Dat geldt helaas soms ook voor andere wetten waar tegen opgetreden moet worden. Overigens heel begrijpelijk. We hebben hier immers met agenten te maken en niet met advocaten en officieren van Justitie. Er is binnen het beroep van agent wel degelijk een goeie wetskennis, maar daar zit uiteraard een grens aan. En mochten we dat wel van de agenten op straat eisen dan zal de opleiding nog zwaarder moeten worden gemaakt en er ook een beter salaris aan moeten koppelen. Weet niet of wij belastingbetalers daar ook wel op zitten te wachten?? Vandaar dat ze voor dit soort zaken specialistische afdelingen hebben bij de politie. En die weten wel raad met dit soort vraagstukken.
ik denk dat we het ''tekort'' aan kennis helemaal niet bij de agenten neer moeten of mogen leggen, de wet of regelgeving is zo vaag dat zelfs de OvJ er moeite mee heeft.
de W.V.W. is in hoofdzaak een begrips omschrijving die continu naar regelgeving en europeesche wetten verwijst, die op hun beurt weer erg vaag blijven en allerlij openingen over laten en daardoor dus regelmatig anders geinterpreteerd worden.
wat betreft OGS laat de regelgeving en de wet alle ruimte om ''burger'' voertuigen uit te rusten met blauw en geluid, het begrip voertuig ten dienste van is zo ruim dat je er bijna altijd mee weg komt, als er maar iemand op leidinggevend niveau beslist dat het op dat moment gerechtvaardigd is, en er zijn inderdaad momenten dat een burgervoertuig met blauw en geluid op dat moment de beste oplossing is.
verder is het voor de wet en regelgeving niet nodig om daar een apparte rijopleiding voor te moeten volgen, een eenvoudige voorlezing wat in art.2lid3 van de ''regeling optisch en geluid'' staat is al voldoende (1 minuut), buiten dat enkele diensten dit zelf voorschrijven of hebben ingesteld, dan gaan we de noodzaak van deze discussie even uit dew weg.
er zijn vele diensten die door de overheid al bijvoorbaad zijn toegestaan om OGS te mogen voeren, zonder nader bekend te zijn gemaakt.
al eerder is op dit forum genoemd voertuigen van raden van bestuur, voertuigen van het konningklijk huis en nog een skala van andere diensten en organisaties, meestal bij politie wel bekend of de rit aangemeld, diezelfde voertuigen zijn meestal ook uitgerust met de benodigde communicatie apperatuur.
al met al is het dus voor de buitenstaander heel erg moeilijk om te herkennen.
uiteraard moet onrechtmatig gebruik worden ''bestraft'',
maar ook hier weer is het niet gemakkelijk, de politie mag een voertuig die OGS voert niet zomaar staande houden, ze mogen hem volgen, als dit geen gevaar voor hun zelf of overige weggebruikers opleverd en aanhouden op het moment dat ze uit het voertuig stappen, of ze moeten wel heel erg zeker zijn van hun zaak en toestemming hebben van de meldkamer.