AMOK-procedure: agenten leren schutters uit te schakelen

Auteur Topic: AMOK-procedure: agenten leren schutters uit te schakelen  (gelezen 72947 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

• Senior gebruiker
  • Nederland moet door!
Reactie #100 Gepost op: 24 september 2012, 21:31:09
Red, de militaire geweldsinstructie valt voor mij onder het dienstgeheim. Derhalve wil ik 'm dus niet posten. Ik snap desondanks de essentie van uw vraag, en het antwoord is feitelijk simpel: ja, daar valt dodelijk geweld (gebruik van een vuurwapen is altijd potentieel dodelijk) ook onder. Op sommige (delen van) terreinen zijn bijvoorbeeld de borden "Bij het beveiligen van dit object mogen, zonder nadere opdracht, conform de instructies vuurwapenen worden gebruikt" geplaatst. En de vuurwapenen als bedoeld op het bord zijn er dan niet voor de show.  0098

Eventuele toelichting uitsluitend via PM.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #101 Gepost op: 25 september 2012, 14:44:44
Google neemt het niet zo nauw met dienstgeheimen :) Het is gewoon wetgeving en die is openbaar:

Besluit geweldgebruik defensiepersoneel in de uitoefening van de bewakings- en beveiligingstaak

Lt. Col. Me

• Senior gebruiker
  • Nederland moet door!
Reactie #102 Gepost op: 25 september 2012, 15:33:41
De geweldsinstructie op zich is uitgebreider dan het Besluit geweldgebruik. Maar het besluit kan ongetwijfeld de vraag van Red meer inhoudelijk beantwoorden  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

CMKmaat

• What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #103 Gepost op: 25 september 2012, 20:50:09
Het besluit is het WAT.
De instructie is het HOE.

Als je het besluit zoals dat hierboven staat er bij pakt en je kijkt naar art. 9.1.a.

Op zich is er een procedure waarbij DBBO personeel buiten de kazerne onder bevel van de KMar ingezet kan worden.
Het is eerder gebeurt. (welliswaar niet zo ingrijpend als de AMOK procedure waarover dit topic gaat. Maar evengoed)
Het zal vaker gebeuren. Maar het is niet aan mij om hierover in details te treden op een openbaar forum.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.

Lt. Col. Me

• Senior gebruiker
  • Nederland moet door!
Reactie #104 Gepost op: 25 september 2012, 21:14:02
DBBO evenals militairen en ander burgerpersoneel van Defensie kan op grond van art. 59 van de Politiewet worden ingezet buiten militaire terreinen en objecten. Hiervoor geldt dan voor Defensiepersoneel in beginsel de ambtsinstructie van de politie, die is uitgewerkt naar een specifieke geweldsinstructie. Als we teruggaan naar de AMOK-procedure zouden we dat volgens mij op zo'n manier ook moeten zien: bijstand i.h.k.v. de Politiewet conform de ambtsinstructie c.q. geweldsinstructie civiele objecten. Helaas is de aanvraagprocedure militaire bijstand echter niet zo gemakkelijk en moet dat op bestuurlijk niveau worden afgetikt. Het is niet zomaar een kwestie van "even DBBO bellen", ook niet als het AMOK-pand om de hoek zit. Hoewel DBBO het op zich zou kunnen, zie ik het vanwege de juridische haken en ogen voorlopig niet gebeuren.

tnkdriver82

• Ambulance chauffeur / Het NL Rode Kruis / SIGMA-lid / ex-DBBO en Militair
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #105 Gepost op: 26 september 2012, 00:20:43
Ik dank jullie allen voor jullie mening. Uiteraard hopen wij allen het nooit mee te hoeven maken. Als we zoals eerder door jullie aangegeven er maar voor word getraind. En misschien hebben we ook ambtelijk bevel nog over om op te beroepen. Ik kan me nog een incident herinneren bij het kasteel van breda (Defensie complex) waarbij we even op verzoek van een agent hebben geassisteerd dit onder het straf uitsluitsel ambtelijk bevel.
 Ik hoop dat het definitief plaatsen van Kmar wijkwachtmeester door gaat op dit moment doen we het met 1 zeer bekwame wachtmeester maar een veel te groot gebied. Hij is er bijna nooit.
Maar goed dat gezegt, morgen begint mijn AMOK opleiding/Training.

Gr Tnkdriver82

Cabo

• Senior gebruiker
Reactie #106 Gepost op: 26 september 2012, 11:59:36
Ik hoop dat het definitief plaatsen van Kmar wijkwachtmeester door gaat op dit moment doen we het met 1 zeer bekwame wachtmeester maar een veel te groot gebied. Hij is er bijna nooit.

Dat is een gebrek van de brigade waar je onder valt. Op onze kazernes zit 4 dagen in de week een wijkwachtmeester van 9 tot half 5. Vanaf halverwege oktober zijn er overdag ook nog 2 man van de dienstploeg op de kazerne aanwezig in de ochtend.

Succes met je AMOK training :)

HAPRPAA

• Forum gebruiker
  • Uiteindelijk pakken we je toch wel!
Reactie #107 Gepost op: 30 mei 2013, 23:31:02
In hoeverre is het bekend of er jaarlijks een opfriscursus AMOK komt? Mijn eerst en tevens laatste AMOK training is alweer 1,5 jaar geleden.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #108 Gepost op: 30 mei 2013, 23:38:14
Citaat van: HAPRPAA link=msg=1168288 date=1369949462
In hoeverre is het bekend of er jaarlijks een opfriscursus AMOK komt? Mijn eerst en tevens laatste AMOK training is alweer 1,5 jaar geleden.
Er komt sowieso een tweede dag voor de collega's van Amsterdam. (gehoord in het WIS bij IBT)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

TDMdR

• Senior gebruiker
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #109 Gepost op: 30 mei 2013, 23:43:50
Citaat van: Red link=msg=1168291 date=1369949894
Er komt sowieso een tweede dag voor de collega's van Amsterdam. (gehoord in het WIS bij IBT)

Is onderdeel van de omscholing.