Scheepvaart en strand gerelateerd HV nieuws - 2009

Auteur Topic: Scheepvaart en strand gerelateerd HV nieuws - 2009  (gelezen 70217 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

nick1107

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 626
Reactie #140 Gepost op: 1 september 2009, 19:10:23
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4716324/__Doden_bij_Ouddorp_zijn_Duitsers__.html?p=2,1

zo 30 aug 2009, 12:08  | 28 reacties | lees voor
Doden bij Ouddorp zijn Duitsers

OUDDORP -  De twee mannen die zaterdag dood werden gevonden in het Grevelingenmeer bij het Zuid-Hollandse Ouddorp, zijn Duitsers van 34 en 40 jaar oud.

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) kwam zaterdag rond half acht 's ochtends in actie na een melding van mensen op een zeiljacht. Die zagen een reddingsboei met daarop een lichaam in het water drijven. Kort daarop ontdekten de hulpverleners een tweede lichaam.

Vermoedelijk is er een ongeval gebeurd met het schip waar de slachtoffers op zaten, aldus de politie. Er zijn wat losse goederen die op het schip lagen, gevonden, maar het vaartuig zelf is nog niet aangetroffen.

Lijkt wel of de P6 Van de zeehaven politie aan het zoeken is daar :


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #141 Gepost op: 6 september 2009, 01:01:18
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4716324/__Doden_bij_Ouddorp_zijn_Duitsers__.html?p=2,1

zo 30 aug 2009, 12:08  | 28 reacties | lees voor
Doden bij Ouddorp zijn Duitsers

OUDDORP -  De twee mannen die zaterdag dood werden gevonden in het Grevelingenmeer bij het Zuid-Hollandse Ouddorp, zijn Duitsers van 34 en 40 jaar oud.

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) kwam zaterdag rond half acht 's ochtends in actie na een melding van mensen op een zeiljacht. Die zagen een reddingsboei met daarop een lichaam in het water drijven. Kort daarop ontdekten de hulpverleners een tweede lichaam.

Vermoedelijk is er een ongeval gebeurd met het schip waar de slachtoffers op zaten, aldus de politie. Er zijn wat losse goederen die op het schip lagen, gevonden, maar het vaartuig zelf is nog niet aangetroffen.



Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #142 Gepost op: 6 september 2009, 14:03:44
http://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/nid11713-piraten-op-oostzee.html

STOCKHOLM, 5 augustus 2009 13:34
Piraten op Oostzee

De kapitein van het Russische vrachtschip Arctic Sea heeft verklaard op de Oostzee te zijn overvallen door piraten.

De 97 meter lange Arctic Sea was 22 juli met een lading hout uit het Finse Pietarsaari vertrokken met bestemming Algerije. In de nacht van 24 juli bevond het schip tussen de Zweedse eilanden Öland en Gotland. Via de marifoon kreeg de brug van een onbekend schip opdracht bij te draaien, zodat aan boord een controle kon worden uitgevoerd. Acht als politie vermomde mannen enterden het schip en brachten het in hun macht. Ze zeiden van een Zweedse drugseenheid te zijn. De vijftienkoppige bemanning werd opgesloten en door slagen met geweerkolven mishandeld. Na rond twaalf uur verlieten de overvallers de onder de vlag van Malta varende Arctic Sea, kennelijk zonder iets te hebben meegenomen.

Nadat ze van de schrik waren bekomen meldden de opvarenden het gebeuren enkele dagen later bij rederij Solchart Management in Finland. Via de Russische autoriteiten kwam de melding van de overval uiteindelijk in Zweden aan. Nadat de vice-chef van de Zweedse politie Tommy Hydfors de uitgezonden koerssignalen had onderzocht bleek de Arctic Sea een zeer zeldzame koers te hebben gevaren. Dit was de kustwacht niet opgevallen, omdat dit gebied van de Oostzee niet permanent door radar wordt bewaakt. Een van de vragen blijft waarom de kapitein enkele dagen liet verstrijken voordat hij zijn rederij van het gebeurde op de hoogte stelde. Een verhoor van de hoofdzakelijk Russisch sprekende bemanning kan pas in de Algerijnse haven Bejaia plaatshebben. Daar werd de 1992 gebouwde Arctic Sea op zijn vroegst 4 augustus verwacht. In Zweden gaat het gerucht dat de overvallers, die slecht Engels zouden hebben gesproken, aan boord naar verdovende middelen hebben gezocht. Vrachtschepen worden graag voor het transport daarvan ingezet zonder dat de bemanning daar iets van weet. (MP)




