Marken kent een lange historie mbt het ijs in de Gouwzee. Toen Marken nog een eiland was en het veer niet meer voer moesten veel “Merkers” over het ijs van de Gouwzee naar hun werk aan de wal
De “Marker Ijsbruiloften” werden in klederdracht gehouden tijdens strenge winters wanneer het ijs sterk genoeg was om de vele deelnemers en belangstellenden te kunnen dragen.
Tijdens ijsgang van enige betekenis zijn er al snel veel schaatsers, ouderwetse ijsschuitjes en moderne ijszeilers etc. actief op de Gouwzee
Urk en Schokland o.a. kenden de “IJsvlet”, een type Helderse vlet voorzien van sleden waarmee de mannen het ijs op gingen, ook sommige vaartuigen hadden vroeger ijsvletten aan boord.
Marken was het eerste station dat o.a. voor het ijswerk een quad, eigendom van een particulier verbonden aan de KNRM, ging inzetten.
De tegenwoordige snelle, lichte vaartuigen van de KNRM met jet voortstuwing zijn niet geschikt voor het opereren in wat dikker ijs. Op sommige stations, met name op het Wad, worden dan de vroegere grotere stalen schepen van de KNRM, nu in handen van particulieren en verenigingen, in goede samenwerking, op die stations ingezet. In de Ballumerbocht te Ameland ligt bijv. de Neeltje Jacoba vroegere boot van Ijmuiden, te Lauwersoog de Suzanne.
Op het IJsselmeer e.o. kan bijv. de brandweer van Urk bij calamiteiten tijdens ijsgang aan boord gaan van particuliere ijsbrekende sleepboten.
Overigens onder de huidige weersomstandigheden,behoorlijke vorst en N.O.wind zal het eerste ijs, Pannekoekijs, grondijs, zich vormen op het Markermeer/Y-meer voor het Buiten Y en voor de kleine scheepvaart hinder kunnen gaan geven.