Volop schaatsen op levensgevaarlijk ijsEr wordt zaterdag volop geschaatst op het Paterswoldse Meer, ook al waarschuwt het Meerschap met borden en in de media dat het ijs levensgevaarlijk is. Volwassenen met kinderen, ouderen, enkele honderden mensen genieten van de prachtige, maar dunne ijsvloer.
"Er is geen kruid tegen gewassen", zegt ijsmeester Jan Nienhuis. "Het is totaal onverantwoord. De politie haalt er soms wel mensen af, maar het meer is zo groot, ze gaan er even verderop gewoon weer op. Terwijl er eergisteren wel vier mensen door het ijs zijn gegaan. Gelukkig voor zover we weten zonder gevolgen."
Schaatser Dick de Boer (62) uit Groningen heeft er al een paar rondjes rond het meer op zitten. "Het is hartstikke mooi ijs. Als je weet waar de wakken zijn, is het geen enkel probleem", zegt hij terwijl hij langs het bord 'onbetrouwbaar ijs' schaatst. "Ach, onbetrouwbare borden zal je bedoelen."
Robert Roelfsema en Minze Rispens uit Groningen schaatsen ook gewoon het meer op. "Als je moet wachten tot ze het ijs betrouwbaar noemen, dan kan je er nooit op. Het ziet er prima uit. We kijken gewoon of er sporen zijn van andere schaatsers, dan kan het geen probleem zijn." Rispens heeft een klsje touw met een priem bij zich. "Toch voor de zekerheid, dan prik je jezelf er zo weer uit.
Het ijs wordt alleen gevaarlijk als er te veel mensen op komen, weet Roelfsema. "Vandaar die borden en waarschuwingen ook. Daarmee voorkomen ze dat Jan en alleman hier gaat schaatsen."
Harenaar Hans Buitenhuis (62) schaatst een stuk het meer op en houdt dan plotseling stil en tuurt naar beneden. "Oei, het is toch wel erg dun hier geloof ik", zegt hij een beetje angstig. en hij keert om en waarschuwt zijn zoon en kleinzoon die net van wal steken. "Het is hun eigen risico natuurlijk, maar ik vind het toch wel behoorlijk riskant hier."
Beheerder Harald Homan van het Meerschap Paterswolde vindt dat de waaghalzen aansprakelijk moeten worden gesteld. "Ik ben zelf ook schaatsliefhebber en ik begrijp wel dat het heel mooi ijs is. Maar het is echt totaal onverantwoord. Wat moet je er mee dat iedereen massaal die borden negeert? De brandweer is nu al een paar keer uitgerukt, dat kost een boel geld."
http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/article4219382.ece/Volop_schaatsen_op_levensgevaarlijk_ijs