Klopjacht op politiezender in scooter - Amsterdam - 24-11-2008

Auteur Topic: Klopjacht op politiezender in scooter - Amsterdam - 24-11-2008  (gelezen 2420 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Klopjacht op politiezender in scooter

24-11-08 11:50 - www.parool.nl

Twee jongens uit de Diamantbuurt vonden vorige maand bij toeval politiezenders in hun scooters. Foto GPD
AMSTERDAM - Een jongen uit de Diamantbuurt in wiens scooter de politie heimelijk een zender had geplaatst, zegt opzettelijk door een politieauto te zijn aangereden nadat hij had geweigerd het 'peilbaken' terug te geven. Twee jongens uit de Diamantbuurt in de Amsterdamse Pijp vonden vorige maand bij toeval de zenders die de recherche na een inbeslagname in hun scooters had geplaatst.

In wat voor onderzoek ze gevolgd werden, wil de politie niet zeggen. Ze eist de kostbare bakens terug, de jongens weigeren die af te staan.

Een van de jongens is tijdens het dispuut over de zender op 26 oktober door een politieauto aangereden toen hij op het trottoir reed van het Smaragdplein. Zijn scooter raakte beschadigd, zelf liep hij wat lichte wonden op aan zijn arm. Hij is gearresteerd en weer vrijgelaten met drie bekeuringen op zak.

''De verdachte negeerde een stopteken en pleegde op zijn vlucht voor ons verscheidene overtredingen. Uiteindelijk is een aanrijding ontstaan,'' bevestigt een politiewoordvoerder. ''Die aanrijding is op de normale wijze afgehandeld.''

De jongen eist via zijn advocaat Nancy Dekens excuses, in brieven aan hoofdofficier van justitie Leo de Wit en hoofdcommissaris Bernard Welten van de politie. Hij weigert de bekeuringen te betalen. Zijn raadsvrouw eist dat de politie de schade aan de scooter vergoedt (krassen, een verbogen voorvork, een beschadigde uitlaat, losse kappen). Haar cliënt 'overweegt aangifte te doen van poging tot doodslag cq zware mishandeling'. Ze eist 'een strafrechtelijk, onafhankelijk onderzoek naar de handelwijze van de agenten'.

Bovendien wil de jongen nog steeds opheldering over dat baken in zijn scooter, 'een forse inbreuk' op zijn privacy. Hij betwist dat hij misdrijven heeft gepleegd die het plaatsen van zo'n zender kunnen rechtvaardigen, of dat hij van plan was 'in georganiseerd verband' misdrijven te plegen.

Advocaat Dekens is niet de enige die brandbrieven schrijft. De politie eist in een brief van vorige week dat haar cliënt uiterlijk vandaag het peilbaken teruggeeft. Doet hij dat niet, dan wil de politie hem voor 'verduistering' vervolgen en stelt het korps hem aansprakelijk voor de schade.

Dekens vraagt in haar brief aan korpschef Welten dat die 'erop toeziet dat mijn cliënt niet wordt aangehouden' voor verduistering van 'een onrechtmatig in zijn scooter geplaatst peilbaken'.

''De inhoud van die brief van de politie is op zijn zachtst gezegd intimiderend,'' vindt Dekens. ''Dit is vergelijkbaar met de situatie dat er bij mij thuis wordt ingebroken en de inbreker zijn telefoon achterlaat. Als de inbreker erachter komt dat hij zijn telefoon bij mij thuis heeft verloren, heeft hij de brutaliteit die van mij terug te vragen omdat ik die onrechtmatig zou hebben. Als die inbreker dan aangifte zou doen, zou dat toch bijzonder vreemd zijn.'' (PAUL VUGTS)

(even in een apart topic ivm de mogelijke reacties/discussies en vervolg)


Samen sterk in de hulpverlening!


Glenn2

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 24 november 2008, 14:24:32
Die scooterboys zijn natuurlijk 'hele lieve jongens die nooit iemand kwaad deden'. Kom op zeg.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #2 Gepost op: 24 november 2008, 15:12:56
Ik heb zo'n vermoeden dat in dit geval sprake is/was van stelselmatige observatie middels een technisch hulpmiddel op grond van artikel 126g van het Wetboek van Strafvordering. Als aan alle voorwaarden die in dat artikel worden genoemd is voldaan, dan is er juridisch geen enkel probleem.
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #3 Gepost op: 24 november 2008, 15:46:05
In alle jeugdinrichtingen van nederland zitten allemaal van dit soort volk,ze zijn altijd onschuldig en de politie heb alles verkeerd gedaan.
En nu eisen ze een excuses van de politie,het moet niet gekker worden hierin NL.
Aanhouden dit jeugd en achter slot en grendel kunnen ze in ieder geval geen kwaad doen op straat,en ook niet aangereden worden door een politieauto(hahahaha).



mmmmmaaaaaaaaaaazzzzzzzzzzzzeeeellllllllllllllllll
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 24 november 2008, 22:54:14
Ik neem aan dat deze opsporingsmethode is goed gekeurd.. ,  Echter het spel tussen politie en boeven is proberen elkaar te slim af te zijn..

Als een peilzender ontdekt wordt, dan betekend dat simpelweg einde verhaal..  De meeste slimme boeven gooien die dingen bij het vuil, of plaatsen hem op een schip..
Tja, misschien jammer dat die peilzender is ontdekt, maar dat hoort bij het spel.  Dit keer waren de boefjes ff iets slimmer, de volgende keer de politie en justitie..


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 24 november 2008, 23:08:00
Ik neem aan dat deze opsporingsmethode is goed gekeurd.. ,  Echter het spel tussen politie en boeven is proberen elkaar te slim af te zijn..

Als een peilzender ontdekt wordt, dan betekend dat simpelweg einde verhaal..  De meeste slimme boeven gooien die dingen bij het vuil, of plaatsen hem op een schip..
Tja, misschien jammer dat die peilzender is ontdekt, maar dat hoort bij het spel.  Dit keer waren de boefjes ff iets slimmer, de volgende keer de politie en justitie..

Alleen als je dan op televisie gaat roepen dat je dat ding hebt gevonden en dat je stappen gaat ondernemen.
Vervolgens zeggen dat je dat ding niet meer terug geeft aan de politie.... Tsja, dat is dan weer geen slimme zet natuurlijk, dan ga je richting verduistering.

Art. 321 WvSr.

Hij die opzettelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort en dat hij anders dan door misdrijf onder zich heeft, wederrechtelijk zich toeëigent, wordt, als schuldig aan verduistering, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vijfde categorie.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 25 november 2008, 08:10:58
Echter het spel tussen politie en boeven is proberen elkaar te slim af te zijn..

dat klinkt allemaal leuk en aardig, maar heeft wel een erg hoog Bassie & Adriaan gehalte hoor...  ;)

Meestal is het allemaal wat minder romantisch en zeker geen spel, en zijn die "boeven" opeens criminelen die een pistool op het hoofd van je vrouw zetten voor de dagopbrengst, of je oma van 80 haar tas uit de handen rukken...   >:(
Samen sterk in de hulpverlening!