Mensen we zijn allemaal wel overtuigd van het nut van de AED, ook ik heb hem al meerdere malen moeten gebruiken.
Een deel van ons gebied is stedelijk, ander gedeelte is echt buitengebied. Op beide plaatsen is de ambulance zeer snel aanwezig, vaak vrijwel tegelijk met of iets na ons.
Bij de AED moeten er niet alleen pads worden vervangen, hij moet worden nagekeken door iemand die hiervoor is gecertificeerd (uitgelezen, getest) en de kosten lopen idd wel op tot meer dan alleen die pads. Geeft niet wat mij betreft, want het gaat om een mensenleven.
Doch, de politie maakt die kosten terwijl dit eigenlijk iets is voor de ambulancedienst (die dit overigens keurig in rekening brengen bij de zorgverzekering, politie niet!!!). In die redenering kan ik me wel vinden, maar dat wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben.
Het is wel vaker gebeurd dat ik de pads opplak en vervolgens alles door de ambu wordt overgenomen, AED weer weg voor een servicebeurt.
Of het echt waar is dat de AED uit de auto's gaat verdwijnen weet ik niet, maar de bron is wel geloofwaardig. Ik geloof dus wel dat er daadwerkelijk een discussie over plaatsvindt.
Dit zal te maken hebben met a) GELD en b) taakstelling politie; medisch is voor de ambu. Als de ambu in veel gevallen kort na de politie arriveert, moeten we als politie dan wel een AED bij hebben? dan komen we vanzelf weer bij punt A terecht.
Ik denk dat wat RemRoof zegt niet eens zo onrealistisch is.