Gepke de Leef: 'Jullie zijn verantwoordelijk voor mijn dood'http://www.hoofddorpsecourant.nl/page/Lokaal/Regionaal-Detail/Gepke-de-Leef-Jullie-zijn.436429.newsDoor: Jos van Rooijen | vrijdag 16 oktober 2009 16:32
HOOFDORP - Gepke de Leef heeft vrijdagmiddag 16 oktober, in de ontvangsthal van het raadhuis in Hoofddorp, de gemeente aansprakelijk gesteld voor haar dood. Haar 'dreigement' deed ze in de richting van een ambtenaar en een voorlichter die haar lieten weten niet meer te kunnen doen dan de boodschap aan de burgemeester door te geven.
Gepke de Leef was aanvankelijk nog van plan het niet alleen bij woorden te laten, maar besloot haar geplande actie (een steen door het raam te gooien bij de kamer van de burgemeester) vooralsnog achterwege te laten. “Volgens mij is deze boodschap duidelijk genoeg."
Gepke de Leef stapte vrijdagmiddag naar het raadhuis voor een gesprek met de burgemeester die zij persoonlijk aansprakelijk stelt voor de bijzondere aanpak van de politie en de gevolgen daarvan.
De politie mag, op grond van een verblijfs- en gebiedsverbod, De Leef uit de directe omgeving houden van het politiebureau. Elke keer dat zij voor het bureau wil bivakkeren wordt ze daarom opgepakt en op een plaats neergezet die (ver) buiten de 'verboden' zone van 800 meter ligt.
De Leef laat zich daardoor niet weerhouden en keert steeds terug naar de stoep van het bureau, in afwachting van de volgende wegbrengactie. Volgens De Leef blijft het daar echter niet bij, bij alleen wegbrengen. Elke keer dat zij opgepakt wordt, neemt de politie ook materialen in de beslag waarmee zij zich beschermt tegen kou en regen, zoals kranten, een poncho of een stuk plastic. Van die inname heeft ze schriftelijke bevestigingen.
“Dit betekent dus dat ik straks gewoon dood ga en dat is de schuld van de gemeente", beweert De Leef. “Dat heb ik nu duidelijk gezegd."
Van de actie zijn video-opnamen gemaakt door Eric van Donk die Gepke de Leef helpt bij haar actievoeren.