Iets met appels en peren
Als doctoraatstudent is het namelijk onmogelijk je even bij de politie te melden van "goh ik wil graag een doktorstitel dus ik loop met een dikke winterjas door de stad, just so you know". Dan heeft de politie inderdaad diepgaande problemen in hun organisatie.....
Het is natuurlijk ook ondenkbaar voor een doctoraatstudent dat je in de huidige tijd midden in de zomer in een drukke stad met een winterjas aan niet opvalt en men niet de politie gaat bellen. Vooral als er ook nog eens draden zichtbaar zijn etc.
Gewoon lekker op laten draaien voor de kosten!
Bijna niemand rijdt dagelijks door de stad in het westen met hoge snelheid met een op een explosief lijkend pakketje zonder dat óf de politie ingelicht is óf het duidelijk wordt gemaakt aan omstanders dat het camera-opnames zijn.
Van dat laatste weet ik dan weer niks af.
Het is een goede zaak als mensen alert zijn en laagdrempelig de politie bellen als ze verdachte situaties zien. Het zegt niet dat men moet gaan overdrijven met extreme inzet.
De doctoraalstudent was gsm-straling aan meten voor zijn onderzoek aan de universiteit van gent. Hij droeg een speciale jas omdat het menselijk lichaam ook straling afgeeft en de meetresultaten kan beinvloeden. Het onderzoek door een student is iets wat je juist wilt, het draagt bij aan de wetenschap en belangrijker je normale openbare leven gaat gewoon door zoals het hoort.
Het excuus van de politie dat de man onvoldoende gehoor gaf aan de vordering van de agenten zegt nog steeds niet dat je zo extreem moet uit pakken met een zootje teams ter plaatse om de man 4 of 5 uur onder schot te houden.
Bij de Belgische agenten mag het kwartje na een half uur al wel vallen dat de man geen bomvest draagt.
De man de rekening presenteren, o.a. 20 werkuren voor de communicatie, is waanzin. Je zal dan eerst eens moeten komen wat de man precies gedaan heeft wat zo strafbaar is en buiten dat als ik een moord pleeg straffen ze mij voor moord en hoef ik niet alle uren te betalen die de politie heeft moet besteden aan mijn zaak aangezien ik er niet om gevraagd heb, laat staan dat ik ook de kosten van de afdeling communicatie die al 20 uur werk had aan een onbenulligheidje ga betalen.
Als ik het goed heb zijn mensen die te snel rijden met de auto een aardige inkomstenbron voor de Nederlandse overheid, als ze een paar schoenen hebben gekocht rijden ze al te hard met een verdacht pakketje in de auto.
Als je hoefgetrappel hoort is het verstandiger om aan paarden te denken in plaats van aan zebra's te gaan denken.
Je moet ook zorgen dat het niet de politiediensten zijn die de samenleving gaan ontregelen door dit soort acties en het bijbehorende mediaspektakel in EU landen. ISIS lacht zich helemaal dood omdat zij in de hangmat kunnen blijven liggen omdat na een aanslag ergens in de EU de rest van de EU weer in de kramp schiet door evenementen te staken, verdachte situaties en valse bommeldingen.