Uit de media 2009

Auteur Topic: Uit de media 2009  (gelezen 566230 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2340 Gepost op: 26 november 2009, 17:05:26
Twee doden in woning Doetinchem
DOETINCHEM - In een woning aan de Harz in Doetinchem zijn donderdagmiddag twee lichamen gevonden. Volgens buurtbewoners gaat het om de bewoners, een man en een vrouw. Het paar zou een klein kind hebben. Hoe het daar mee is, is niet bekend.

De politie is een uitgebreid onderzoek begonnen in en rond de woning in de wijk Dichteren.
Wat er zich in de woning heeft afgespeeld is nog niet bekend.

(meer volgt)
omroepgelderland.nl
Dood echtpaar Doetinchem familiedrama

http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws/nieuwsartikel/432521/Dood-echtpaar-Doetinchem-familiedrama.htm
donderdag 26 november 2009 | 14:29 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 26 november 2009 | 14:38

DOETINCHEM - De dood van een echtpaar in Doetinchem is een familiedrama. Dat zegt justitie na uitgebreid onderzoek.

Het echtpaar werd 8 oktober levenloos in hun woning aan De Harz in de wijk Dichteren gevonden. Direct was duidelijk dat de twee door geweld om het leven waren gekomen, maar lange tijd bleef onduidelijk wat er in de woning had plaatsgevonden. Na onderzoek is dat nu duidelijk geworden, justitie wil verder geen details vrijgeven vanwege de privacy

Het drama zorgde lange tijd voor veel onrust in de buurt.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2341 Gepost op: 27 november 2009, 10:32:12
Politie zoekt getuigen valse melding ongeluk

http://www.pzc.nl/regio/walcheren/5867775/Politie-zoekt-getuigen-valse-melding-ongeluk.ece
vrijdag 27 november 2009 | 07:40 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 27 november 2009 | 07:47

OOST-SOUBURG - De politie kreeg gisteren via 112 een melding binnen van een ernstig ongeval op de Middelburgsestraat in Oost-Souburg die later vals bleek te zijn.

Een jongetje zou rond 16.45 uur zijn aangereden door een scooter en met een hoofdwond roerloos op de grond liggen. De politie trof bij aankomst geen gewond kind aan, ook niet in de omgeving.

De politie probeert aan de hand van de gebruikte telefoon de dader op te sporen, maar zoekt ook getuigen die meer weten over de melding. Zij worden verzocht zich te melden op het politiebureau in Vlissingen, of te bellen met 0900-8844
p2kflex
16:50:12 26-11-09GROUP-1A1 341 MIDDELBURGSESTRAAT OOST-SOUBURG rit 27840
1320041Rapid Responder 19-341 (First Responder Connexxion Ambulancezorg Zeeland)
p2kflex
16:48:50 26-11-09GROUP-1A1 128 MIDDELBURGSESTRAAT OOST-SOUBURG rit 27839
1320128Ambu 19-128 (Middelburg)
Samen sterk in de hulpverlening!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2342 Gepost op: 27 november 2009, 12:08:16
;D ;D ;D

http://www.telegraaf.nl/reiskrant/5430209/__Vliegtuigpassagier_test_glijbaan__.html

vr 27 nov 2009, 10:25 | 14 reacties
Vliegtuigpassagier test glijbaan

STUTTGART -  Een 64-jarige vliegtuigpassagier heeft voor veel ophef en vertraging gezorgd door uit nieuwsgierigheid de glijbaan van het toestel uit te testen...

Vlak voor de start van het vliegtuig op de luchthaven van Stuttgart, werd een veiligheidsdemonstratie gegeven door de crew. Tijdens de demonstratie heeft de man “per ongeluk” aan de nooduitganghendel getrokken. Niet wetende dat daardoor automatisch een opblaasbare glijbaan werd uitgeklapt. Het toestel met eindbestemming Egypte kon niet opstijgen en bleef aan de grond, melden Duitse media.

Omdat de noodglijbaan vervangen moest worden, moesten alle 234 passagiers en de bemanning overstappen naar een ander toestel, waardoor er een urenlange vertraging opgelopen werd.

De geschrokken man benadrukte de glijbaan niet opzettelijk te hebben uitgeklapt. Hij zal volgens de luchtvaartmaatschappij waarschijnlijk moeten opdraaien voor de kosten.


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #2343 Gepost op: 27 november 2009, 13:06:17
Treinen Utrecht-Hilversum stil door pakketje
 
UTRECHT - Het treinverkeer tussen Utrecht en Hilversum heeft vrijdagochtend korte tijd stilgelegen vanwege de vondst van een verdacht pakketje op het spoor.

