Casus: onwelwording op dansvloer

Auteur Topic: Casus: onwelwording op dansvloer  (gelezen 11387 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 5 januari 2009, 14:23:25
Ik heb korte tijd in Ahoy diensten gedraaid. (Rotterdam)

Bij bijvoorbeeld ''Tokyo Hotel'' (spel ik het goed?) bestond het publiek vooral uit jongeren / tieners. We hadden te maken zo'n 600 (!) flauwtes. Het belangrijkste is op zo'n moment; z.s.m. weghalen uit de drukte.(vertrappingsgevaar) Soms was het zelfs nodig om een ketting te vormen van ehbo-ers, om het s.o. uit de drukte te krijgen. Sommige meiden (fans) wachtten al een dag voor de ingang, zonder fatsoenlijk voedsel en / of warme kleding. Eenmaal binnen gingen ze met bosjes ''tegen het dek''.

Bij bijvoorbeeld ''Vrienden van Amstel'' was het een wat ouder publiek. Lastige dronkaards, hier en daar een matpartijtje. Wel minder druk, dus m'n partner hield mij vast en ik liep voorop. In een rechte lijn naar de opgegeven locatie, met 1 arm vooruit en mensen opzij dirigeren. Eerst reageert men verbaasd en soms agressief, zodra ze EHBO op je rug zien staan is dat vrijwel gelijk over.

V.w.b. de casus; altijd de makkelijkste weg, dus niet altijd de kortste. Als je een bepaald deel van de zaal wil omzeilen (kan tal van redenen hebben) dan moet je dat doen. Prio 1 is het s.o. wegkrijgen uit de drukte, en hoe, dat moet je zelf weten. Roeien met de riemen die je hebt!  ;D Mocht je te maken hebben met hartfalen of iets anders ernstigs, dan indien mogelijk ter plekke helpen. Maar uit eigen ervaring; ik zou uit de drukte proberen te komen.

RuudF

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 6 januari 2009, 10:29:49
Waarom gelijk dat getrek aan een slachtoffer?  ???
De dansvloer is geen direct levensbedreigende situatie.
Daarom zou ik eerst de ABCD even willen door lopen. Pas als ik het verantwoord vind om te vervoeren gaan we vervoeren. Is er sprake van een flauwte dan inderdaad zo snel mogelijk naar de frisse lucht. Heb ik het vermoeden dat er een cardiaal probleem is, dan blijft hij/zij bij voorkeur liggen en gaat zeker niet m.b.v. Rautek vervoeren. Dan altijd nog de brancard.
Dansvloer ontruimen en de zaalverlichting aan is ook een optie.  ;)

Uiteraard bekijk je eerst de ABCD alvorens te gaan verplaatsen, dit verwacht ik als een dusdanige vanzelfsprekendheid dat ik niet eens me de moeite heb genomen om dit te vermelden......daarna zoals ik al zei al naar gelang de situatie verplaatsen hetzij met brancard anders met Rautek.
Zaalverlichting aan en ontruimen zal echt niet makkelijk gaan: probeer maar eens een zaal met 1000 tot 2000 feestgangers te ontruimen alleen vanwege een flauwte......dat zal dan de laatste keer zijn dat die zaalhouder EHBO inhuurt, het is natuurlijk iets anders als het een reanimatie betreft, daarbij moet je meteen ter plaatse beginnen met reanimeren en kun je het tijdverlies van de verplaatsing niet riskeren

Ruud

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 6 januari 2009, 11:01:52
Wellicht dat onze casusleider dan wat meer feiten kan geven en wellicht de vraag nog eens duidelijk formuleren.
In de casus las ik iets over een kleine dansvloer met informatie over uitgangen.
Verder alleen dat die persoon onwel is en nog geen flauw idee wat hij heeft.
Uiteraard ga ik de dansvloer niet ontruimen voor iemand die een flauwte heeft.
Het ontruimen en verlichting aan noemde ik alleen voor het geval vervoeren niet verantwoord is.

