Halon

Auteur Topic: Halon  (gelezen 12177 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thijs

  • Gast
Gepost op: 25 december 2003, 18:57:48
De EU heeft gebruik van Halon blusinstallaties op schepen per 1-1-2004 verboden. War is het alternatief als blus middel?




ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #1 Gepost op: 25 december 2003, 19:11:51
Er zijn verschillende alternatieven als blusgas maar hebben nooit dezelfde voordelen als HALON.
De alternatieve blusgassen zijn meestal een mengeling van andere gassen.
Indien je meer wil weten zal ik even in men boeken van sergeant moeten gaan snuffelen.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Thijs

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 25 december 2003, 19:21:18
als je daar tijd voor vrij wilt maken graag!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 25 december 2003, 19:22:17
De EU heeft gebruik van Halon blusinstallaties op schepen per 1-1-2004 verboden. War is het alternatief als blus middel?
niet alleen op schepen is halon dan verboden,maar ook gewoon aan land.Sterker,je mag het dan zelfs niet meer in je bezit hebben.En ze zijn bezig om daar sancties op te zetten,mocht je het toch in bezit hebben.

Wij vervangen (ik zit in de brandbeveiliging)halon heel veel voor schuimblussers,en een deel voor CO2blussers maar die kom je veel tegen in keukens.


firemanr

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 26 december 2003, 20:01:16
Heel veel op schepen wordt CO2 toegepast als vervangend blusmiddel voor Halon.
Ook op bedrijven is de halon vervangen door CO2. ;)


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #5 Gepost op: 26 december 2003, 21:00:48
Hallo, is dit verbod alleen een nederlandse aangelegenheid, of doen alle landen mee, heb dit jaar tijdens mijn vakantie van een spaanse collega vernomen dat halon blustoestellen en - installaties daar nog steeds toegestaan zijn, ze hoeven niet ontmanteld  te worden, en het halon is daar dan ook niet in zgn halon banken opgeslagen, sterker nog, het was in de scheeps-artikelen winkel gewoon in een 10 kg blustoestel te koop.
Wel een beetje vreemd, of niet soms?
Groeten, Willem


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 26 december 2003, 21:05:00
Hallo, is dit verbod alleen een nederlandse aangelegenheid, of doen alle landen mee, heb dit jaar tijdens mijn vakantie van een spaanse collega vernomen dat halon blustoestellen en - installaties daar nog steeds toegestaan zijn, ze hoeven niet ontmanteld  te worden, en het halon is daar dan ook niet in zgn halon banken opgeslagen, sterker nog, het was in de scheeps-artikelen winkel gewoon in een 10 kg blustoestel te koop.
Wel een beetje vreemd, of niet soms?
Groeten, Willem
nee dit is nog een nederlandse maatregel,zoals gewoonlijk >:(En het is inderdaad vreemd,als we met z,n allen in de file gaan staan gooien we meer schadelijke stoffen de lucht in dan 1 halonblusser die misschien gebruikt zou kunnen worden ;)


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #7 Gepost op: 26 december 2003, 21:23:16
Aha Peter, nu komt die aap uit die mouw, we zijn weer eens roomser dan de paus, je mag gerust weten, dat halon volgens mij in Belgie en Duitsland ook nog gebruikt mag worden, ik wilde dit niet zo hard voor dit forum stellen, omdat ik het niet zeker wist; kom wel eens met buitenlandse collega's in contact op cursus, zal het als het ter sprake komt nog goed navragen.
Ik ben van mening dat iedere brandweerman/vrouw met verstand van zaken het eigenlijk alle halon voor thuis of op de camping of in je boot moet hamsteren zodat we voor onszelf wel zijn voorzien van een goed en veilig blusmiddel ( denk aan je adem inhouden) haha


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 26 december 2003, 21:29:44
Aha Peter, nu komt die aap uit die mouw, we zijn weer eens roomser dan de paus, je mag gerust weten, dat halon volgens mij in Belgie en Duitsland ook nog gebruikt mag worden, ik wilde dit niet zo hard voor dit forum stellen, omdat ik het niet zeker wist; kom wel eens met buitenlandse collega's in contact op cursus, zal het als het ter sprake komt nog goed navragen.
Ik ben van mening dat iedere brandweerman/vrouw met verstand van zaken het eigenlijk alle halon voor thuis of op de camping of in je boot moet hamsteren zodat we voor onszelf wel zijn voorzien van een goed en veilig blusmiddel ( denk aan je adem inhouden) haha
ik kan niet anders dan je groot gelijk geven,ik weet ook heel zeker dat er heel veel particulieren nog heel vrolijk Halonblussers in hun bezit hebben en ik kan ze geen ongelijk geven ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 26 december 2003, 22:02:33
ik kan niet anders dan je groot gelijk geven,ik weet ook heel zeker dat er heel veel particulieren nog heel vrolijk Halonblussers in hun bezit hebben en ik kan ze geen ongelijk geven ;)

We moeten  de co2 (broeikas) uitstoot niet verwarren met halon werking: aantasten van de Ozonlaag. De ozonlaag is al zo aangetast dat in Australië, met name Sidney Huidkanker een van de voornaamste doodsoorzaken is en niemand haalt het daar nog in z'n hoofd om zonder (anti) zonnebrandcreme met minimaal faktor 20 de straat op de gaan. Het gat wordt immer groter en de laag wordt al maar dunner. Halon is nog voor een nog belangrijker deel verantwoordelijk als de al eerder verboden CFK's. Per 31 december 2003 is het in het bezit hebben van halon (blussers) verboden in alle Europeese lidstaten. Dus zelfs in België en Spanje mag het dan niet meer.

Bron ondermeer: http://www.brandblusserinfosite.nl/halon.htm

Henk