http://www.schuttevaer.nl/nieuws/artikelen/id11759-Arctic_Sea_verdwenen.html

STOCKHOLM, 12 augustus 2009 05:24
Arctic Sea verdwenen

Het zeeschip Arctic Sea is sinds tien dagen van de aardbodem verdwenen, zo lijkt het.

Het onder Maltese vlag varende schip was onderweg met boomstammen van het Finse Pietarsaari, waar de houtproducent Stora Enso is gevestigd, naar Algerije en werd 29 juli voor het laatste op de radar gezien voor de kust van Portugal.

De kapitein van de Arctic Sea meldde enkele dagen eerder aan zijn rederij dat het schip in de nacht van 23 op 24 juli op de Oostzee was overvallen door piraten. Die zouden de vijftienkoppige Russisch bemanning hebben mishandeld en opgesloten. Twaalf uur later werden ze vrijgelaten en verdwenen de kapers in een rubberboot. Onduidelijk is waar ze naar op zoek waren. Volgens de Zweedse politie zou drugssmokkel in het spel kunnen zijn.

De Arctic Sea en haar bemanning vervolgden hun weg naar Algerije, maar het schip had daar nu al moeten zijn aangekomen. (MdV)





Het klinkt als een spannend boek...

http://www.telegraaf.nl/buitenland/4770123/___Vermist_schip_vervoerde_wapens___.html

zo 06 sep 2009, 13:56
'Verdwenen schip vervoerde wapens voor Iran'

LONDEN -  Een vrachtschip dat in juni op de Atlantische Oceaan verdween, de Arctic Sea, vervoerde Russische S-300 raketten naar Iran. Dit hebben „bronnen in Moskou en Tel Aviv” gezegd, volgens de Britse krant The Sunday Times.

De Israëlische geheime dienst zou de Russische autoriteiten hebben ingelicht over de voorgenomen levering van de uiterst moderne luchtdoelraketten. Russische ex-officieren met banden in de onderwereld zouden de raketten aan Iran hebben verkocht. Ze werden aan boord van de Arctic Sea gebracht toen het schip officieel voor reparaties de haven van Kaliningrad aandeed.

Het schip ging vervolgens van Finland naar Algerije met een lading hout, maar verdween ten zuiden van Engeland uit beeld. De Russische marine traceerde het vaartuig en greep voor de kust van West-Afrika op 17 augustus in. Moskou liet weten dat het schip gekaapt was en dat de daders losgeld eisten voor het schip en de lading hout ter waarde van anderhalf miljoen euro.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #143 Gepost op: 12 september 2009, 17:01:40
http://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/nid11983-knappende-koppeldraden-op-westerschelde.html

Knappende koppeldraden op Westerschelde

Knappende koppeldraden op een duwkonvooi en een binnenvaartschip dat vanwege hoge golven voor anker moest omdat water in de woning en brandstoftank kwam, waardoor de motor stilviel. De binnenvaart had vorige week opnieuw veel last van hinderlijke golfslag van de zeevaart op de Westerschelde.

Schipper Harm Drost van de duwboot Matricaria kwam dinsdag 1 september in problemen. De overlast voor de binnenvaart op de Westerschelde neemt volgens Drost de laatste tijd weer flink toe. Nadat het een tijd goed ging, veroorzaken de zeeschepen volgens hem weer regelmatig te hoge golven. Drost ervaart het regelmatig, maar vorige week was de maat vol. Hij kon zijn duwbakken maar met grote moeite bij elkaar houden toen door een golf van een zeeschip zijn koppeldraden braken.

