dan een melding dumpen XTC-afval in buitengebied. Ik kan mij er wel iets bij voorstellen dat het prettig uitkomt omdat je weet dat je als agent geen bijstand hebt en aan de beurt bent als je midden in de nacht in donker ergens in een bos staat met vier zware criminelen die hun XTC-handel niet direct willen laten verpesten door twee agenten. Het is dan inderdaad wijzer om AED-inzet als excuus te gebruiken.
Met AED inzet kan je misschien 1 persoon redden, XTC productie keihard bestrijden levert je veel meer gezondheidswinst op.
Als het klopt dat er in gebied van 300 km2 maar 1 politiewagen en 1 ambulance beschikbaar is zegt het gewoon dat professionals zich te makkelijk bij dergelijke beleidsbeslissingen neer leggen. Ik vind dat professionals recht hebben om te staken als ze vinden dat ze te weinig verdienen maar ze horen dat ook te doen als ze weten dat ze hun werk niet meer goed kunnen doen op de manier zoals politiemensen en ambulancemensen vinden dat het zou horen.