Vertel? Jij hebt cijfers over overlevingskansen na het gebruik van AED's? Moeten we, behalve de politie en brandweer, dan maar helemaal stoppen met het volhangen van Nederland met AED's?
Een aantal weken geleden was er bij het bedrijf waar ik werk nog een reanimatie. Hoewel de politie heel snel ter plaatse was, was de BHV net iets eerder aanwezig met een AED. Na een minuut of 10 was ook de ambulance aanwezig. Het slachtoffer is inmiddels weer redelijk opgeknapt na te zijn geopereerd (ik weet de details niet en wil het ook verder niet weten).
Maar om deze BHV'ers en/of politieagenten "halve zolen" te noemen raakt kant nog wal!!!!
Ik heb wel cijfers van overleving bij VT/VF, dat is overal in de Westerse wereld rond de 27%. Toen de AED nog niet bestond was het ongeveer 16%.
Niet alle hartstilstanden zijn schokbaar, als je het totaal aantal reanimatiemeldingen neemt buiten ziekenhuis kom je uit op 10% dat het zal overleven (90% gaat dood).
In Nederland is het niet alleen de politie die met AED in de kofferbak rijdt, filmpjes genoeg op YouTube dat ook de brandweer gaat rijden met AED en de burgerhulpverleners gaan, ik vind dat halve zolen gedoe inderdaad.
Ik had hier een filmpje gepost (ingestuurd door een forumlid die het liever niet wil posten omdat hij weet dat hij dan alle boze politievrienden in de nek krijgt) maar niemand heeft antwoord gegeven op een paar simpele vragen, waarom blijft de brandweer doorrijden als de politie er al is, waarom meerdere politievoertuigen. Waarom drie minuten eerder politie en brandweer alarmeren dan ambulancevoertuigen bij een hartstilstand?
Ik heb BHV-ers nergens halve zolen genoemd.