Drost vaart samen met zijn vader al tientallen jaren op de Westerschelde. Hij kwam er voor de crisis meerdere keren per week, nu iets minder. De laatste tijd merkt hij dat vooral de Belgische loodsen steeds brutaler worden. ‘Het wordt weer steeds meer een zooitje. De loodsen lijken lak te hebben aan de binnenvaart.' Drost zegt dat ze regelmatig een grote mond tegen hem opzetten. ‘Dan moet je maar niet met die oude troep varen', kreeg hij deze keer te horen. Bij eerdere klachten kreeg hij over de marifoon al eens te horen dat hij zijn schoenen maar binnen moest zetten, dat zijn deuren dicht moest doen, of dikkere draden moest gebruiken.

Improvisatie
De reis van 1 september was de eerste die Drost met zijn nieuwe bakken maakte. Hij moest met 9500 ton erts naar Zelzate. Hij had twee bakken van 88,50 meter voor zijn duwboot. Een standaardbak zat bakboord voor. Toen hij op het Middelgat richting Terneuzen zat, liep het zeeschip Pulpca van rederij Transfennica hem op. De Pulpca kwam uit de richting van Kallo. ‘Hij stopte nog wel af tot 11,5 mijl, maar dat is omgerekend nog altijd negentien kilometer per uur', meldt de nog enigszins verbouwereerde Drost. ‘Hij voer dus veel te hard. En hij was mij amper voorbij of hij begon al weer 14,5 mijl per uur te varen. Wij hebben nog een beetje afgestopt, maar door de hoge golven stond het water hoog in het gangboord en braken twee koppeldraden. Die kwamen recht op ons af. Het was heel erg gevaarlijk. Met grote moeite en improvisatie konden we de bakken bij elkaar houden. Een ander, kleiner binnenvaartschip, dat voor ons voer, kreeg ook nog aardig wat water over de luiken.'

Maagzweer
Voor Drost is het niet zozeer de schade, de twee koppeldraden kosten circa 300 euro per stuk, of de opgelopen vertraging waar hij zich druk over maakt. ‘Het gaat mij erom dat ik geen maagzweer wil oplopen omdat ik telkens in moeilijkheden kom op de Westerschelde. Het lijkt op de Westerschelde af en toe wel oorlog tussen de binnen- en zeevaart. Zo erg is het nu weer.'

Drost maakt zich vooral zorgen om de kleinere binnenvaartschepen op de Westerschelde. ‘Mijn schip kan dit wel hebben. Het was wel gevaarlijk, maar mijn duwboot blijft wel drijven. Je moet er niet aan denken als een spits dit gebeurt. Waar moeten die mensen heen als er zoiets gebeurt?'

Drost deed aangifte bij de waterpolitie van Hansweert. Daar kreeg hij te horen dat hij die dag al de tweede was. ‘Een agent vertelde dat van dat andere schip zelfs de motor was uitgevallen. Ook kreeg ik te horen dat de loods ter verantwoording wordt geroepen voor zijn vaarsnelheid.'

Te vroeg
Woordvoerder Ed Kraszewski van de waterpolitie bevestigt het verhaal van Drost over het tweede schip dat op 1 september in problemen kwam. ‘Het kreeg door de golven van een zeeschip water in de brandstoftank, waarop de motor stilviel. De schipper ging voor anker, tapte het water af en verving de oliefilters. Later bleek in de woning ook de vloerbedekking nat te zijn geworden. Het bedrijf waar dit schip voor vaart gaat een schadeclaim indienen.'

In het geval van de Matricaria maakte de waterpolitie volgens Kraszewski geen proces-verbaal op, omdat er volgens de agenten geen gevaar was geweest.

Rederij Transfennica zou de politie wel hebben beloofd contact op te nemen met de schipper over een schadevergoeding. Transfennica ontkent dit echter. ‘Het is nog steeds niet duidelijk of onze kapitein en/of de loods schuldig zijn. Dus gaan we het ook nog niet hebben over een schadevergoeding.'

