AED nu ook in noodhulpauto's politie

Auteur Topic: AED nu ook in noodhulpauto's politie  (gelezen 69902 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #360 Gepost op: 26 september 2015, 04:21:01
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1375393 date=1443224618
is dat een verkooptruc of een evidence based onderzoek geweest?? AED alleen zin als je er halfdoord naast valt? onhaalbaar om in elk huis een AED neer te zetten, en wie gaat die bedienen in een eenspersoonshuishouden??

Het onderzoek dat eerder in dit topic geciteerd is:
Citaat
We performed a population-based cohort study of 2833 consecutive patients with a nontraumatic out-of-hospital cardiac arrest before emergency medical system arrival between 2006 and 2009. The primary outcome, neurologically intact survival to discharge, was compared by use of multivariable logistic regression analysis. An onsite AED had been applied in 128 of the 2833 cases, a dispatched AED in 478, and no AED in 2227. Onsite AED use reduced the time to first shock from 11 to 4.1 minute. Neurologically intact survival was 49.6% for patients treated with an onsite AED compared with 14.3% without an AED (unadjusted odds ratio, 5.63; 95% confidence interval, 3.91-8.10). The odds ratio remained statistically significant after adjustment for confounding (odds ratio, 2.72; 95% confidence interval, 1.77-4.18). Dispatched AED use reduced the time from call to first shock to 8.5 minutes. Neurologically intact survival was 17.2% for patients treated with a dispatched AED (unadjusted odds ratio, 1.07; 95% confidence interval, 0.82-1.39). Every year, onsite AEDs saved 3.6 lives per 1 million inhabitants; dispatched AEDs saved 1.2 lives.

Impact of onsite or dispatched automated external defibrillator use on survival after out-of-hospital cardiac arrest.

Berdowski J1, Blom MT, Bardai A, Tan HL, Tijssen JG, Koster RW.
Citaat
Patient characteristics were similar for patients treated with a dispatched AED and those not receiving AED treatment

Neurologically intact survival was not statistically significantly improved among patients treated with a dispatched AED compared with those without AED treatment

Among patients with a shockable initial rhythm, neurologically intact survival of patients treated with a dispatched AED was similar to that of patients without AED treatment

Among patients with a nonshockable initial rhythm, those who had been treated with a dispatched AED had a similar rate of neurologically intact survival

We report a marginal survival benefit from the use of a dispatched AED. In a subgroup analysis, however, we found an indication that dispatched AEDs may be effective when the arrest occurs in a public location. In our study, dispatching an AED led to a shortening of the time from call to shock from 11 to 8.5 minutes. This limited reduction in time to shock, observed at the end of the survival window, explains the marginal benefit. Our findings, consistent with earlier observations in our EMS system, are supported by Myerburg et al,  who found a small increase in survival of 7.6% with dispatched AED use versus 6.0% without AED use, with an improvement in response time from 8.1 to 5.3 minutes.

Systems of dispatched AEDs serve OHCA patients in residential areas but should be critically evaluated with regard to the shortening in the time to first shock.

Impact of Onsite or Dispatched Automated External Defibrillator Use on Survival After Out-of-Hospital Cardiac Arrest
Jocelyn Berdowski, PhD; Marieke T. Blom, MA; Abdennasser Bardai, MD; Hanno L. Tan, MD, PhD; Jan G.P. Tijssen, PhD; Rudolph W. Koster, MD, PhD
Department of Cardiology, Academic Medical Center–University of Amsterdam, Amsterdam, Netherlands.

Een AED in de wijk hebben hangen voegt niet veel toe als je iemand via een SMS hem moet laten halen.

Eenpersoonshuishoudens kun je buiten beschouwing laten, er is dan ook niemand om 112 te bellen.

Natuurlijk kun je niet in ieder huis een AED hangen, maar ieder flatgebouw met meer dan 10 appartementen zou al een mooie start zijn toch als er een AED in het portiek hangt? Daar wonen gemiddeld dan 15 personen, een AED kost 1000,- onderhoud nog eens 100,- per jaar, als het goed is zal hij zelden gebruikt worden. Dat moet een woningcorporatie of VVE toch wel kunnen bekostigen. Kosten per bewonen worden aanzienlijk lager als het gebouw groter is.

