Nieuwe tankautospuit Heerhugowaard

Auteur Topic: Nieuwe tankautospuit Heerhugowaard  (gelezen 8847 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Foto Joop

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 24 maart 2004, 21:34:22
Hallo Jur,

Over de eenheidsworst heb je wel (een beetje) gelijk. Maar de vergelijking tussen Motorkracht en HDS gaat niet op. Net zo min als de vergelijking tussen Van Bergen c.q. Berwi en Ziegler of als Kronenburg en Rosenbauer. Motorkracht bestaat niet meer, Spijkstaal, Hoogstaal, Berwi, Van Bergen, Carrosseriefabriek Winschoten, Den Hartog, Doeschot-Rosenbauer, Bikkers bestaan ook niet meer. Dus dat een bedrijfsfilosofie van Motorkracht zou terugkomen bij HDS is onzin.

De eenheidskoek vind je ook bij de Atego's van Ziegler en Rosenbauer. De nieuwe AT-2 types van Rosenbauer rijden hier nog niet zo veel, maar kijk maar naar hetgeen zij afleveren in Oostenrijk en Duitsland. Ook Ziegler kan nog een beetje een eigen koers uitzetten, maar dat zal de komende jaren ook wel verdwijnen.

In de 70-er en 80-er jaren trad Motorkracht op als hoofdaannemer en leverde een Magirus-chassis, omdat zij daar een bepaalde band mee hadden. Tegenwoordig treed MAN op als hoofdaannemer en is met HDS in zee gegaan voor het produceren van de opbouw. Dus MAN bepaalt in grote lijnen het resultaat.

De produkten van Motorkracht zagen er inderdaad allemaal gelijk uit. Maar als je ze eens goed bekijkt, zul je nog veel verschillen ontdekken. Om eens wat te noemen:
*   7- of 9- luiks opbouw,
*   lange of korte wielbasis,
*   eerste rolluik lager of op zelfde hoogte als tweede rolluik,
*   cabine en achteropbouw als één geheel, of als twee afzonderlijke modules
*   en wat dacht je van al die verschillende kleur en beschiftingsvarianten......

Zoveel variatie tref je nergens meer aan. Niet bij HDS, niet bij Ziegler en evenmin bij Rosenbauer. Helaas.

De groeten van

Joop


jur

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #41 Gepost op: 24 maart 2004, 23:00:55
Joop, ik ben het overigens wel met je eens hoor, zeker wat betreft de weinige variateit.
Maar toch blijf ik de overeenkomsten tussen MAN/HDS en Magirus-Deutz/Motorkracht zien. Al was het alleen al omdat Motorkracht in feite de voorloper is geweest van Spykstaal, Hoogstaal en nu HDS.