En hoe verhouden de aanrijdtijden zich hier ten opzichte van andere landen? Je overdrijft wel weer behoorlijk, daarnaast trek je conclusies die je niet kan trekken. (Dat het "ons" niet interesseert wat het kost bijvoorbeeld.)
Je blijft overigens ook beweren dat er geen resultaat is, uit je cijfers blijkt dat er wel een minimaal resultaat is. Of die "winst" voldoende is om de kosten te verantwoorden, daar kunnen we over verschillen van mening.
Het interesseert mij namelijk wel wat het kost, maar die 2 personen die ik vorig jaar tot leven heb geschokt waren achteraf in ieder geval blij met de aed. Je komt overigens wel moet goede voorstellen: overal een aed lijkt mij een perfecte oplossing. Dan hoeven wij er niet meer mee te rijden. Maar zolang dat nog niet zo ver is.... Moeten we roeien met de riemen die we hebben. Sowieso zijn er heel veel reanimaties in woningen, daar zal je vrijwel nooit een onsite aed hebben en ben je altijd afhankelijk van een dispatched aed, of dat nou een burger om de hoek is, of de politieauto in de omgeving.
Het staat je vrij om conclusies over mij te trekken, trek de conclusies dan zelf maar uit de Amsterdamse cijfers en vertel mij dan maar dat de politie in Hardenberg sneller ergens kan zijn dan de politie in Amsterdam.
Ik ken geen andere landen waar de ambulance er 15 minuten over mag doen.
In Qatar is de ambulance binnen 8 minuten ter plaatse, als mijn baas zich heel strak aan wetgeving wil houden kan hij zeggen dat voor een aantal afgelegen gebieden de norm 15 minuten mag zijn. Hij heeft besloten het niet zo te doen en een helikopter in te zetten waardoor de ambulance ook op deze plekken snel ter plaatse is.
Het doet er weinig toe of een individuele agent in een jaar twee mensen heeft kunnen redden, als je kijkt naar de data uit de regio Amsterdam e.o. zie je dat het het geen verschil maakt.
Ik post ook nergens dat ik niet blij ben voor de mensen die wel dankzij een politieman met AED leven. Politiemensen moeten net als ik dolgraag willen meedenken of bijdragen dat er echt meer mensen een hartstilstand kunnen overleven. Interessant is dan te zien hoe goed men scoort in Amsterdam e.o. door on-site AED inzet. Dat is een cijfer waar de focus naar toe moet worden geschoven om daar te zien of je nog meer winst kan boeken.
Dat doe je niet door te roepen dit doen we al zo sinds 2007 en wat men ook roept of schrijft het mag niet veranderen want we redden soms iemand en het geeft ons een goed gevoel.
Je moet een keer ergens een streep onder durven te zetten om verder te komen. Het komt er dan op neer dat brandweer en politie de tijd en geld besteden aan andere taken en men het systeem van burgerhulpverlening kritisch gaat beschouwen.
De mensen die de gehele Amsterdamse publicatie doorlezen ontdekken ook dat de auteurs ook het advies geven om uitermate kritisch deze vorm van AED uitruk te bekijken.
Bij reanimaties in woningen hoef je niet uit te rukken met burgers, politie of brandweer. De onderzoekers uit Amsterdam geven ook aan dat uitrukken door politie, brandweer en burgerhulpverleners mogelijk een toegevoegde waarde is bij hartstilstanden in het publieke domein, dus niet in woningen.