Er werd gevraagd naar de aanpak. Iedereen gaat dan iets roepen over vervoeren van het slachtoffer. Terwijl dat niet de vraag was.  ;)

RuudF

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 6 januari 2009, 12:14:07
Ik zal dan wel de vraag verkeerd hebben begrepen: volgens mij is toch de aanpak wat voor actie je gaat ondernemen, vervoer is daar toch ook een onderdeel van nietwaar?

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 7 januari 2009, 19:42:12
hm eigenlijk omvatte de casus alleen het gedeelte van waar behandel je het so, en waar trek jij de grens: dansvloer al dan niet gedeeltelijk ontruimen. gezien de drukte op een gemiddelde dansvloer zou ook abc controle moeilijk gaan tp. maar we kunnen de casus uitbreiden als iedereen daar positief tegenover staat ;) ::)

ik zie nu globaal 2 mogelijk: de hele behandeling tp uitvoeren of alleen abc en dan indien verantwoord vervoeren naar de post.

security

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 8 januari 2009, 15:28:08
Ik heb korte tijd in Ahoy diensten gedraaid. (Rotterdam)

Bij bijvoorbeeld ''Tokyo Hotel'' (spel ik het goed?) bestond het publiek vooral uit jongeren / tieners. We hadden te maken zo'n 600 (!) flauwtes. Het belangrijkste is op zo'n moment; z.s.m. weghalen uit de drukte.(vertrappingsgevaar) Soms was het zelfs nodig om een ketting te vormen van ehbo-ers, om het s.o. uit de drukte te krijgen. Sommige meiden (fans) wachtten al een dag voor de ingang, zonder fatsoenlijk voedsel en / of warme kleding. Eenmaal binnen gingen ze met bosjes ''tegen het dek''.

Bij bijvoorbeeld ''Vrienden van Amstel'' was het een wat ouder publiek. Lastige dronkaards, hier en daar een matpartijtje. Wel minder druk, dus m'n partner hield mij vast en ik liep voorop. In een rechte lijn naar de opgegeven locatie, met 1 arm vooruit en mensen opzij dirigeren. Eerst reageert men verbaasd en soms agressief, zodra ze EHBO op je rug zien staan is dat vrijwel gelijk over.

V.w.b. de casus; altijd de makkelijkste weg, dus niet altijd de kortste. Als je een bepaald deel van de zaal wil omzeilen (kan tal van redenen hebben) dan moet je dat doen. Prio 1 is het s.o. wegkrijgen uit de drukte, en hoe, dat moet je zelf weten. Roeien met de riemen die je hebt!  ;D Mocht je te maken hebben met hartfalen of iets anders ernstigs, dan indien mogelijk ter plekke helpen. Maar uit eigen ervaring; ik zou uit de drukte proberen te komen.

denk dat laaste stukken toch naar mij mening de beste optie is ;)denk niet dat iedereen zow blij wordt als je een volle zaal gaat ontruimen

peter1

• Forum gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 8 januari 2009, 16:27:08
er wordt gesproken over rautek ( is een optie) of behandelen op de dansvloer ( GEEN optie) maar heeft er
iemand aangedacht om samen met de security t.p. te gaan en hun het s.o. laten dragen naar een rustige plek?
Ik spreek uit ervaring dat de meeste andere oplossingen op zeker de grotere feesten geen optie's zijn.

greetz Peter

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 9 januari 2009, 16:47:09
heb zojuist groenlicht gekregen om hier een casus van te maken, die is momenteel in de maak... wordt vervolgd O0

Kolkkie

• Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 9 januari 2009, 17:41:52
heb zojuist groenlicht gekregen om hier een casus van te maken, die is momenteel in de maak... wordt vervolgd O0

Ik kan haast niet wachten  :)
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #19 Gepost op: 10 januari 2009, 00:41:50
Ik doe niets, zolang de beveiliging mijn veiligheid niet waarborgd.
Gelet op het gemiddelde geluidsnivo in danszalen, heb ik oordoppen in.
Het schreeuwen in de oren van het so een alternatieve pijnprikkel.
Het so moet ook schreeuwen om zich verstaanbaar te maken.

Kortom, tenzij  het so niet verplaatst kan worden, starten in de zaal nadat de beveiliging werkruimte heeft gemaakt
Anders zo snel mogelijk het so m.b.v. de beveiliging uit de zaal halen.