Overblijfwacht doodgestoken bij school AmsterdamAMSTERDAM - Op het gezamenlijke schoolplein van de Montessorischool, de Willemsparkschool en de Daltonschool in Amsterdam-Zuid is dinsdagmiddag een overblijfkracht doodgestoken.
Het fatale steekincident had tussen de middag plaats. Het slachtoffer van de steekpartij bij drie scholen in Amsterdam is 69 jaar. De man komt uit de hoofdstad.
Dat heeft de politie bekendgemaakt. Het steekincident had plaats rond half één aan de Willem Witsenstraat.
Directeur John van der Woning van de Willemsparkschool heeft in een brief de ouders van de kinderen op de hoogte gesteld van het drama. De overblijfkracht was op de school geplaatst via een uitzendbureau.
SchoolpleinDe drie scholen zijn gevestigd aan de Willem Witsenstraat. Het slachtoffer ligt op een plein tussen de onderwijsinstellingen in. Hij lag daar tot ongeveer half drie onder een wit laken. Daarna zette de politie een blauwe tent over het stoffelijk overschot.
De politie kreeg de eerste melding van de steekpartij om half een. Er zijn nog geen aanhoudingen verricht.
KinderenEen onbekend aantal kinderen dat op dat moment pauze had en buiten speelde, was ooggetuige van het incident.
Van der Woning liet weten dat de kinderen geen enkel moment gevaar hebben gelopen. Ze zijn binnengehouden tot de school uitging. De lessen zijn niet eerder gestopt. Via de andere kant van de school zijn ze naar buiten gelaten, zodat ze niet langs de plek des onheils hoefden.
De scholen bezinnen zich op mogelijke begeleiding van kinderen, leerkrachten en overblijfkrachten.
Eng''Toen we in de rij stonden om weer de school in te gaan, was het ineens 'hé daar ligt iemand op de grond'.''
Volgens een meisje dat op een van de scholen in Amsterdam-Zuid zit waar dinsdagmiddag een overblijfkracht op het plein werd doodgestoken, wisten ze toen nog niet wat er aan de hand was.
Een ander meisje zei dat ze niks had gemerkt van de steekpartij. ''Ik had pauze en we gingen weer naar de klas''. Later, toen ze doorhad wat er aan de hand was, vond ze het wel eng.
OudersEen moeder die dinsdagmiddag bij de scholen stond, reageerde geschrokken: ''Ik dacht eigenlijk dat het een afrekening in het criminele circuit was.'' De Willem Witsenstraat is een zijstraat van de Apollolaan waar in 2005 vastgoedmagnaat Willem Endstra werd vermoord.
Een vader die dinsdagmiddag om drie uur zijn dochter kwam halen, reageerde geschokt. ''Dit is verschrikkelijk. Je vraagt je af wie doet zoiets, wat heeft zo iemand op een school te zoeken?''
Toen hij het hoorde, schrok hij enorm. ''Ik hield mijn hart vast omdat iemand die ik ken hier ook een oppasfunctie vervult, maar dat is een vrouw.'' Hij maakt zich zorgen over de schoolkinderen. ''Het komt wel heel dichtbij, het is natuurlijk een traumatische ervaring.''
Een andere vrouw, die haar neefje en nichtje kwam ophalen, wist nog van niks toen ze aankwam. ''Ik kom hier aan en zie een heleboel politie. " Ze noemt de Montessorischool een hele keurige school.
MotiefDe politie heeft nog geen idee wat het motief is van de dader. Volgens Leen Schaap, districtschef Zuid van de politie Amsterdam Amstelland, is vermoedelijk sprake van één dader, een man.
Van hem bestaat inmiddels een summier signalement, liet hij weten.
Toen de politie rond half een aankwam aan de Willem Witsenstraat probeerden omstanders het slachtoffer, een man van boven de zestig jaar, nog te reanimeren.
Dat mocht echter niet meer baten, hij overleed ter plekke.
De politie heeft nog niemand aangehouden. De toedracht is nog onduidelijk. De scholen zijn onbereikbaar voor commentaar.
AObDe Algemene Onderwijsbond (AOb) vindt de steekpartij betreurenswaardig. In een reactie spreekt een woordvoerder medeleven uit met de nabestaanden van het slachtoffer, met de leerlingen en met de leraren.
De woordvoerder benadrukt dat scholen en zeker basisscholen in beginsel heel veilige plekken zijn en dat 95 procent van de leerkrachten zich veilig voelt op school.
CohenBurgemeester Job Cohen van Amsterdam heeft dinsdag vol ongeloof gereageerd op de dood van de overblijfkracht. ''Het is verschrikkelijk dat zoiets in onze stad gebeurt.''
Volgens de burgemeester moet eerst goed worden gekeken naar de toedracht van het incident. ''Zeker als je hoort dat het een oudere man is die zich inzet voor kinderen op school. Daarbij heeft een aantal kinderen het waarschijnlijk ook zien gebeuren. Toen ik dat hoorde, trok het bloed uit mijn gezicht weg.''
Cohen heeft inmiddels contact gehad met de scholen en het stadsdeel. Hij heeft afgesproken dat hij op korte termijn een bezoek brengt aan de onderwijsinstellingen.
© ANP/NU.nl
www.nu.nl