Kraszewski vindt het naar aanleiding van deze twee gevallen nog te vroeg om te concluderen dat de problemen op de Westerschelde verergeren. ‘Er is een hele tijd niets gebeurd. Maar deze twee gevallen zijn zo incidenteel dat je nog niet kunt spreken van een trendbreuk. Dan moet je de problemen voor een langere tijd monitoren.' (EvH)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #144 Gepost op: 13 september 2009, 19:43:58
Rijkswaterstaat wil rivierzwemmen aanpakken.

Deventer/Arnhem.
Rijkswaterstaat wil meer mogelijkheden om te kunnen optreden tegen
het zwemmen in rivieren, omdat waarschuwen weinig effect heeft.
De dienst bereidt een nieuwe voorlichtingscampagne voor om Nederland
te overtuigen van de gevaren van zwemmen en duiken in de grote rivieren.
Er vallen jaarlijks rond de negen doden, terwijl veel meer mensen in problemen
komen of gewond raken.

De campagne moet zich in eerste instantie richten op basisscholen,
maar ook gemeenten en waterschappen worden benaderd.
Rijkswaterstaat reageert hiermee op diverse drama´s die zich de
afgelopen dagen voltrokken.
De teller staat dusver op drie doden en daar komt waarschijnlijk een
19 jarige Deventenaar bij. Volgens onbevestigde berichten zou het
gaan om de Pool Bruno. Deze jongen sprong zaterdag van de spoorbrug
in Deventer en wordt sindsdien vermist.
De politie heeft de zoektocht gistermiddag gestaakt.

Bron: de Stentor dinsdag 7 juli 2009


http://www.destentor.nl/regio/deventer/5507598/Lijk-gevonden-in-IJssel-bij-Worp.ece

Lijk gevonden in IJssel bij Worp

zondag 13 september 2009 | 16:34 | Laatst bijgewerkt op: zondag 13 september 2009 | 18:39
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

DEVENTER - De politie heeft zondagmiddag rond 15.00 uur een stoffelijk overschot gevonden in de IJssel bij de Worp. Volgens een woordvoerder van de politie is nog onduidelijk om wie het gaat. De vraag of het de man is die begin juli van de spoorbrug sprong, kan dan ook nog niet beantwoord worden.

Het lichaam is uit het water gehaald en naar het mortuarium gebracht, waar het onderzocht zal worden. Ook is nog niet bekend gemaakt of het om een man of een vrouw gaat.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #145 Gepost op: 13 september 2009, 22:32:21
http://www.nu.nl/algemeen/2081097/vrouw-verdronken-op-terschelling.html

Vrouw verdronken op Terschelling
Uitgegeven:    13 september 2009 17:13
Laatst gewijzigd:    13 september 2009 17:13

MIDSLAND - Een 63-jarige vrouw uit Delft is zaterdag verdronken bij Midsland aan Zee op Terschelling. De vrouw kwam tijdens het zwemmen in de problemen.
© ANP

Omstanders haalden haar uit het water. Ze bleek geen hartslag meer te hebben. Reanimatie mocht niet meer baten. Dat deelde politie zondag mee.


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Reactie #146 Gepost op: 18 september 2009, 17:43:47
Citaat
18-09-2009   Prio 1 Schip in brand BRAKSDYK - N392 29 THV ALDE Inzet TSAKKRUM
    Adres:   Braksdyk, Aldeboarn
0300055   16:48:34   Friesland Monitorcode Brandweer Friesland
0302243   16:48:34   Friesland CPA Friesland ( Bediening Meineslootbrug Akkrum )
0302245   16:48:34   Friesland CPA Friesland ( Bediening Weidlansbrug Akkrum )
0303063   16:48:34   Friesland OVD Mid - Frysl
0303151   16:48:34   Friesland Boarnsterhim Akkrum (Bevelvoerder)
0303152   16:48:34   Friesland Boarnsterhim Akkrum (Blusgroep)
0303160   16:48:34   Friesland Boarnsterhim Grou (Commandant)
Jacht uitgebrand bij Aldeboarn
LC | Gepubliceerd op 18 september 2009, 17:21

