Paar weken geleden stond een winkeldief personeel te bedreigen en er stond erg veel volk toe te kijken. Personeel liep links en rechts klappen op en nadat ik had geverifiëerd of ie inderdaad wat gestolen had, gooide Dinges z'n boodschappentas aan de kant en is erop gedoken. De jongeman was echter sterker als ik dacht en moest hem eerst tegen een wand smijten om hem uit evenwicht te brengen. De klappen kon ik ontwijken. Vervolgens ben ik met m'n knie in z'n nek gaan zitten, met z'n arm op z'n rug. Eindelijk kreeg ik assistentie van een andere klant en hebben wij hem met z'n voetjes van de vloer afgevoerd naar een achterafkamertje.
Omdat het er zo spectaculair uitzag allemaal, dat gerollebol en geschreeuw, hadden diverse mensen 112 gebeld met de melding van een vechtpartij. Een horde agenten kwam binnenstormen en ze zagen mij met een rooie kop napraten met het personeel. Een vrouwelijke agent liep voorop en nam de alerte houding aan waarop ik moest lachen en ik direct mede deelde dat de betrokkene al achter zat. Dat er verder niets aan de hand was etc. Waarop de agente mij vertelde dat men melding had gehad van een massale vechtpartij....
Afijn, dat het personeel werd bedreigd met de dood enzovoorts, heeft mij doen besluiten in te grijpen. Als hij alleen wat had gejat en weggerend was had ik misschien gedacht; ren er zelf maar achteraan! Heb trouwens een presentje gehad van het personeel..
Oftewel; ik ben voorstander van ingrijpen door burgers, mits je je eigen veiligheid voorop stelt. Als hij 2.10m was geweest, onder invloed, een wapen had gehad....had ik alleen maar 112 gebeld. Denk ik..