De geur van brand blijft nog lang hangendoor Gerald Meijer. zaterdag 20 december 2008 | 05:59
CREIL - Hij blijft er broodnuchter onder.
Niemand raakte gewond bij de brand donderdagavond in Creil. "Het is maar materieel. En ik neem aan dat we goed verzekerd zijn." Dominicus Bosma liet rond half zeven juist zijn honden uit toen het flink bleek te knetteren in de bedrijfspanden die hij verhuurde aan de rand van het dorp. "Het leek wel vuurwerk."
Dat idee had ook Roelien Offringa. Een Portugese 'buurvrouw' kwam gillend naar haar toe gerend dat er brand was. "Ik belde 112, het leek wel op de vuurwerkramp in Enschede, zo hard knetterde het."
De loodsen waren niet te redden. Een woning ingeklemd tussen de loods, eveneens eigendom van Bosma, bleef gespaard door de massale inzet van de brandweer. Van Zeewolde tot Kampen rukten ze uit of leverden ze materiaal. Het huis werd verhuurd aan Portugese gastarbeiders. Zij brachten de nacht door in Lemmer, in een hotel. Halsoverkop het huis uit: de Portugezen hebben een sterk verhaal te vertellen als ze binnenkort thuis zijn voor de feestdagen. Vertrek voor de kerstvakantie stond voor dit weekeinde gepland.
Tegenover de 'Portugezenwoning' staat het huis van Roelien en Kornelis Offringa. Dikke rookwolken kolkten over het huis - en ook door de woning, trouwens. De Offringa's moesten naar elders omdat er te veel koolmonoxide in hun woning was, gevolg van de brand. Ze sliepen die nacht bij de Bosma's, verderop in de straat. Een flink aantal uren luchten verdreef wel de koolmonoxide, maar kreeg niet de geur van rook en roet weg. Gisterochtend stond Roelien Offringa klaar met sop en boenborstel. "Ik wil die lucht uit mijn huis hebben. Maar ik moet wachten tot een expert is langsgeweest." Schade opnemen. "En iedereen belt nu. Op internet heeft gestaan dat het onze gebouwen waren, maar dat klopt niet."
In de panden bevond zich hout en verf, die voor het 'vuurwerkeffect' zorgden. Er stonden ook spullen van de Tafelconcurrent, klaar om verscheept te worden naar de klanten, nog voor kerst. De Zwolse eigenaar spoedde zich laat op de avond nog naar Creil om de schade in ogenschouw te nemen.
Volgens Agaat van der Veer van Brandweer Flevoland scheelde het weinig of ook het Portugezenhuis was in vlammen opgegaan. Het vuur likte aan de gevel, maar de spuitgasten wisten erger te voorkomen. Even leek het erop dat seniorenwoningen verderop in het dorp moesten worden ontruimd, donderdagavond. "Maar volgens de metingen was het niet nodig." En de ouderen werden niet geplaagd door klachten als gevolg van brand.
http://www.destentor.nl/regio/flevoland/creil/4233763/De-geur-van-brand-blijft-nog-lang-hangen.ece