Burger grijpt in

Auteur Topic: Burger grijpt in  (gelezen 7795 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Gepost op: 23 december 2008, 20:17:00
Zouden jullie (agenten) dit vaker willen zien of raden jullie dit af?  ???

http://www.ad.nl/rotterdam/stad/2865563/Autokraker_in_de_houdgreep.html

dinsdag 23 december 2008
Autokraker in de houdgreep

ROTTERDAM - Geen seconde twijfelde Schiedammer Cok Molegraaf (45) toen hij gistermorgen een autokraker uit het raampje van een bestelbusje zag hangen bij de Delftse Poort, vlakbij Rotterdam Centraal.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00188/rdst08_2312brommerd_188933a.jpg
n Geen seconde twijfelde Schiedammer Cok Molegraaf. FOTO RON VAN DER MARK

Hij sprong direct uit zijn eigen wagen en vloog op de man af. Toen hij een spier verrekte – ‘ik loop nooit hard, ik wielren’ – vreesde hij even dat de dader zou ontkomen. „Maar toen hij op zijn scooter probeerde te springen, lukte het toch om hem tegen de grond te werken.’’

Met een houdgreep hield de Schiedammer de kraker (41) vast tot de politie kwam. „Ik ben verhuizer geweest, dus heb genoeg kracht in mijn armen.’’

Hij was erop gespitst dat de man geen wapen uit zijn zakken tevoorschijn kon trekken. Toen anderen hem gisteren voorhielden dat hij ‘gek was’ om achter zo’n crimineel aan te lopen, wuifde hij dit resoluut weg. „Ik hoop dat als iemand in mijn wagen inbreekt, hij ook wordt gepakt. Ik kan het absoluut niet uitstaan als zulke gasten hardwerkende mensen bestelen.’’ Van de politie kreeg Cok gisteren een bloemetje.

Enrique

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 23 december 2008, 20:50:46
Perfecte actie. Zouden meer mensen moeten doen. Wel altijd de eigen veiligheid in de gaten houden en een afweging maken of volgen en 112 bellen niet handiger is. Hulde voor deze meneer. Overigens gebeurt dit veel vaker dan in de media naar voren komt, dus ook hulde voor al die andere anonieme helden. 8)
greetz,  Enrique

7194

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 23 december 2008, 20:57:28
Als mensen hun beperkingen kennen is het absoluut geen probleem. Zou het zelfs toejuichen! Tenminste een burger die niet bang is zijn handjes uit de mouwen te steken.  :D

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 23 december 2008, 21:34:17
Goede actie, je moet echter wel zeker weten dat je óf sterker bent óf harder kan lopen.  :-X

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #4 Gepost op: 23 december 2008, 22:03:40
strakke actie... hij DOET in ieder geval iets...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 24 december 2008, 06:30:38
Paar weken geleden stond een winkeldief personeel te bedreigen en er stond erg veel volk toe te kijken. Personeel liep links en rechts klappen op en nadat ik had geverifiëerd of ie inderdaad wat gestolen had, gooide Dinges z'n boodschappentas aan de kant en is erop gedoken. De jongeman was echter sterker als ik dacht en moest hem eerst tegen een wand smijten om hem uit evenwicht te brengen. De klappen kon ik ontwijken. Vervolgens ben ik met m'n knie in z'n nek gaan zitten, met z'n arm op z'n rug. Eindelijk kreeg ik assistentie van een andere klant en hebben wij hem met z'n voetjes van de vloer afgevoerd naar een achterafkamertje.

