Brand in KLM-kist CURAÇAO - Aan boord van KLM-vlucht 785 van Curaçao naar Amsterdam is gisteren een kwartier na vertrek aan boord brand uitgebroken.
Interieurarchitect Louis Sjouwerman (53) uit het Brabantse Galder, die net terugkeerde van een vakantie met zijn vrouw (40), zoon (14) en vrienden, zat op stoel 51c bij de nooduitgang en ontdekte tot zijn grote schrik als eerste de vlammen. Volgens Sjouwerman was de paniek groot.
"Ik zat tv te kijken toen ik links van het scherm in een spleet tussen twee wandschermen een roodoranje gloed ontdekte die steeds sterker begon op te lichten. Op een gegeven moment kon ik vlammen zien. Ik schrok mij echt helemaal de pleuris", aldus de interieurarchitect.
"Ik ben opgesprongen en ik heb een stewardess ernaartoe gesleurd. Die waarschuwde haar collega's en ze raakten volledig in paniek. Door de paniek konden ze aanvankelijk de brandblusser niet vinden, maar die zat vlakbij, onder één van de stoelen van de stewardessen. Toen ze de brandblusser hadden, kregen ze hem niet open. Ze vroegen aan mij: kunt u hem openmaken. Dat heb ik gedaan en daarna hebben ze de vlammen gedoofd", aldus Sjouwerman, die nu met zijn familie en de andere passagiers zit bij te komen van de schrik in een door de KLM beschikbaar gesteld hotel op Curaçao. Direct na het blussen meldde de gezagvoerder van de KLM-kist volgens Sjouwerman dat het vliegtuig zou terugkeren "wegens technische problemen en dat we ons moesten voorbereiden op een noodlanding".
Op de landingsbaan werd het toestel begeleid door blusvoertuigen en toen het stil stond, kwam meteen de brandweer aan boord. "Alle stewardessen en de gezagvoerder kwamen langs om mij te bedanken", aldus Sjouwerman. Volgens de KLM is er wel brand geweest, maar is er slechts preventief geblust.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3829282/__Brand_in_KLM-kist__.html