Zoals de meesten wel weten loopt momenteel de aanbestedingsprocedure voor nieuwe politiehelikopters. De Bolkow kisten die de politieluchtvaartdienst nu gebruikt; zijn behoorlijk oud. Enkele zijn vervangen door oud gedienden uit Duitsland (PH-RPX, -RPY en -RPZ). Enkele jaren geleden was een conract gesloten met
McDonnel Douglas (MD) voor nieuwe heli's van het type 900 (of 902
) Explorer. Na enkele jaren van uitstel van levering, kwam afstel. Er was toen in ieder geval al één kist gebouwd,
hier te zien. Maar dat ging dus niet door. Deze heli's moesten all-rounders worden. Als ik het goed heb begrepen werden ze te zwaar om een certificaat te krijgen, waardoor de heli's nooit geleverd zijn. Zonde vind ik, vooral als je zo'n mooie plaat ziet.
De aanbestedingsprocedre gaat nu tussen
Eurocopter en
AgustaWestland. Het gaat om 6 kleinere types en 2 grotere types.
Eurocopter:De kleinere types betreft de
EC-135. De traumaheli's in Nederland zijn ook van dit type. Opvallend aan deze heli: de heli heeft een ingepakte staartotor, is hierdoor stiller en veiliger (minder kwetsbaar).
Meer foto'sheli van de oosterburen
Het grotere type betreft de
EC-155 (Dauphin). Ook deze heli heeft een ingepakte staartrotor.
Meer foto'sheli van de oosterburen
AgustaWestland:De kleinere types betreft de
A-109.
Meer foto'sAmerikaanse kustwacht
Het grotere type betreft de
AW-139.
Meer foto'sStuk voor stuk mooie kisten as je het mij vraagt. Wat van jij dat de politie aan moet schaffen
en waarom?
Je kan je stem later wijzigen overigens, mocht iemand je van het andere merk overtuigen
(Ik weet dat dit het zoveelste topic is over politiehelikopters, maar er was nog geen poll en ik kan die niet aan een bestaand topic toevoegen )