Een 7 meter lang zeiljacht is vrijdag aan het eind van de middag uitgebrand in de Boarn bij Aldeboarn. Het schip bleef drijven, maar wordt als verloren beschouwd.
Er was één man van rond de zestig jaar aan boord. Hij bleef ongedeerd. De oorzaak van de brand is nog onbekend.

ww.leeuwardercourant.nl
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #147 Gepost op: 20 september 2009, 11:37:09
Pers bericht Hoge
 
zo 20 september 2009
 
In de middag van 19 september Is een 52 jarige man ten val gekomen in zijn zeiljacht en heeft daarbij verwondingen opgelopen aan zijn gezicht.
 
Als een van de deelnemers aan een vriendschappelijke wedstrijd voor zeiljachten op het IJmeer voor Muiden is hij tijdens werkzaamheden aan dek in een openstaand luik gestapt en daarbij ten val gekomen. Het bemanningslid kwam daarbij met zijn gezicht voorover op de rand van het luik terecht en liep daardoor diverse diepe snijwonden in het gelaat op. De reddingsboot "Seeker" van HOGE meldde zich in de buurt en werd door de kustwacht op de hoogte gebracht van de positie van de zeilboot, even ten westen van Pampus.
Op dat moment echter bevonden - juist vanwege het mooie weer en de wedstrijd-, er zich alleen al rond Pampus zo'n honderd zeilboten en vereiste het enig kunst en vliegwerk van Seeker en de Kustwacht om de juiste zeilboot er tussen uit te pikken. Een van de opvarenden van het jacht met de gewonde aan boord kreeg van de kustwacht telefonisch een spoedcursus marifoon bediening en kon zo de Seeker over dit apparaat naar zich toe loodsen: " iets naar rechts, iets naar links, ja zo...kijk, wij zwaaien nu met een Nederlandse vlag"
 
De man werd door de reddingsboot van HOGE opgepikt, de eerste hulp verleend en naar de door de kustwacht geregelde ambulance in Muiden gebracht. De man is op de eerste hulp van het ziekenhuis verder behandeld.
 
Met vriendelijke groet,
 
Henk Wijga


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #148 Gepost op: 21 september 2009, 22:39:14
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/102971/Brand_op_schip_Noordzee.html

Brand op schip Noordzee
maandag 21 september 2009 21:41
   
0 stemmen

IJmuiden - Maandagavond heeft op zee een brand gewoed op het schip de tender Sea Rex. De brand woedde in de machinekamer van het schip.

Foto: Ko van Leeuwen | Bekijk alle 2 foto's
De bemanning wist uitbreiding te voorkomen door de motor te stoppen en de deuren naar de machinekamer te sluiten.

Een reddingsboot van de KNRM en collega-boot, die het schip te hulp schoten, hebben de Sea Rex naar de haven van IJmuiden versleept.

Niemand van de opvarenden raakten gewond. De brandweer van IJmuiden heeft aan de kade een controle uitgevoerd. Twee maanden eerder heeft de Sea Rex ook al brand gehad in de machinekamer.

Het schip wordt gebruikt om personeel heen en weer te varen naar de windmolenparken.

http://www.blikopnieuws.nl/media/foto/large/20090921_7980040.jpg
Foto: Ko van Leeuwen

http://www.blikopnieuws.nl/media/foto/large/20090921_4083209.jpg
Foto: Ko van Leeuwen


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #149 Gepost op: 25 september 2009, 11:20:05
Uit de binnenvaarkrant:






De Seeker heeft ook een paar zoekslagen gemaakt:




Het so bleek uiteindelijk in de roef van de botter te zitten. Het zou kunnen dat het zandschip de botter die zeil voer en mogelijk gesleept werd niet gezien heeft, of heeft gedacht dat ie wel uit kon wijken. Het gebeurde nabij de EZ 11. Zes reddingsboten hebben urenlang gezocht.

De botter is versplinterd, de mast is 30 cm rond, maar brak en hangt nu samen met de rest van het tuig aan de Leliegracht.

Veel sterkte voor de Nabestaanden.


Henk