AED nu ook in noodhulpauto's politie

Auteur Topic: AED nu ook in noodhulpauto's politie  (gelezen 69591 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #200 Gepost op: 23 september 2015, 10:32:43
Ik ga het herhalen, als de AED's uit de auto zijn gehaald betekent dit niet dat de politie niet meer meerijdt op reanimaties. We gaan gewoon het protocol afhandelen, zonder AED. Er zit dus geen tijdswinst in en mogelijk alleen wat geldwinst.

Bovendien is het nog niet eens zeker dat de AED's eruit gaan, dat zijn geluiden die ik hier hoor maar verder nergens in het land. Wellicht dat iemand het in de eigen eenheid eens kan navragen?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #201 Gepost op: 23 september 2015, 10:49:05
Citaat van: silque link=msg=1374674 date=1442997163
Ik ga het herhalen, als de AED's uit de auto zijn gehaald betekent dit niet dat de politie niet meer meerijdt op reanimaties. We gaan gewoon het protocol afhandelen, zonder AED. Er zit dus geen tijdswinst in en mogelijk alleen wat geldwinst.

Bovendien is het nog niet eens zeker dat de AED's eruit gaan, dat zijn geluiden die ik hier hoor maar verder nergens in het land. Wellicht dat iemand het in de eigen eenheid eens kan navragen?

Ik zal dan ook nog eens herhalen dat niemand de meerwaarde van snelle AED inzet in twijfel trekt.

De politiewet eist niet dat politie hulp moet verlenen met AED. AED's afschaffen zorgt voor veel geldwinst. Je kan ook ter plaatste gaan om even een potje te reanimeren tot burgerhulpverleners met AED of de ambulance ter plaatse komt. Voorts heeft de AED alleen maar nut als het gaat om schokbaar ritme. In een ander topic schreef ik over tourniquet voor iedere politieman waardoor ze mensen met catastrofale bloeding het leven zouden kunnen redden. Het kwam mij op veel deskundig kritiek te staan hier op het forum, terwijl het tourniquet ook het leven van de politiefunctionaris of zijn/haar collega kan redden bijv. als je zelf neergeschoten bent bij jezelf c-a-t aanleggen of je levensbedreigend gewond geraakte collega direct effectief het leven te redden door het tourniquet te gebruiken.

De wet eist ook niet dat de politie bij hulpverlening zoals reanimatie in een woning meerdere voertuigen en motoren naar het adres moet sturen. Een motoragent of politiewagen zou kunnen volstaan.

Citaat van: Oma link=msg=1374594 date=1442938564
Ik zou ook wel eens cijfers willen zien wat alle AED trainingen, AED onderhoud en aanschaf AED's totaal gekost heeft en per jaar kost voor de politie in Nederland. Ik zou dan ook cijfers willen zien waarmee de politie kan aantonen dat als zij er niet waren geweest iemand was overleden, met andere woorden situaties dat alleen de politie de eerste hulp kon verlenen (situaties dat de politie lange tijd na ROSC alleen ter plaatse was zonder omstanders die konden reanimeren, burgerhulpverleners van AED projecten en ambulance).

Als de politie deze cijfers niet heeft stelt het namelijk ook dat alle voorstanders van AED in de kofferbak van alle politiewagens zich beroepen op veronderstellingen dat ze veel levens redden terwijl het helemaal niet zo hoeft te zijn en nog eens zo kan zijn dat alle gemaakte kosten vanuit politiebudget en de aanslag op mensuren bij de politie niet opwegen tegen het veronderstelde voordeel.

Het is buitengewoon vreemd als je als publieke dienst op basis van veronderstellingen ongelimiteerd geld verknalt opgebracht zonder belastingbetalers zonder eens kritisch te bekijken of je niet buitensporig veel geld (via brandweer, politie, ambulance, ziekenhuizen en langdurige zorg (alle mensen die zonder AED dood waren geweest maar door AED weer een ritme kregen maar als kasplantje in bed liggen te wachten tot ze eindelijk een keer septisch worden.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #202 Gepost op: 23 september 2015, 11:00:48
Citaat van: Oma link=msg=1374676 date=1442998145
Correctie:

Het is buitengewoon vreemd als je als publieke dienst op basis van veronderstellingen ongelimiteerd geld verknalt opgebracht zonder door belastingbetalers zonder eens kritisch te bekijken of je niet buitensporig veel geld gaat besteden aan lage kans geneeskunde (via brandweer, politie, ambulance, ziekenhuizen en langdurige zorg (alle mensen die zonder AED dood waren geweest maar door AED weer een ritme kregen maar als kasplantje in bed liggen te wachten tot ze eindelijk een keer septisch worden)).

