Precies dat bedoelde ik ook: het hoofddoel van de controles is IS en lone wolfs demotiveren een aanslag te plegen op Schiphol. Hierbij maak je dus gebruik van controles. Iedereen kan hierbij dus gecontroleerd worden. Dat de focus ligt op Arabisch uitziende mensen betekent alleen maar dat zij iets sneller van de weg getrokken worden dan de familie Jansen. Dat is dan ook hetgeen waardoor ik de opmerking apart vind.
Doel van controles is niet om terroristen te demotiveren. Demotiveren van dit soort gekkies had je moeten doen voor ze in de kop halen om in de auto te stappen met bomvest.
Als het signaal te maken heeft de ISIS-oproep moet je de focus leggen op arabische afkomst. Ik walg van het geklaag van burgers over het etnisch profileren door politie. Het gaat hier om terreurdreiging, terreur is iets anders dan 'gewone criminaliteit'. Het is iets extreems waardoor extreme maatregelen noodzakelijk zijn.
Ik denk dat veel mensen niet eens beseffen dat die mannen en vrouwen die op onze poldersnelweg staan te controleren helden zijn. Het is iets anders dan een alcoholcontrole door politie of controles langs de snelweg om drugs, wapens en inbrekersgereedschap op te sporen.
Bij alcoholcontrole of andere controles langs de snelweg loop je uiteraard als agent ook risico echter heb je te maken met criminelen. Geen crimineel zal het in zijn hoofd halen de agent dood te schieten.
De mannen en vrouwen die voor ons op de snelweg staan te controlen bij Schiphol weten dat de kans relatief groot is dat ze het niet overleven zodra ze een voertuig controleren en er iemand in zit met bomvest aan.
Het bovenstaande zegt zelfs dat de KMar-leden door etnisch profileren, i.c. de focus leggen op Arabisch uiterlijk, de kans om zelf te sterven op de snelweg groter maken.