Nieuwe kledinglijn KNBRD

Auteur Topic: Nieuwe kledinglijn KNBRD  (gelezen 55838 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #70 Gepost op: 7 januari 2004, 12:39:51
Buiten de warme zomerdagen, vind ik een droogpak eigenlijk een must.. Dat hoeft van mij niet een survival pak te zijn. Het liefst zelfs een pak zonder extra drijfvermogen.., want dat werkt alleen maar tegen als je een boot in het water moet duwen door de branding etc..

Zo'n survival pak is mooi voor transport etc...,

Maar wel droog.. En geen Overall met pijpen etc.. Op een echte reddingsboot moeten 1 of meer opstappers het water in kunnen stappen.. ;D


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #71 Gepost op: 7 januari 2004, 12:50:59
Mijn voorkeur is gewoon een overlevingspak, al dan niet met drijfvermogen, zeker als je lang op het water blijft dan is het noodzakelijk. Het probleem bij de kustbrigades is dat het onduidelijk is hoe lang je op het water bent, een simpele patroelle duurt zo een paar uur langer als er een zoekactie komt. Hiervoor is goede kleding van belang.

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #72 Gepost op: 7 januari 2004, 13:44:24
Mijn voorkeur is gewoon een overlevingspak, al dan niet met drijfvermogen, zeker als je lang op het water blijft dan is het noodzakelijk. Het probleem bij de kustbrigades is dat het onduidelijk is hoe lang je op het water bent, een simpele patroelle duurt zo een paar uur langer als er een zoekactie komt. Hiervoor is goede kleding van belang.

9910001


Ik ben het hierin zeker met je eens, aanvullend echter denk ik dat men er mogelijk soms nuttig aan zou doen om tussentijds een bemanning te verversen.
Het tijdverlies wat hierdoor ontstaat wordt ruimschoots goedgemaakt door de fitheid van de nieuwe bemanning.
In ons land is hiervoor naar mijn mening buiten de vervoerssector nog te weinig aandacht.

Kees


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #73 Gepost op: 8 januari 2004, 00:36:08
Dit is tijdens een actie moeilijk uitvoerbaar, tijdens een zoekactie ga je niet omkeren om van bemanning te wisselen. Dat er gedurende een dag gewisseld wordt tijdens de patroeieren kan ik begrijpen maar als er wat aan de hand is dan blijf je varen. Ook is het mogelijk om van positie te wisselen tijdens een actie schipper wisseld met opstapper.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #74 Gepost op: 8 januari 2004, 01:04:01
Helemaal eens. Ik zie het al ..." Den Helder rescue, Den Helder rescue hier de reddingsboot "x" wij gaan even retour station voor bemanningswissel, zijn zo weer in het zoekgebied"

Onmogenlijke aktie  ;D

Nee, gewoon doorvaren... heb zelf ook wel eens een dagje van 10 uur gevaren, van de ene naar de andere aktie...

Dave


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #75 Gepost op: 8 januari 2004, 01:52:39
Als je een langdurige zoekactie onder de wal hebt kan het zeker nut hebben om bemanning te wisselen als deze vermoeid is. Overschat je eigen kunnen niet en het effect van vermoeidheid vooral op het gezichtsvermogen. Er zijn voldoende onderzoeken die dit aantonen. Ook ervaring speelt hierbij een belangrijke rol. En er zit toch niet altijd een even ervaren bemanning op elke boot.
Langs een strand kan soms een reserve bemanning over de  wal eenvoudig worden aangevoerd en als er bijgetankt moet worden (of roeit men dan verder ???) kan deze gelijk de oude bemanning vervangen. Of je laat een andere boot met verse bemanning overnemen.
Punt is hier wederom dat men iets niet graag uit handen wil geven.

Kees


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #76 Gepost op: 8 januari 2004, 10:30:16
Als je een langdurige zoekactie onder de wal hebt kan het zeker nut hebben om bemanning te wisselen als deze vermoeid is. Overschat je eigen kunnen niet en het effect van vermoeidheid vooral op het gezichtsvermogen. Er zijn voldoende onderzoeken die dit aantonen. Ook ervaring speelt hierbij een belangrijke rol. En er zit toch niet altijd een even ervaren bemanning op elke boot.
Langs een strand kan soms een reserve bemanning over de  wal eenvoudig worden aangevoerd en als er bijgetankt moet worden (of roeit men dan verder ???) kan deze gelijk de oude bemanning vervangen. Of je laat een andere boot met verse bemanning overnemen.
Punt is hier wederom dat men iets niet graag uit handen wil geven.

Kees

Ik weet niet hoe het bij anderen is, maar ik wordt pas moe als het achter de rug is. 10 uur komt bij ons niet voor, het langste dat ik mee gemaakt heb is 6 uur en dan moet je toch terug want dan is de benzine op. Het wisselen van bemanning zou kunnen, maar dan moet er sprake zijn van een goede schriftelijke overdracht.

Bovendien moet je dan wel uitleggen op 16 wat je precies gaat doen anders gaan er weer de vreemdste geruchten over internet, zoals toen wij bij de laatste zoekaktie stil gingen liggen om beter door de kijker te kunnen kijken, anderen wisten toen te melden op hun site dat we zonder benzine lagen, midden in een zoekaktie.

Wie weet wat er allemaal gesuggereerd wordt als je het zoekgebied verlaat...

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #77 Gepost op: 8 januari 2004, 11:31:32
Op een gegeven moment is de peut op en dan moet je tanken, op water loopt de motor niet. Bij de langere acties van meerdere uren kan dit voorkomen. Op dit moment kan je ook bemanning wisselen. Zelf ben ik ook van mening als je meer als een uur een zoekactie doet dat de concentratie ernstig is verminderd. Hierdoor zou je wat meer afwisseling moeten hebben. Wat anderen zeggen maakt mij eigenlijk niets uit een goede inzet is belangrijker als wat de rest zegt. Verder als ik tijdens een zoekactie stil ga liggen dan geef ik dit door aan de commander on scene, ongeacht de reden

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #78 Gepost op: 8 januari 2004, 12:48:56
Je mag er toch van uit gaan dat de schipper zeer ervaren is  ??? Bij ons zijn de schippers allemaal zeer ervaren en dus hoeven wij ons daar geen zorgen over te maken...

Tuurlijk moet je bij tanken, maar daarvoor nemen wij naar zoekakties altijd een jerrycan van 30 liter mee... altijd handig ;D Wij zijn vorig jaar de can een keer vergeten, en kwamen op de 'reserve' thuis! Was niet echt geweldig, dus hebben we afgesproken om een can mee te nemen. Heb je altijd een thuiskomer....

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #79 Gepost op: 8 januari 2004, 13:20:11
Voordeel van bij het strand te varen, je vaart rechtstreeks naar het strand en neemt een nieuwe tank aan van het hulpverleningvoertuig. einde probleem

9910001
9910001