Hm, oude discussie zie ik inmiddels, jammer dat het me niet eerder is opgevallen.
Ik vind het werken met portofoons erg handig, alle posten weten wat er waar aan de hand is, het is snel en overzichtelijk.
Ik moet bekennen dat ik het niet erg vind dat men strenge regels heeft voor het gebruik van de porto binn het Rode Kruis. Als ik zo af en toe wel eens op een evenement met de porto van de organisatie meeluister denk ik bij mezelf vaak: veel te chaotisch. In noodgevallen functioneerd het protocol van het RK veel beter.
De enige opmerking naar de verbindingsdienst; de cursus is veel te saai en duurt te lang. Ik heb hem in 5-6 lessen van 2 uur gehad, terwijl het met groot gemak in 2 uur had gekund. (wat betreft de theorie dan). Ik weet dat niet iedereen bij het RK even snel is, maar ook daarop kan de cursus aangepast worden door een heleboel technische zaken eruit te halen en meer op de spreekprotocollen te trainen. Die gaan het meeste fout op evenementen.
Op mijn afdeling heb ik wel eens het gevoel dat de verbindingsdienst wat uit de hoogte doet, niet allemaal hoor, maar de houding is niet altijd correct.