Het pakketje lag tussen Hollandsche Rading en Hilversum. Onderzoek van een bomverkenner wees uit dat het om afgestoken vuurwerk ging. Toen dat was verwijderd, werd het treinverkeer weer hervat.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/222854
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2344 Gepost op: 27 november 2009, 15:41:12
http://www.wuz.nl/artikel/35733.Het%20sprookje%20van%20de%20ledlamp.html

Het sprookje van de ledlamp
 
27-11-09 | 14:07
WUZzerr: WUZ-redactie  | Amsterdam

Gelukkig hebben de meeste mensen weinig kennis van elektrotechniek. Daarom kan de overheid het sprookje van de ledlamp nog veel langer volhouden dan het oude sprookje van 'de nieuwe kleren van de keizer'.

In de stad waar de keizer woonde kwamen op een dag twee bedriegers die zich uitgaven voor wevers. Ze konden stoffen weven die de mooiste kleuren hadden. Zo mooi dat vrijwel iedereen die de kleurenpracht aanschouwde onmiddellijk overvallen werd door kippenvel over het gehele lichaam. Behalve de overweldigende kleurenpracht had de stof nog een bijzondere eigenschap. De stof was onzichtbaar voor iedereen die dom was of niet deugde voor zijn vak. Dat is fantastisch, zo dacht de keizer. Als ik die aan heb, zie ik in één oogopslag wie er in mijn rijk dom is en niet deugt voor zijn vak.

Hij gaf de bedriegers onmiddellijk opdracht om de stof te gaan weven. Zo begonnen ze te weven op lege weefgetouwen. Ze deden of ze hard aan het werk waren. De keizer betaalde de oplichters natuurlijk vorstelijk voor hun fantastische werk. De keizer was al snel nieuwsgierig geworden naar het resultaat, maar was stiekem wel bang om te gaan kijken. Stel je voor dat hij de stof niet zou zien, dan zou hij dom zijn of niet deugen voor zijn werk. Dus stuurde hij een van zijn meest capabele ambtenaren om de bedriegers en hun weefgetouwen te bezoeken. De ambtenaar ging met het indrukwekkende verhaal van de keizer in zijn achterhoofd op bezoek. Hij schrok geweldig, maar hield zich groot. Hij zag niets van de stof. Gelukkig bedacht hij zich op tijd en zei tegen de oplichters dat hij diep onder de indruk was van zoveel pracht en praal.

Ook de ledlamp ziet er prachtig uit. Veel, heel veel licht, voor weinig Wattjes. Dat ziet er prachtig uit. Zelfs de elektriciteitsmeter in de meterkast ziet het prachtige resultaat. Alleen…………… Wat de elektriciteitsmeter in de meterkast niet meet is het zogenaamde “blindvermogen”. Blindvermogen is het vermogen dat wel opgewekt moet worden door de electriciteitscentrale maar wat niet betaald en gemeten wordt. Het is ook het vermogen dat door domme politici en ambtenaren die niet deugen voor hun vak niet gezien wordt. Het is alleen te meten door mensen met kennis van zaken. Alleen het is alles behalve verwaarloosbaar.

Het elektriciteitsnet komt in groot gevaar bij het massaal toepassen van ledlampen. Stroom en spanning gaan zover uit elkaar lopen dat elektriciteitshuisjes in de fik vliegen en zelfs het complete elektriciteitsnet ontwricht kan worden.. Natuurlijk is de ontknoping van het sprookje allang te lezen in het RIVM-rapport 607343001/2009 dat in opdracht van het Inter Gemeentelijk overleg Openbare Verlichting (IGOV) is opgesteld. Maar gelukkig weten de meesten onder ons niets over blindstroom, arbeidsfactor, cos (phi) en reactief vermogen, zodat het sprookje van de ledlamp nog lange tijd de prachtige nieuwe kleren van de keizer zal verlichten.

Bert Neut, Enschede


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #2345 Gepost op: 28 november 2009, 01:38:54
109 TV Rijnmond  28 nov 01:29.31
                                        
  Brand in cafe Ooltgensplaat                                                
  In Ooltgensplaat op Oost-Flakkee      
  staat een cafe-restaurant in brand.  
  Het gaat om cafe Sluishaven aan de    
  Mariadijk.Volgens de politie waren    
  vier mensen binnen.Ze zaten rond de  
  open haard toen ze plotseling rook    
  uit het plafond zagen komen.          
                                        
  Toen ze eenmaal buiten stonden,      
  sloegen de vlammen al uit het dak.    
  Vanwege de harde wind is het volgens  
  de politie bijna ondoenlijk om het    
  vuur uit te krijgen.Volgens een      
  woordvoerder van de politie moet cafe-
  restaurant Sluishaven als verloren    
  worden beschouwd.                    
                                        
  Hij voegde er aan toe dat er geen    
  gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen.

