Politie zegt niets te weten van opheffen regiokorps Het is veel te vroeg om te speculeren over het verdwijnen van politiekorpsen waaronder Zaanstreek-Waterland, zegt Jelle Egas. De woordvoerder van de raad van hoofdcommissarissen zegt dat er wel getallen zijn genoemd, maar 'beslist geen namen'.
De ministerraad buigt zich vandaag over het reorganisatieplan van de politie, dat door Ter Horst (Binnenlandse Zaken) en Hirsch Ballin (Justitie) is ingediend. ,,En dan komt de geruchtenstroom op gang'', zegt Egas. Hij vindt het ook voorspelbaar dat daarbij de namen Zaanstreek-Waterland, Gooi en Vechtstreek en Zeeland in het geruchtencircuit worden genoemd.
,,Die korpsen worden al jaren genoemd. Ik kan me ook goed voorstellen dat ze in Zaanstreek-Waterland wat onrustig worden. Er is echt nog niets bekend, op zijn vroegst maandag. Ik heb wel begrepen dat de ministers voor het kerstreces overeenstemming willen over het plan'', aldus Egas.
Bij politie Zaanstreek-Waterland is evenmin iets bekend over het mogelijk opgaan van politie Zaanstreek-Waterland in Kennemerland of een ander regiokorps, zegt Ilse Dekker, hoofd communicatie. ,,Het is een oude discussie. Er gaan inderdaad getallen in de rondte, maar in onze ogen allemaal erg voorbarig.''
Volgens burgemeester Bernt Schneiders van Haarlem is Zaanstreek-Waterland wel als een van de eerste korpsen aan de beurt om te verdwijnen. De korpsbeheerder van Kennemerland zegt gemengde gevoelens te hebben bij de mogelijke uitbreiding van zijn korps met achthonderd mensen, de huidige grootte van Zaanstreek-Waterland.
,,Vanuit het oogpunt van politie en justitie geeft een samenvoeging met Zaanstreek-Waterland weinig problemen. Maar als het er echt van komt, moeten wij de brandweer Zaanstreek-Waterland in onze veiligheidsregio opnemen. Daar zitten we eerlijk gezegd niet op te wachten.''
Zaanstads burgemeester Geke Faber én korpsbeheerder van Zaanstreek-Waterland vindt het te vroeg om te reageren, laat haar woordvoerster Elly Klut weten.
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/zaanstreek/article4146683.ece/Politie_zegt_niets_te_weten_van_opheffen_regiokorps