Heli haalt stel op van IJsselmeer
GAAST - Een politiehelikopter heeft donderdagmiddag een echtpaar van het bevroren IJsselmeer gehaald. De man en de vrouw, beide 66 jaar, maakten een wandeling over het ijs toen plotseling de mist opstak. „Ze waren 3 kilometer uit de kust bij het Friese Gaast om naar de ijsschotsen te kijken”, zegt een woordvoerder van de politie Friesland.
Het echtpaar waarschuwde zelf de hulpdiensten.
„We hebben ongeveer een half uur met een politiehelikopter met infrarood apparatuur gezocht”, zegt de politiewoordvoerder. Volgens de zegsman gaat het op het eerste gezicht goed met het echtpaar. „Maar het is duidelijk dat het heel spannend voor ze was.”
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5958922/__Heli_haalt_stel_op_van_IJsselmeer__.html?p=1,1
Owkee het was de NOGEPA Heli, maar deze tekst in nederlands ipv het fries....
Rescue,
uiteraard is alles weer fout maar de mensen zijn in ieder geval weer veilig aan wal gebracht
de beste stuurlui staan aan wal
Niet alles is fout.., maar zeker voor verbetering vatbaar..
(En als dit soort punten hier niet vermeld mogen worden.. moet je het even vertellen...) Maar dit soort situaties, heb je hebt genoeg mensen die denken dat het zo hoort.. En geloof me dit had ook heel goed 4 brandweer mensen door het ijs gezakt kunnen zijn.. Want dit lijkt veilig maar is het niet.. Als de Heli en KNRM gealarmeerd zijn, waarom dan nog 4 brandweermensen zonder adequate PBM en zonder dit soort training het ijs op sturen.. Waarom zijn de vier mensen van de KNRM die tenminste nog een droogpak aanhebben niet een SAR op het ijs gaan doen..
Naast elkaar lopen aangelijnd op een grote onbetrouwbare ijsvlakte lopen, betekend dat 4 mensen tergerlijker tijd door het ijs gaan, en niet 1 persoon.. In dit soort situaties loop je achter elkaar,. Elke bergbeklimmer, gletsertocht of noordpool expiditie lid weet dat.. In alle buitensport boekjes en ijsrescue boekjes staat dat..
Als personen op de ijsselmeer ergens lopen op ijs en door de opkomende mist verrast kunnen worden, is een kompas erg handig, en wel het minste wat je mee kan nemen.. Dat zou iedere reddingsboot op het ijsselmeer toch ook doen op het ijsselmeer bent ?
De heli heeft de mensen gered, niet die vier brandweer mensen.. het zijn vier dappere mensen, echter hebben wel onnodige risico's genomen..
Ik vraag me dat af.. en deel dat met jullie.. Want er zijn genoeg mensen die na het zien van dit soort beelden dat gaan na-apen, want de brandwer doet dat toch ook zo...
Mijn kritiek is dat men blijkbaar zo onwetend is, dat ze niets eens weten, dat dit vier dooie brandweer mensen had kunnen opleveren.. Door geen goede veiligheid uitrusting, geen goede inzetprocedure, en een verkeerde uitvoering van techniek...