Geweldsmonopolie politie? (afgesplitst van geweld tegen hulpdiensten)

Auteur Topic: Geweldsmonopolie politie? (afgesplitst van geweld tegen hulpdiensten)  (gelezen 8957 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

kurodaiya

  • Gast
'Bekogelen politie mag nooit meer'

maandag 05 januari 2009 | 15:08 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 06 januari 2009 | 11:24

NIJMEGEN - „Dit kan en mag niet meer gebeuren.” Die woorden gebruikte korpschef Henk van Zwam van de politieregio Gelderland-Zuid voor het bekogelen van politie- en brandweermensen met bierflessen, zwaar vuurwerk en molotovcocktails. Hij deed dat maandag tijdens zijn nieuwjaarstoespraak, waarin hij terugblikte op de afgelopen jaarwisseling. Die noemde hij vergeleken met de twee ervoor ‘relatief rustig’.

Van Zwam zwengelde twee jaar geleden de landelijke discussie aan over de incidenten die tijdens oud en nieuw plaatsvinden. Daar waar er tot dan toe steevast werd gesproken over een ‘relatief rustige jaarwisseling’, sprak Van Zwam zijn verontwaardiging uit over de vele rellen en vernielingen en de bejegening van de hulpdiensten tijdens de oudjaarsnachten.

Volgens Van Zwam hebben de betere samenwerking tussen gemeenten, ambulance, brandweer en politie, de grotere inzet en de intensieve voorbereidingen hun vruchten afgeworpen. Hij vindt ook dat de politie tijdens de jaarwisseling een daad heeft gesteld door meteen aanhoudingen te verrichten, maar wil zich maximaal blijven inspannen om het geweld tegen hulpverleners te voorkomen.

Politie mag harder optreden tegen geweldplegers en de stok leren gebruiken om zich te verdedigen.  Speciale programma om dit zich eigen te maken. Iedereen denkt bij een stok aan "slaan", en daarom mogen ze het niet gebruiken, maar je kan ermee ook verdedigen en goed ook.




Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2009, 00:03:02
Politie mag harder optreden tegen geweldplegers en de stok leren gebruiken om zich te verdedigen.  Speciale programma om dit zich eigen te maken. Iedereen denkt bij een stok aan "slaan", en daarom mogen ze het niet gebruiken, maar je kan ermee ook verdedigen en goed ook.


Waarom zou de politie de wapenstok niet mogen gebruiken om te slaan??


kurodaiya

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2009, 23:30:57
Een stok is niet om alleen maar mee te slaan om je zelf te verdedigen, vooral niet door politie agenten. Ik kan me niet voorstellen de doel van de poliite is om door iemand te slaan in de boeien te leggen.
Je kan met een stok jezelf heel goed verdedigen zonder ermee te slaan. En hoe dit in zijn werk gaat..dan moet je toch een keer Kurodaiya beoefend hebben of op z'n minst een keer geproefd hebben.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2009, 23:37:59
Een stok is niet om alleen maar mee te slaan om je zelf te verdedigen, vooral niet door politie agenten. Ik kan me niet voorstellen de doel van de poliite is om door iemand te slaan in de boeien te leggen.
Je kan met een stok jezelf heel goed verdedigen zonder ermee te slaan. En hoe dit in zijn werk gaat..dan moet je toch een keer Kurodaiya beoefend hebben of op z'n minst een keer geproefd hebben.

Graag geen (sluik) reclame maar nu eens een echt antwoord op een vraag  >:(:

Politie mag harder optreden tegen geweldplegers en de stok leren gebruiken om zich te verdedigen.  Speciale programma om dit zich eigen te maken. Iedereen denkt bij een stok aan "slaan", en daarom mogen ze het niet gebruiken, maar je kan ermee ook verdedigen en goed ook.


Waarom zou de politie de wapenstok niet mogen gebruiken om te slaan??

Waarom mag dus de politie de wapenstok volgens jou niet gebruiken om te slaan?

