http://www.ad.nl/rotterdam/3420377/Ambulance_deed_te_weinig_voor_overleden_Aad_Vis.htmlAmbulance deed te weinig voor overleden 'Aad Vis'
Door CHARLOTTE VAN GENDEREN
ROTTERDAM - De Ambulancezorg Rotterdam-Rijnmond kan een schadeclaim van tienduizenden euro's tegemoet zien van de Rotterdamse Alida in 't Hout.
Een ambulanceverpleegkundige handelde onzorgvuldig tijdens een inzinking van In 't Houts echtgenoot, zo heeft het Centraal Tuchtcollege geoordeeld. Aad in 't Hout overleed op 5 juli 2004.
Alida in 't Hout is opgelucht. ,,Ik dacht altijd: had ik méér kunnen doen voor Aad? Dat ik na vijf jaar weet dat ik me écht niet schuldig hoef te voelen, is fijn.''
Met een paar borrels op komt de 44-jarige visverkoper Aad in 't Hout, onder vele Rotterdamse marktbezoekers bekend als de vrolijke 'Aad Vis', op 1 juli 2004 ten val op de Bergweg. Met een hoofdwond wordt hij door een ambulance naar het Sint Franciscus Gasthuis gebracht. Na een routinecontrole en wat hechtingen mag hij naar huis. Geconstateerd wordt dat hij niet dronken is, al heeft hij wel wat op. Zijn vrouw moet hem elke twee uur wekken.
Als Aad 's avonds nauwelijks wakker wordt, belt Alida in paniek 112, waarna een ambulanceverpleegkundige poolshoogte komt nemen. Zij kijkt in zijn ogen en probeert Aad wakker te schudden. Ze adviseert Alida haar man 'z'n roes' uit te laten slapen. Een paar uur later vindt Alida Aad buiten bewustzijn, tussen z'n eigen ontlasting en urine, in bed. In allerijl wordt hij naar het Erasmus MC gebracht, waar hij vier dagen later overlijdt. Hij blijkt een hersenbloeding te hebben gehad. ,,Of hij viel door die bloeding of die bloeding later kreeg, blijft een raadsel,'' zegt zijn weduwe.
Vast staat dat de ambulanceverpleegkundige meer onderzoek had moeten doen, contact had moeten opnemen met het ziekenhuis en een 'foutief advies' heeft gegeven over de roes, zo oordeelt het Tuchtcollege. Eerder bepaalde het Regionaal Tuchtcollege dat het ziekenhuis, tegen wie In 't Hout ook een aanklacht indiende, niets te verwijten valt.
In 't Houts advocaat Reinboud Schoemaker zal bij de Ambulancezorg een schadeclaim indienen. ,,Denk aan tienduizenden euro's aan begrafeniskosten, het verlies aan inkomsten voor Alida en haar drie zoons én smartengeld, omdat ze haar man heeft zien sterven en niet meer op de slaapkamer durft te slapen.''
De ambulancemedewerkster krijgt een officiële waarschuwing. Directeur Marianne Oomens van de Ambulancezorg laat weten de zaak 'vreselijk triest' te vinden. ,,Gelukkig komt dit zelden voor en doen onze medewerkers hun werk goed.''