Ik zit momenteel bij een klant op kantoor, daar werken ongeveer 200 man, op iedere etage hangt een AED 4 stuks totaal. Gewoon een kantoor gebouw. Waar je ook bent in het gebouw, binnen 30 seconden kun je het apparaat vast hebben. Dat zijn volgens mij gunstige condities.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #361 Gepost op: 26 september 2015, 07:55:31
Citaat van: Bert65 link=msg=1375349 date=1443206297
Ik ken meerdere zaken waarbij de burger extra gepakt wordt:
Als ik een auto koop om mij van A naar B te verplaatsen, betaal ik BTW. O ja, doe daar ook de BPM maar bij. Vervolgens mag ik de wegenbelasting met de provinciale opcenten aftikken. Om mij te kunnen verplaatsen heb ik brandstof nodig. Het grootste deel van de prijs per liter is accijns. Nu kan ik van A naar B over de door de belasting betaalde wegen rijden. Jammer dat er ook wegen zijn aangelegd waar ik nooit overheen rijd maar waar andere wel gebruik van maken.
Het lijkt op een AED in een noodhulpvoertuig; door ons allen betaald; het lijkt op de brandweer, ook door ons allen betaald maar ik heb ze nog niet gebruikt.

Het lijkt totaal niet op de AED in een noodhulpvoertuig. De belastingdienst int gelijk met motorrijtuigenbelasting de provinciale opcenten. Het is pas vergelijkbaar als de belastingdienst de provinciale opcenten zelf houdt en de provincie je nogmaals hetzelfde bedrag laat betalen.

Zorgverzekeraars zijn private ondernemeningen die maar een doel hebben namelijk winst maken. Alle klanten zijn verplicht klant omdat de overheid je er toe dwingt. Als je 100 euro per maand moet betalen aan bijv. Achmea heb je ook betaald voor de ambulancehulpverlening zodra je hart stil staat (dat is incl. de personeelskosten bij ambulancedienst, de ambulancevoertuig, de medische apparatuur en gebruikte materialen zoals de pads van de defibrillator of AED). Een fors deel van de Nederlanders krijgt zorgtoeslag waardoor ze zelf minder premie hoeven op te hoesten, het geeft niemand recht om dan onverschillig te doen over een paar tientjes. Zorgtoeslag krijg je niet van de overheid, het is belastinggeld van de rijkere Nederlanders waardoor iedereen de idoot hoge zorgpremie nog kan betalen.

De zorgverzekeraar koopt toereikende medische zorg in, inclusief toereikende medisch zorg bij hartstilstand buiten ziekenhuis.

Het is dan buitengewoon vreemd dat bij een reanimatiemelding heel veel voertuigen en personeelsleden van politie en brandweer ingezet worden en ze ook nog eens beschikken over AED's in ieder voertuig (die jaarlijks onderhoud nodig hebben) en vaak als eerste ter plaatse zijn dus de pads aansluiten (ca. 40 euro). Deze inzet betaal je als burger via een tweede keer via belasting.

Het komt er op neer dat brandweer en politie vinden dat de zorgverzekeraar helemaal geen toereikende medische zorg heeft ingekocht en zij beslissen wat toereikende medisch zorg behoort te zijn en dat doen door kosten te maken die ze via belasting weer verhalen bij burgers.

Ik kan mij er prima in vinden dat overheidsdiensten uitrukken op deze wijze omdat men denkt dat het een toegevoegde waarde zou kunnen hebben. Als na een aantal jaren blijkt uit onderzoek in Amsterdam dat het geen enkel verschil maakt moet je er direct mee stoppen.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #362 Gepost op: 26 september 2015, 08:11:09
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1375393 date=1443224618
AED alleen zin als je er halfdoord naast valt? onhaalbaar om in elk huis een AED neer te zetten

Je hoeft ook niet ieder huis een AED neer te zetten. In ieder huis wonen mensen, mensen die als ze het belangrijk vinden zelf een AED kunnen kopen.

In Nederland heb je de vrijheid om krat bier, pakje sigaretten, zak chips, portie bitterballen, TV en leunstoel te kopen dus ook de vrijheid een paar cent te besteden aan een AED waarmee je gezinsleden/huisgenoten het leven kan redden zodra ze een hartstilstand krijgen.

Als deze mensen ook nog een paar cent uitgeven om ergens een goede AED cursus te volgen heb je alle ingredienten om de kans zo groot mogelijk te maken op overleven van een hartstilstand.

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #363 Gepost op: 26 september 2015, 09:40:19
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1375395 date=1443224934
De meeste AED hangen NIET in een buurtsuper maar op een openbare bereikbare plek,

Dat zou wel handig zijn inderdaad. Bij mij hangt de enige AED in de wijk toch echt bij de locale buurtsuper, en is NIET 24 uur per dag beschikbaar. In de wijk naast mij hangen er maar liefst 7, waarvan een aantal wel 24 uur beschikbaar zijn. Echter hangen ze niet over de wijk verspreid, maar op 2 plaatsen vlak bij elkaar. In een andere wijk hangt er ook 1 in de buurtsuper, en die is zowaar wel 24 uur per dag beschikbaar. In een andere wijk ook 1 24 uur beschikbaar, bij de sportvelden, die ver van de bewoonde wereld liggen, dus daar heb je in de woonwijk dus ook weinig aan. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Feit is, dat ze meestal bij bedrijven en/of sportvelden hangen, en in de meeste woonwijken zijn nu eenmaal niet zo veel bedrijven, anders dan de locale buurtsuper. Alleen de LIDL bij ons heeft in alle vestigingen een AED.

Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1375395 date=1443224934
anders worden deze ook niet opgenomen in een AED systeem.

En dus kan je daar dus lang niet altijd een AED dicht in de buurt vinden

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #364 Gepost op: 26 september 2015, 09:47:05
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1375398 date=1443234061
Ik zit momenteel bij een klant op kantoor, daar werken ongeveer 200 man, op iedere etage hangt een AED 4 stuks totaal. Gewoon een kantoor gebouw. Waar je ook bent in het gebouw, binnen 30 seconden kun je het apparaat vast hebben. Dat zijn volgens mij gunstige condities.

Ja, in kantoren of andere werkplekken met veel medewerkers is het makkelijk en vaak ook goed geregeld. Er is meestal ook BHV. Maar volgens mij heb ik gelezen dat de meeste reanimaties plaatsvinden in thuissituaties.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #365 Gepost op: 26 september 2015, 09:57:05
Citaat van: scorpio link=msg=1375411 date=1443253219
En dus kan je daar dus lang niet altijd een AED dicht in de buurt vinden

Als je een AED in je woning wilt moet je er zelf eentje kopen, de AED in de supermarkt is bereikbaar tijdens de openingsuren om klanten direct te kunnen helpen bij hartstilstand.

Citaat van: scorpio link=msg=1375413 date=1443253625
Ja, in kantoren of andere werkplekken met veel medewerkers is het makkelijk en vaak ook goed geregeld. Er is meestal ook BHV. Maar volgens mij heb ik gelezen dat de meeste reanimaties plaatsvinden in thuissituaties.

Het uitrukken met AED door burgers, brandweer en politie is geheel zinloos. Als uitrukken met een AED door burgers, brandweer of politie al een toegevoegde waarde zou kunnen hebben geldt het alleen voor het publieke domein niet voor hartstilstanden bij mensen thuis. Je kan hier niet blijven volhouden dat het maar een mening is van een forumlid met een grote mond, ook de artsen die deze inzetten in Amterdam onderzocht hebben geven aan dat AED-uitruk heel misschien zinvol zou kunnen zijn in de publieke ruimte maar niet in woningen van burgers ondanks dat daar de meeste hartstilstanden plaatsvinden.

Voorts geven zij ook dat men zeer kritisch moet kijken naar het uitrukken met de AED. Zij bedoelen met zeer kritisch kijken niet dat je als politieman of burger zegt we blijven het gewoon doen en iedereen die er anders over denkt maken we uit voor kansloos, sneu, alwetend of iemand die niets beters te doen heeft dan alleen maar op dit forum te posten.

Volgens mij is Nederland het enige land waar men het wenselijk acht dat burgers, politie etc. zo maar je huis binnen kunnen stuiteren als je de ambulancedienst vraagt om hulp.

Veel landen gebruiken een alarmeringssyteem PulsePoint, de meldkamer activeert nooit PulsePoint bij hartstilstanden in woningen.

YNPD

• Agent
  • Forum gebruiker
Reactie #366 Gepost op: 26 september 2015, 14:03:45
Geen zin om alles door te lezen, maar kan iemand mij in 1 zin uitleggen waarom het ter plaatse laten komen van politie bij een reanimatie in huis niet zinvol is? Ik heb 4 pagina's doorgebladerd maar ik kom er niet achter wat nu hét argument is.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #367 Gepost op: 26 september 2015, 15:11:36
Citaat van: YNPD link=msg=1375438 date=1443269025
Geen zin om alles door te lezen, maar kan iemand mij in 1 zin uitleggen waarom het ter plaatse laten komen van politie bij een reanimatie in huis niet zinvol is? Ik heb 4 pagina's doorgebladerd maar ik kom er niet achter wat nu hét argument is.

Korte versie: Het draagt niet bij aan de uitkomst van de reanimatie (dood of levend).

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #368 Gepost op: 26 september 2015, 15:31:49
Citaat van: YNPD link=msg=1375438 date=1443269025

Hogere kans VT/VF

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #369 Gepost op: 26 september 2015, 16:01:17
Ik weet niet wat VT/VF betekent, maar eigenlijk is de kreet 'als iedere seconde telt' dus feitelijk onjuist?
De keren dat ik al 5 minuten aan het reanimeren ben geweest inclusief een aantal schokken met AED voordat de ambu TP is (ja dat gebeurt bij ons in het buitengebied) is dan eigenlijk ook nutteloos?

Of is de inzet van politie alleen nutteloos als er voldoende burger hulpverlening is inclusief AED?

Of.... draait het uiteindelijk allemaal om geld? Ja het kan schelen dat de politie soms eerder is, maar de kosten wegen niet op tegen de baten?

(ook ik ben op zoek naar een korte samenvatting)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.