Omdat het er zo spectaculair uitzag allemaal, dat gerollebol en geschreeuw, hadden diverse mensen 112 gebeld met de melding van een vechtpartij. Een horde agenten kwam binnenstormen en ze zagen mij met een rooie kop napraten met het personeel. Een vrouwelijke agent liep voorop en nam de alerte houding aan waarop ik moest lachen en ik direct mede deelde dat de betrokkene al achter zat. Dat er verder niets aan de hand was etc. Waarop de agente mij vertelde dat men melding had gehad van een massale vechtpartij.... :-X

Afijn, dat het personeel werd bedreigd met de dood enzovoorts, heeft mij doen besluiten in te grijpen. Als hij alleen wat had gejat en weggerend was had ik misschien gedacht; ren er zelf maar achteraan! Heb trouwens een presentje gehad van het personeel.. :P

Oftewel; ik ben voorstander van ingrijpen door burgers, mits je je eigen veiligheid voorop stelt. Als hij 2.10m was geweest, onder invloed, een wapen had gehad....had ik alleen maar 112 gebeld. Denk ik..

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 24 december 2008, 08:15:51
Vijftien mensen redden automobilist
Uitgegeven: 23 december 2008 21:55
Laatst gewijzigd: 23 december 2008 21:55

OOSTERHOUT - Zo'n vijftien mensen hebben dinsdagavond gezamenlijk voorkomen dat een in het water gereden automobilist verdronk in zijn voertuig.  
Volgens een woordvoerder van de politie sprongen omstanders en hulpverleners het voertuig na toen het rond half negen op de kruising Vliedberg/Hoofseweg in Oosterhout door nog onbekende oorzaak van de weg raakte.

De auto dreigde met de automobilist en zijn hondje onder water te verdwijnen. De gezamenlijke actie voorkwam dat. De man werd uiteindelijk veilig op het droge gebracht. Hulpdiensten waren daarna massaal ter plekke om de redders op te vangen.

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #7 Gepost op: 24 december 2008, 10:30:29
Goed gewerkt Dinges !!

Tja het zijn allemaal overwegingen Dinges...Nu werk ik bij de politie dus ingrijpen op wat voor manier ook is toch verplicht... gaat die pannenkoek rennen dan zal ie goed ze best moeten doen en het niet zonder slag of stoot winnen. Verder ben ik wel ook zo reeel om zelf ook mijn kansen in te schatten... je kunt op meer dan 1 manier ingrijpen... 112 bellen en iemands positie doorgeven aan de politie is ook ingrijpen ook al ziet men dit niet altijd zo... waarvan ik baal dat als er iets gebeurd is dat mensen staan te filmen en er niet eens aan gedacht hebben om politie/ambu/ brandweer te bellen... maar ja dat zal de maatschappij van tegenwoordig wel zijn.... het is dan niet meer de mijne...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

Zorbacop

• Brigadier RR - coach/ANPR/biker/ME
  • Forum gebruiker
  • Servo Per Amikeco
    • Zorba-shirts
Reactie #8 Gepost op: 24 december 2008, 13:42:01
grizz Je hebt gelijk dat het voor ons een soort van verplichting is om in te grijpen en ik bgrijp ook wel dat niet iedere burger alleen iets durft te doen.
En wat het filmen betreft......
Ach we kennen allemaal wel dit verschrikkelijke filmpje.
Let op deze beelden zijn zeer schokkend. U bent gewaarschuwd.

Opent hij niet dan staat ergens nsfw, dat moet je aanklikken.

Wat die burger betreft van de TS is gewoon een goeie vent die gewoon doet wat iedere burger zou moeten doen.
Niet kijken maar doen.
Crime is a disease  I'm the cure When everythi

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #9 Gepost op: 24 december 2008, 14:07:52
grizz Je hebt gelijk dat het voor ons een soort van verplichting is om in te grijpen en ik bgrijp ook wel dat niet iedere burger alleen iets durft te doen.
En wat het filmen betreft......
Ach we kennen allemaal wel dit verschrikkelijke filmpje.
Let op deze beelden zijn zeer schokkend. U bent gewaarschuwd.

Opent hij niet dan staat ergens nsfw, dat moet je aanklikken.

Wat die burger betreft van de TS is gewoon een goeie vent die gewoon doet wat iedere burger zou moeten doen.
Niet kijken maar doen.

Hulde aan Cor en ik heb geen woorden voor sommige mensen in het laatste filmpje.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.