Inmiddels hebben wij een oriënterend gesprek gehad met een beleidsmedewerker van het Veiligheidsbureau (Gelderlnad-Zuid), waarin wij de mogelijkheden van zendamateurs hebben toegelicht.
Even voor de centralisten: DARES is (wat mij betrefd) niet bedoeld om jullie te vervangen als C2000 eruit ligt (kan dat dan?), want er zijn genoeg back-up mogelijkheden.
Bij het platliggen van telefoonnetten is het voor de 'burger'moeilijk om kontakt te leggen met de hulpdiensten. Ze kunnen volgens de calamiteitenkaart dan het beste naar het dichtsbijzijnde politieburo of brandweerkazerne gaan. Mocht die ueberhaupt in de buurt zijn, is het nog de vraag of er iemand aanwezig is. In dat geval kunnen zendamateurs berichten via zendamateurs in een gebied waar wel telefoon is de meldkamer bereiken. Beter is nog dat dat via een DARES Regiostation gaat, maar daar wordt dus druk aan gewerkt.
Ook contacten leggen tussen 'burgers' (wat een rotwoord) die in evacuatiecentra opgevangen zijn (en hun familie buiten het 'rampgebied') zou via zendamateurs kunnen, hetzij via spraak hetzij digitaal. Iedereen vind het toch fijn om een persoonlijk bericht te krijgen dat iemand 'save'is. IRIS is een registratiesysteem en geen communicatiesysteem, dus ondersteund deze dit soort 'verkeer'niet.
En wat te denken van dienstverleners die GEEN communicatiesystemen hebben zoals C2000 of analoge systemen, zoals gemeentes, waterschappen enz. Ook die kunnen wij ondersteunen.
Met vriendelijke groet,
Maarten PG1N