26-11-09 19:26:48 Brandweer Rotterdam-Rijnmond PRIO 1 TS742 Mariadijk 2 Ooltgensplaat Gebouwbrand (Middel Brand: ja) Vak: 5800092
    1400743 Brandweer Oostflakkee IBGO Commando
    1400744 Brandweer Oostflakkee IBGO Den Bommel Blusgroep
    1400999 Brandweer Regionaal Monitorcode - lichtkrant RAC
  
26-11-09 19:13:54 Brandweer Rotterdam-Rijnmond PRIO 1 TS743 OD702 Mariadijk Ooltgensplaat Gebouwbrand Vak: 5800092
    1400700 Brandweer IBGO Officier van Dienst
    1400743 Brandweer Oostflakkee IBGO Commando
    1400746 Brandweer Oostflakkee IBGO Ooltgensplaat Blusgroep
    1400999 Brandweer Regionaal Monitorcode - lichtkrant RAC


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2346 Gepost op: 28 november 2009, 02:39:35
http://www.nu.nl/binnenland/2132111/beek-vliegtuigongeluk-ontsnapt.html

Beek aan vliegtuigongeluk ontsnapt
Uitgegeven:    27 november 2009 13:23
Laatst gewijzigd:    27 november 2009 18:48

AMSTERDAM - Het Limburgse Beek is in augustus 2007 ternauwernood ontsnapt aan een ernstig vliegtuigongeluk.

De luchtverkeersleiding zag een propellervliegtuig ten onrechte aan voor een helikopter, waardoor het toestel bijna in botsing kwam met een Fokker met achttien passagiers.

Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een rapport.

Door de inschattingsfout naderden het propellervliegtuig en de Fokker elkaar tot op zo'n 260 meter op vrijwel gelijke hoogte. Door de weersomstandigheden zagen de bemanningen elkaar niet.

De verwarring ontstond bij de verkeersleiding door achtergrondlawaai en slechte ontvangst van het radiosignaal. De luchtverkeersleiding verstond een niet bestaand type toestel, waarna werd uitgegaan van een helikopter.

Uitgebreid onderzoek

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft na het gebeuren een uitgebreid intern onderzoek uitgevoerd, aldus een woordvoerster. Op basis daarvan zijn in mei vorig jaar maatregelen genomen om een dergelijke situatie te voorkomen.

Zo wordt tijdens de opleiding van luchtverkeersleiders en in de reguliere trainingen uitgebreid aandacht besteed aan de procedures die voor zulke situaties gelden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2347 Gepost op: 28 november 2009, 02:44:11
Volgens mij heeft dit incident ook op het forum gestaan, incl foto's, maar ik kan het ff niet meer vinden...

http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/pers/persbericht-bouw-dienstverlening-instorten-torenkraan/

Kwaliteit en veiligheid torenkraan onvoldoende geborgd
RSS

Op 10 juli 2008 bezweek, schijnbaar zonder aanleiding, een torenkraan in Rotterdam. Deze torenkraan stond bij een torenflat in aanbouw. De machinist, die op 96 meter hoogte in de kraan zat, kwam hierbij om het leven. De Onderzoeksraad Voor Veiligheid onder voorzitterschap van prof. mr. Pieter van Vollenhoven heeft een onderzoek ingesteld naar dit ongeval. Uit het onderzoek is gebleken dat de kraan is bezweken als gevolg van een aantal tekortkomingen in het ontwerp. De flexibiliteit van de configuratie van de mast en de horizontale arm van de kraan (giek) was groter dan door de constructeur berekend. Daarnaast leert het onderzoek dat verschillende tekortkomingen aan torenkranen naast elkaar kunnen bestaan.

Binnen de huidige systematiek bepaalt de fabrikant zelf of zijn product voldoet aan het veiligheidsniveau uit de Europese normen en legt dit vast in een verklaring. De kraan behoeft hierbij niet door anderen op veiligheid en kwaliteit te worden getoetst. Er is daardoor op dit moment geen vangnet dat voorkomt dat torenkranen met (veiligheids)tekorten in het ontwerp op de markt komen en worden opgesteld.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid vindt dit zorgwekkend. Bij een voorval met een torenkraan lopen voorbijgangers, mensen die in de omgeving wonen , werken of recreëren ook gevaar, dit naast de kraanmachinist en de mensen die op de bouwplaats aanwezig zijn. Een groot aantal torenkranen staat momenteel opgesteld op drukke locaties in diverse binnensteden.

