Als iemand mij zou vragen om mijn persoonlijke mening hoe snel je moet zijn om verschil te kunnen maken zeg ik na ontvangst van de melding (pager of sms) binnen 2 minuten de eerste schok kunnen toedienen.
Onderbouwen kan ik het niet aan de hand van statistieken, maar ik denk dat de meeste reanimaties binnenshuis plaatsvinden. In een privésituatie, waarbij aanwezigen vaak niet de ernst van de situatie door hebben.
In de paniek duurt het vaak minuten voordat er het besef is 112 te gaan bellen. Tegenwoordig duurt het gemiddeld twee minuten voordat een meldkamer een melding opgemaakt heeft en eenheden (politie / brandweer / ambulance / AED-alert) gealarmeerd zijn. Dus op het moment dat een alarmering verzonden wordt, zijn we minstens 3 minuten verder, nadat de "hartstilstand" opgetreden is.
Jouw redenatie volgend is het dan feitelijk nog zinloos om nog een reanimatie op te starten. Ik ben het wel met je eens dat je de meeste kans maakt, als de "hartstilstand" in de directe omgeving optreedt van een AED en met een beetje mazzel is er ook nog iemand in de buurt die de AED effectief weet te bedienen.
Nou volgt er een eindeloze discussie over politie, AED's, kosten en baten en weet ik veel. Cijfers, onderzoeken en rapporten zijn vaak op 1001 manieren uit te leggen of te interpreteren.
Wat ik wel weet, is dat bijvoorbeeld politie met enige regelmaat met succes iemand defibrileert. Met een goede outcome, uiteindelijk. Omdat ze vaak snel ter plaatse zijn en gewend zijn om adequaat op te treden. 10 jaar geleden kwam het nog wel eens voor dat agenten al 10 minuten aan het reanimeren waren. Dan kreeg je een overdracht in de trant van dat toen ze binnenkwamen het slachtoffer nog een beetje lag te ademen en bewoog. Toen gingen die slachtoffers sowieso dood, nu is er wel een een succesje, onder gelijke omstandigheden, omdat die patiënten nu wel met succes gedefibrileerd worden.
Ik word een beetje misselijk van de eindeloze discussie over geld en de kosten. AED zal best geld kosten. Heel veel andere dingen in een politieauto ook. Moeten we alles wat niet of zelden gebruikt wordt maar uit die politieauto halen. Statistisch gezien worden er gelukkig weinig agenten doodgeschoten. Alle kogelwerende vesten dan maar uit de auto? Als het echt spannend is hebben we daar immers een AT voor? En zo kan ik nog wel 100 ongepaste voorbeelden verzinnen.
We hebben in Nederland, mede dankzij de politie, een redelijk goed systeem om mensen die hulp nodig hebben die hulp ook snel te bieden.