Ik krijg een beetje het gevoel dat je een 12 jarige puber bent....?  ??? ::)


kurodaiya

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2009, 23:50:09
Heeft de politie dan het recht om iemand te slaan???!!


Gast48368

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 7 januari 2009, 23:52:46
Eerst moet je een antwoord geven, alvorens je weer een nieuwe vraag kan stellen......zijn nu eenmaal regeltjes in NL....... :P 8)


kurodaiya

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 7 januari 2009, 23:58:31
dat wist ik niet... Nee ik ben geen 12 jarige. Ik vindt dat de politie ook anders kan handelen dan alleen maar hardhandig.
Ze moeten de gemeenschap dienen. Heel vaak zie je dat de agenten het toch een beetje uitlokken... let op.. ik heb het niet over alle agenten, want er zijn heel veel goede agenten die het werk ook heel goed doen en niet hardhandig hoeft op te treden. Zeker niet met z'n 2en of meer.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 8 januari 2009, 00:03:41
Eerst moet je een antwoord geven, alvorens je weer een nieuwe vraag kan stellen......zijn nu eenmaal regeltjes in NL....... :P 8)

dat wist ik niet... Nee ik ben geen 12 jarige. Ik vindt dat de politie ook anders kan handelen dan alleen maar hardhandig.
Ze moeten de gemeenschap dienen. Heel vaak zie je dat de agenten het toch een beetje uitlokken... let op.. ik heb het niet over alle agenten, want er zijn heel veel goede agenten die het werk ook heel goed doen en niet hardhandig hoeft op te treden. Zeker niet met z'n 2en of meer.

13?



Heeft de politie dan het recht om iemand te slaan???!!

Ja! (van welke planeet kom jij?? ??? ???)


De politie mag geweld uitoefenen als dat maar voldoet aan proportionaliteit en de subsidiariteit.

De leden op dit forum zullen best wel de wettelijke artikelen kunnen posten. Hier een bron die ik zo snel vond:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Politie_in_Nederland
Citaat
Daarnaast heeft de politie de bevoegdheid geweld te gebruiken. De bevoegdheid om geweld te gebruiken wordt ook wel het 'geweldsmonopolie' genoemd. De politie is een van de weinige instanties die bevoegd is geweld te gebruiken. Het gebruik van geweld door de politie is aan veel regels en voorwaarden verbonden. In het kort komt het er op neer dat steeds de proportionaliteit en de subsidiariteit in acht moeten worden genomen. Dat betekent dat alleen geweld mag worden gebruikt als er geen andere mogelijkheden zijn, en dan ook niet meer geweld dan noodzakelijk is voor het beoogde doel. In geen geval mag politiegeweld als straf worden toegepast.

Als dus iemand niet luistert naar een vordering dan kan soms een tik met een wapenstok helpen om wel te laten luisteren..  ::)

Moet je eens niet lusteren naar deze jongens... 100% kans dat je aan het eind van de dag een paar mooie blauwe strepen op je rug hebt...  ;D ;D

http://www.oov-support.nl/images/albums/39/m_20071002_OOV_ME_033.jpg

(...)
 Zeker niet met z'n 2en of meer.

http://julien.danjou.info/blog/images/debian/calimero.jpg


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 8 januari 2009, 00:06:37
Ik krijg een beetje het gevoel dat je een 12 jarige puber bent....?  ??? ::)

dat wist ik niet... Nee ik ben geen 12 jarige.

13?

Palmpie, dat had je toch kunnen weten!  :D  ;D  :P

Leuk dat er een paar hele serieuze personen gereageerd hebben. Ik ben een trainer en beoefenaar van Kurodaiya. Ik beoefen martial arts al meer dan 31 jaar.
Samen sterk in de hulpverlening!


kurodaiya

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 8 januari 2009, 00:10:11
Ik dacht dat de politie een heel ander afdeling is dan de ME.