Inmiddels heeft naar aanleiding van het onderzochte voorval de fabrikant een aantal wijzigingen in het ontwerp aangebracht om de veiligheid te verbeteren. De Onderzoeksraad voor Veiligheid pleit ervoor het systeem van toezicht op de kwaliteit en veiligheid van torenkranen aan te scherpen, voordat een torenkraan op de markt komt. De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wordt aanbevolen om er in Europees verband zorg voor te dragen dat torenkranen onder het regime van gevaarlijke machines worden geplaatst. Op die manier zal in het vervolg voorafgaand aan het gebruik eerst een beoordeling plaatsvinden door een gecertificeerd bureau.

Daarnaast pleit de Onderzoeksraad voor het oprichten van een meldpunt voor ongevallen en bijna-ongevallen met kranen, waaronder torenkranen. Dit meldpunt heeft onder andere tot doel bij gevaarlijke situaties alle betrokken partijen te waarschuwen. Een dergelijk meldpunt wordt gedragen door een platform bestaande uit vertegenwoordigers uit de branche: kraanfabrikanten en eigenaren, gebruikers en opdrachtgevers. Tevens doet de Raad een aanbeveling aan de Stichting Toezicht Certificatie Verticaal Transport waarmee wordt beoogd het bestaande systeem van keuringen uit te breiden.




http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/onderzoeken/instorten-torenkraan-rotterdam-alexander-23-juni-2008/

Sector Bouw en dienstverlening
Instorten torenkraan, Rotterdam-Alexander
RSS
Startdatum onderzoek    10 juli 2008
Einddatum onderzoek    26 november 2009
Type onderzoek    Volledig
Status onderzoek    Afgerond

Tijdens het hijsen van een zware last is de mast van de torenkraan doorgebogen en bezweken. Het bovenste deel van de kraan is over het gebouw gevallen. De machinist is ter plaatse overleden.
Rapporten

    * 26 november 2009 Instorten torenkraan, Rotterdam-Alexander, 10 juli 2008 [pdf – 8.33MB]
http://www.onderzoeksraad.nl/docs/rapporten/Rapport_Torenkraan_LR.pdf


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2348 Gepost op: 28 november 2009, 17:08:48
:-\ :-X :-X

http://www.telegraaf.nl/buitenland/5440238/__Ongeluksgrot_Utah_wordt_graf__.html

za 28 nov 2009, 13:38
Ongeluksgrot Utah wordt graf

WASHINGTON -  Een verongelukte Amerikaan vindt in een grot in de Amerikaanse staat Utah zijn laatste rustplaats. Volgens de autoriteiten is het te gevaarlijk om het slachtoffer te bergen. Zij besloten de grot Nutty Putty voorgoed te sluiten.

De grotonderzoeker John Jones was met het hoofd naar beneden in een spleet blijven steken die slechts zo'n 25 bij 45 centimeter meet, meldden Amerikaanse media. Zijn broer, die deelnam aan de expeditie, probeerde als eerste hulp te bieden.

Maar zijn inzet en een grootscheepse reddingsoperatie, waaraan tientallen personen meededen, mochten niet baten. De speleoloog stierf na ruim een etmaal.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2349 Gepost op: 28 november 2009, 21:18:12
:-\ :-X :-X

http://www.telegraaf.nl/buitenland/5440238/__Ongeluksgrot_Utah_wordt_graf__.html

za 28 nov 2009, 13:38
Ongeluksgrot Utah wordt graf

WASHINGTON -  Een verongelukte Amerikaan vindt in een grot in de Amerikaanse staat Utah zijn laatste rustplaats. Volgens de autoriteiten is het te gevaarlijk om het slachtoffer te bergen. Zij besloten de grot Nutty Putty voorgoed te sluiten.

De grotonderzoeker John Jones was met het hoofd naar beneden in een spleet blijven steken die slechts zo'n 25 bij 45 centimeter meet, meldden Amerikaanse media. Zijn broer, die deelnam aan de expeditie, probeerde als eerste hulp te bieden.

Maar zijn inzet en een grootscheepse reddingsoperatie, waaraan tientallen personen meededen, mochten niet baten. De speleoloog stierf na ruim een etmaal.

http://www.nuttyputtycave.com/

het gebeurd wel vaker dat bij speleo mensen achter gelaten moeten worden.. Dat is in speleo een rieel risico, zeker bij exploreren, van nieuwe stukken van een grot..  Het is jammer dat de hele Nutty Putty complex (voorlopig) gesloten wordt.  Het bergen van lichamen is zeker niet altijd mogelijk..  In belgie hebben ze een speciaal team wat gespecialiseerd is in cave rescue "speleo secours"..
Zit je in belgie vast in een grot, zijn zij je enige hoop...