Wild West bij onze zuiderburen...
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=7D2K5Q0D&subsection=3‘Heel blij dat we nog leven'
* zaterdag 26 december 2009
*
* Auteur: Werner Rommers
BRUGGE - Eddy Wallaert (48) en zijn 20-jarige zoon ontsnapten woensdag in Sint-Andries-Brugge aan de dood toen een dolgedraaide overbuur het vuur opende op alles wat bewoog.
Van onze redacteur
De 33-jarige Tom G. uit Sint-Andries-Brugge probeerde woensdagavond na een banale ruzie eerst zijn vriendin dood te steken.
Daarna deed hij een poging om zijn eigen woning in de as te leggen door brand te stichten en de gaskranen open te draaien. Bij de aankomst van politie en brandweer begon hij ook nog eens op alles te schieten wat in zijn buurt bewoog.
De overburen Eddy Wallaert en zijn zoon Joachim raakten gewond toen ze kwamen kijken wat er aan de hand was. De dolgedraaide schutter kon pas uren later door een eliteteam van de politie worden overmeesterd. Hij is aangehouden voor poging tot moord en brandstichting.
‘Mijn zoon en ik waren woensdagavond de laatste voorbereidingen voor kerstavond aan het treffen toen we lawaai hoorden op straat', zegt Eddy Wallaert. ‘Ik hoorde enkele knallen. Maar het voetbal was net gedaan. Club Brugge had gespeeld. Dan gebeurt het wel vaker dat passerende supporters met bommetjes gooien.'
Het bleek allesbehalve vuurwerk.
‘Ik had amper de klink van de voordeur vast toen ik plots een klap tegen mijn hoofd kreeg. Wat verbaasd opende ik de voordeur. Toen zag ik onze overbuur, die door het dak van zijn huis stak, met een groot geweer in de hand. Ik ben meteen weer naar binnen gehold.'
Wallaert kwam er vanaf met een schampschot aan de kin.
‘Toen er kort daarop nog verschillende knallen weerklonken, is mijn zoon Joachim halsoverkop naar de voordeur gerend om die dicht te doen. Ze stond wagenwijd open. Hij was bang dat onze dolgedraaide overbuur onze woning zou binnendringen.'
Zoon Wallaert werd in het aangezicht getroffen door een kogel.
‘De kogel die Joachim trof, is langs zijn neus zijn mond binnengedrongen en vervolgens tegen zijn kaak geëxplodeerd', zegt zijn vader.
‘Zijn toestand is ondertussen gelukkig stabiel. Maar volgens de dokters zijn er nog zeker drie tot vier operaties nodig om de letsels aan zijn kaak te herstellen. Er zal een prothese moeten worden ingeplant. Hij zal pas over enkele maanden weer opnieuw normaal kunnen spreken.'
Het duurde een tijdje eer politie en verplegers tot bij Wallaert raakten.
‘Ze zijn langs de tuinen gekomen. Terwijl de agenten de tafels op hun kant zetten om als schild te dienen tegen nieuwe kogelinslagen, verzorgden de meegekomen verplegers en dokters Joachim, die in de zetel lag te kermen van de pijn. Vervolgens hebben ze ons op draagberries via de tuinen geëvacueerd. Ze hebben ons over drie schuttingen moeten tillen.'
De dader, Tom G., is geen onbekende voor het gerecht. In 2005 kreeg hij in Ieper nog vijf jaar cel voor zware agressie op zijn toenmalige partner.
Hij was vrij onder voorwaarden. Het is niet uitgesloten dat hij onder invloed van alcohol en drugs handelde.