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #203 Gepost op: 23 september 2015, 11:22:22
Het ministerie van Binnenlandse zaken heeft in 2007 budget aangewezen voor de invoering van AED's in politie voertuigen.
Daarbij geeft het de volgende toelichting aan de toenmalige korpsbeheerders:

Citaat
In de junicirculaire 2007 (kenmerk 2007-213846) heb ik u medegedeeld dat ik € 5 min. aan de korpsen beschikbaar stel voor de invoering van de Automatische Externe Defibrillator (AED). Op basis van de projectbegroting AED heb ik echter besloten om voor het jaar 2007 in totaal € 7 min. beschikbaar te stellen. Dit budget wordt als volgt verdeeld:

- Van de in totaal beschikbare € 6,8 min wordt € 5.984.000 BVS-matig via de werksoort Noodhulp verdeeld over de korpsen en € 816.000 toegevoegd aan het budgettaire kader van het KLPD. Dit betreft eenmalige aanschaf- en opleidingskosten(€5,5mln.), een voorschot voor 2008 (€ 1,1 min.) en €0,2 min. om eventuele tegenvallers te kunnen opvangen.

- € 0,2 min. wordt eenmalig verstrekt aan de Voorziening tot samenwerking Politie Nederiand (VtS PN), waar het project beheersmatig is ondergebracht, ten behoeve van de algemene projectkosten. Daarna wordt gedurende de periode 2009 tot en met 2017 € 1,1 min. per jaar verdeeld. Hiervan wordt € 968.000 BVS-matig via de werksoort Noodhulp verdeeld over de korpsen en het budgettaire kader van het KLPD wordt met € 132.000 verhoogd. Deze bedragen zijn bestemd voor de exploitatiekosten, kosten voor bijscholing en nazorg. De budgetmutaties die hiervan het gevolg zijn, worden niet ten laste van de compensatie van de daalkorpsen gebracht.

(Bronbestand: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0CEkQFjAEahUKEwi78tPd54zIAhUTL9sKHRfvCGI&url=https%3A%2F%2Fwww.rijksoverheid.nl%2Fbinaries%2Frijksoverheid%2Fdocumenten%2Fcirculaires%2F2007%2F12%2F11%2Fdecembercirculaire-2007%2Fdecembercirculaire.pdf&usg=AFQjCNHb2Q3lO3oBfQAyLIGEQPwWrQmKew&bvm=bv.103388427,d.ZGU (PDF waarschuwing)

Let wel, dit zijn de uitgangspunten qua budget en zeggen dus niets over hoe dit zich verder ontwikkeld heeft gedurende en na de aanbesteding. De resultaten van de aanbesteding zijn niet openbaar, en budget is niet hetzelfde als daadwerkelijke (indirecte) kosten.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

oma

• Senior gebruiker
Reactie #204 Gepost op: 23 september 2015, 11:35:41
Citaat van: zwelgje link=msg=1374681 date=1443000142
Het ministerie van Binnenlandse zaken heeft in 2007 budget aangewezen voor de invoering van AED's in politie voertuigen.

Wat ik vraag is toch niet zo vreemd, als de overheid besluit om al 8 jaar geld te pompen in AED's in politievoertuigen mag je toch verwachten dat men eens een analyse uitvoert waardoor men weet of het geld wel effectief wordt gebruikt.

Hier stellen een aantal mensen van de politie dat de AED zal verdwijnen en anderen beweren juist dat het meer gaat worden. Hoe dan ook AED in de kofferbak is geen eenmalige uitgave, iedere AED heeft onderhoud nodig en we weten allemaal dat het buitengewoon lucratief is voor een AED-boer om dergelijke onderhoudscontracten binnen te slepen bij overheidsinstanties.

Ik vind dat reanimatie in Nederland een "hype" is geworden, een hartstilstand zorgt dat de ambulancedienst met meerdere voertuigen komt, de brandweer in de wagen springt en de politie met meerdere eenheden ter plaatse komt.

Het zorgt er voor dat niemand weet wat prehospitaal een inzet voor een reanimatiemelding werkelijk kost (brandweer - politie - ambulance).

