http://www.ad.nl/rotterdam/3195179/lsquoOngelooflijk_dat_op_bodem_Schie_nog_explosieven_liggenrsquo.html maandag 04 mei 2009
‘Ongelooflijk dat op bodem Schie nog explosieven liggen’
Door JULIA BROOS
RIDDERKERK - Met zijn magneethengel viste Dirk de Jong uit Ridderkerk laatst een 18de eeuwse kanonskogel uit het water van de Delftse Schie.
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00209/Dirk_de_Jong_209806a.jpgDirk de Jong demonstreert de met een vriend ontworpen ?hengel? met supersterke magneet. FOTO MARCO DE SWART
Bijzonder, maar niet zo spectaculair als zijn meest recente vondsten op die plek: dríe granaten in een week tijd.
Volgens experts zijn ze afkomstig uitde jaren ’30 van de vorige eeuw en uit de Tweede Wereldoorlog. „Het is ongelooflijk dat er op zo’n drukke vaarroute nog zo veel explosieven op de bodem liggen. Je zou toch denken dat die wel bij het baggeren naar boven waren gekomen,’’ aldus de 45-jarige Ridderkerker.
Naast zijn werk als dieselmotormonteur mag hij in zijn vrije tijd graag ‘vissen’ op oude metalen met een supermagneet. Die ontwierp hij onlangs samen met een Delftse vriend met wie hij al jaren de passie voor metaaldetectie deelt. „Dat ik zo door deze hobby ben gegrepen, komt denk ik door het jagers- en zoekersinstinct dat van oorsprong toch in elke man zit.’’ Met zijn vriend fantaseerde hij over een manier waarop hij ook onder water zou kunnen zoeken naar metaal. Ze maakten een vuistgrote magneet met een trekkracht van 260 kilo, waaraan ze een nylon koord bevestigden. Dat is sterk genoeg om oude spijkers, hamers en – naar nu blijkt – ook kanonskogels en granaten naar boven te hijsen. „Het was nooit onze bedoeling die te vinden. We gingen in de Delftse Schie zoeken, omdat we uit oude kaarten konden opmaken dat hier vroeger schepen werden gebouwd. We hoopten oud gereedschap aan te treffen.’’
De Delftse bodem blijkt inderdaad ‘vruchtbaar’. Behalve gereedschap en granaten visten ze een 17de eeuwse mondharmonica op. Op zijn kanonskogel is De Jong het meest trots. „Voor ons bijzonder, maar voor archeologen niet interessant. Ik heb hem op een sokkel in de huiskamer gezet. Van mijn vrouw mag ik niet alles meenemen, maar als ik vrijgezel zou zijn, zou mijn huiskamer één grote showroom zijn.’’ Met de granaten had hij al helemaal niet thuis hoeven komen. Dat kon ook niet, want het Team Explosieven Verkenning heeft ze op een veilige plek tot ontploffing gebracht. De Jong hoopt dat nu alle explosieven uit de plomp zijn opgeduikeld. „Dat geeft omwonenden een veiliger gevoel en het scheelt de politie een boel werk.’’