VOA met zwaailicht en sirene ter plaatse bij een ongeval komt

Auteur Topic: VOA met zwaailicht en sirene ter plaatse bij een ongeval komt  (gelezen 2687 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Beste mensen,

ik heb een vraagje, waarom de VOA met zwaailicht en sirene ter plaatse komt bij een ongeval.
Bij ons in de regio Gelderland Midden komen ze met zwaailicht en sire t.p. is dat in elke regio zo.

Waarom doet men dat als alle hulp al ter plaatse is, en vaak ook het slachtoffer al weg is ?
Het is me al veel vaker opgevallen dat dit gebeurt.

Ik als buitenstaander ( heb niet zo veel verstand van politie namelijk ) zie het een beetje als overdreven en gevaarlijk voor medeweggebruikers als er heel bot gezegt niets meer te halen valt als alleen sporen, maar die 5 minuten maken ook niet uit lijkt mij.

Ik dank U voor U antwoord en word mogelijk weer wat wijzer

Met Vriendelijke Groet

William Harthoorn




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 10 december 2008, 07:52:19
Het VOA-voertuig moet vaak van ver komen.
De weg blijft afgesloten voor onderzoek. De politie maakt geen vrienden als ze na een uur nog eens rustig aan komen rijden.
Tenslotte hebben ze er belang bij om het onderzoek zo vlug mogelijk te starten en zoveel mogelijk sporen veilig te stellen als andere hulpdiensten nog bezig zijn.
In Hollands Midden zag je dat de VOA vroeger standaard met OGS ter plaatse kwam. Nu alleen als het doorgaande wegen betreft of tijdens de spits. Dus puur om de aanrijtijd te bekorten.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #2 Gepost op: 10 december 2008, 12:04:46
Puur en alleen de aanrijtijden verkorten is niet de enige reden, de sporen van oa rubber op het wegdek (slip, rem, en ABS sporen) worden zeer snel minder zichtbaar, hoe langer je er dus over doet om die op de gevoelige plaat te gooien des te minder je uiteindelijk vastlegd...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 10 december 2008, 17:36:26
Als aanvulling hierop, er is wel degelijk een verschil tussen een spoedrit en het rijden met optische en geluidssignalen. Er heeft hier ooit eens een special gestaan over de VOA (van blik op de weg) weet niet of die nog beschikbaar is, maar daar kun je heel veel informatie uit halen ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


guest4965

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 10 december 2008, 18:04:22
Als aanvulling hierop, er is wel degelijk een verschil tussen een spoedrit en het rijden met optische en geluidssignalen. Er heeft hier ooit eens een special gestaan over de VOA (van blik op de weg) weet niet of die nog beschikbaar is, maar daar kun je heel veel informatie uit halen ;)

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,22413.10.html ;)


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Reactie #5 Gepost op: 13 december 2008, 08:46:05
Bedankt voor de info

ik ben weer wat wijzer

gr William