Je kan in geen enkel geval aantonen dat mensen in Nederland vaker een hartstilstand overleven of minder gevolgschade ondervinden vergeleken met andere landen (waar men niet het halve politiekorps, de brandweer en ambulances stuurt).

In Qatar hebben we geen slechtere uitkomst bij OHCA. Wij sturen standaard 1 ALS-ambulance met twee paramedics met spoed, zodra ECG telemetrie met cardioloog in ziekenhuis tot stand is gekomen gaat de klok lopen. Het zegt dat de paramedics weten dat ze 30 minuten de tijd hebben. Als de stopwatch op 30:00 min staat is het einde oefening.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #205 Gepost op: 23 september 2015, 12:17:47
Citaat van: Oma link=msg=1374684 date=1443000941
Wat ik vraag is toch niet zo vreemd, als de overheid besluit om al 8 jaar geld te pompen in AED's in politievoertuigen mag je toch verwachten dat men eens een analyse uitvoert waardoor men weet of het geld wel effectief wordt gebruikt.

De vraag lijkt mij logisch. Helaas blinkt de publieke sector in Nederland niet echt uit in het (openbaar) maken van duidelijke kosten/baten analyses na in- en uitvoering van beleid.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

EM physician

• AIOS
  • Forum gebruiker
Reactie #206 Gepost op: 23 september 2015, 12:35:39
Er wordt in het AMC een enorme database gebouwd met alle gegevens van AED-inzetten. Vanuit wetenschappelijk oogpunt echter minder interessant

oma

• Senior gebruiker
Reactie #207 Gepost op: 23 september 2015, 12:41:24
Citaat van: zwelgje link=msg=1374691 date=1443003467
De vraag lijkt mij logisch. Helaas blinkt de publieke sector in Nederland niet echt uit in het (openbaar) maken van duidelijke kosten/baten analyses na in- en uitvoering van beleid.

Wat we in ieder geval zeker weten is dat we niet zo rijk zijn, de minister van justitie heeft niet zonder reden op de begroting gezet dat hij 6 miljoen euro wil bezuinigen op overuren van politiemensen.

Politiemensen gillen dat het ten koste gaat van de veiligheid op straat. Het is niet ondenkbaar dat je met AED-budget voor de politie binnen de begroting dat geld al vrij zou kunnen maken.

Wat ik hier lees is dat politiemensen het alleen maar hebben over levens redden maar het niet benoemen dat ze op deze wijze veel vaker helemaal geen levens redden.

Je kan rustig stellen dat 9 van de 10 mensen met hartstilstand buiten ziekenhuis het niet zal overleven, de AED heeft gezorgd voor verbetering van de 100 mensen met VT/VF gaan er sinds de opmars nog maar 73 dood, voor de AED opmars waren het ongeveer 84.

Je kan zelfs stellen dat de winst bij VT/VF met name geboekt wordt als omstanders de AED direct inzetten, bijv. een hartstilstand in een supermarkt waar de AED aan de muur hangt en direct wordt gebruikt. Uitrukken na een alarmmelding zegt dat er mensen (hulpdiensten zoals brandweer en politie of burgerhulpverleners) moeten uitrukken.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #208 Gepost op: 23 september 2015, 12:48:56
Citaat van: EM physician link=msg=1374693 date=1443004539
Er wordt in het AMC een enorme database gebouwd met alle gegevens van AED-inzetten. Vanuit wetenschappelijk oogpunt echter minder interessant

Daarom lees ik nooit iets als ik zie dat het Arrest-studie is of van Koster komt, als ik tijd over heb lees ik liever Donald Duck.

EM physician

• AIOS
  • Forum gebruiker
Reactie #209 Gepost op: 23 september 2015, 12:53:07
Citaat van: Oma link=msg=1374697 date=1443004884
Je kan rustig stellen dat 9 van de 10 mensen met hartstilstand buiten ziekenhuis het niet zal overleven, de AED heeft gezorgd voor verbetering van de 100 mensen met VT/VF gaan er sinds de opmars nog maar 73 dood, voor de AED opmars waren het ongeveer 84.

In dit topic hoor ik veel anekdotes over het verkrijgen van ritme en circulatie dankzij de snelle inzet van de AED. Het gros van deze patiëntenroep die ik behandeld heb overlijdt vervolgens op de intensive care, of zelfs al op de SEH, vanwege allerlei secundaire effecten van een (langdurige) circulatiestilstand