Heimlich als je klein van lengte bent

Auteur Topic: Heimlich als je klein van lengte bent  (gelezen 9628 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Gepost op: 12 januari 2009, 23:52:48
Dag mede EHBO-ers/EHV-ers.

Ik heb inmiddels 2 EHBO-lessen gehad. Daarin zijn o.a. het ondersteunend verplaatsen, stoten tussen de schouderbladen en de Heimlich greep besproken en geoefend.
Waar ik echter tegenaan liep was mijn lengte. Ik ben zelf maar 1.54, dus de meeste mensen zijn over het algemeen een stuk groter dan mijn persoon.
Bij de Heimlich greep kom ik dus al gauw lengte tekort aangezien je met een flinke ruk schuin omhoog moet met je vuist.
Als er geen stoel in de buurt is, hoe pak ik dit dan aan?

De instructeur zei tegen mij dat ik dan eerst maar die 5 stoten tussen de schouderbladen moest geven in de hoop dat het voorwerp er dan al uitschiet en dat ik anders moest wachten dat het so blauw zou worden, bewusteloos neer zou komen op de grond en dat ik dan borstcompressies moest geven.
Volgens hem schiet het voorwerp bij borstcompressie er vaak alsnog uit waardoor je weer een normale ademweg krijgt.
Ik moet de Heimlich als het ware overslaan. Of dat zo'n goede optie is  :-\


Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2009, 00:03:08
Je kunt wel tussen de schouderbladen stoten, maar niet de heimlichgreep doen?
Wat in mij als eerste opkwam is om het slachtoffer op zijn knieen te laten zitten. Of dit zo makkelijk gaat in alle paniek is een tweede...


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2009, 00:36:55
Je kunt wel tussen de schouderbladen stoten, maar niet de heimlichgreep doen?
Wat in mij als eerste opkwam is om het slachtoffer op zijn knieen te laten zitten. Of dit zo makkelijk gaat in alle paniek is een tweede...

Bij diegene waar ik het stoten moest proberen wilde het op zich wel (diegene was ook niet overdreven veel groter dan mijn persoon), alleen om met de Heimlich die ruk naar boven te geven wilde weer niet. Mijn oefenmaatje moest voor mij deels door de knieën.

De instructeur zei ook dat je een so vaak eerst moet 'vangen' omdat deze iin paniek verkeert. Om een so die in paniek is ook nog eens op de knieën zien te krijgen zal denk ik een hele opgave worden.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2009, 10:45:36
Tijdens mijn cursus was er een lotus-slachtoffer en deze deed verschillende reacties na van slachtoffers bij een verstikking.
Komt er op neer dat het ene slachtoffer automatisch op zijn knieen gaat en de andere totaal niet luisterd vanwege de paniek


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2009, 21:46:34
Dag mede EHBO-ers/EHV-ers.

Ik heb inmiddels 2 EHBO-lessen gehad. Daarin zijn o.a. het ondersteunend verplaatsen, stoten tussen de schouderbladen en de Heimlich greep besproken en geoefend.
Waar ik echter tegenaan liep was mijn lengte. Ik ben zelf maar 1.54, dus de meeste mensen zijn over het algemeen een stuk groter dan mijn persoon.
Bij de Heimlich greep kom ik dus al gauw lengte tekort aangezien je met een flinke ruk schuin omhoog moet met je vuist.
Als er geen stoel in de buurt is, hoe pak ik dit dan aan?

De instructeur zei tegen mij dat ik dan eerst maar die 5 stoten tussen de schouderbladen moest geven in de hoop dat het voorwerp er dan al uitschiet en dat ik anders moest wachten dat het so blauw zou worden, bewusteloos neer zou komen op de grond en dat ik dan borstcompressies moest geven.
Volgens hem schiet het voorwerp bij borstcompressie er vaak alsnog uit waardoor je weer een normale ademweg krijgt.
Ik moet de Heimlich als het ware overslaan. Of dat zo'n goede optie is  :-\

Wat jouw instructeur (hoop ik) tegen je zegt is dat je het probleem van het slachtoffer niet jouw probleem gaat worden.
Had hij maar niet zo lang/zwaar moeten worden. Wel een tip zorg dat je niet onder hem terecht komt en probeer op een veilige manier te voorkomen dat hij met zijn hoofd op de grond knalt.....


jandra2

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2009, 09:05:09
Het is een beetje lomp, maar een goed gemikte trap in de knieholte dwingt de meeste mensen op de knieen.
Door de plotselinge plof op de knieen heb je zelfs kans dat de verslikking direct is opgeheven, zoniet dan zit ie in elk geval op de knieen en kun je er goed bij.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2009, 09:35:19
Volgens mij heeft een kaderinstructeur je die truc niet geleerd.  :(
Bovendien grijpt het slachtoffer meestal naar de keel en moet je maar hopen dat die zijn handen uitsteekt.
Zo niet moet je gelijk een bloedneus of erger behandelen.  :-\


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2009, 18:26:04
Wat jouw instructeur (hoop ik) tegen je zegt is dat je het probleem van het slachtoffer niet jouw probleem gaat worden.
Had hij maar niet zo lang/zwaar moeten worden. Wel een tip zorg dat je niet onder hem terecht komt en probeer op een veilige manier te voorkomen dat hij met zijn hoofd op de grond knalt.....


Mijn instructeur heeft zoiets niet gezegd. Alleen wat ik dus beschreef, en voor mijn gevoel kwam het wat lacherig over.
Ik zal zo goed als kwaad het kan helpen mocht ik het tegenkomen. Meer kan ik niet doen.

Het is een beetje lomp, maar een goed gemikte trap in de knieholte dwingt de meeste mensen op de knieen.
Door de plotselinge plof op de knieen heb je zelfs kans dat de verslikking direct is opgeheven, zoniet dan zit ie in elk geval op de knieen en kun je er goed bij.

Dat lijkt mij geen goede oplossing  :(
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


jandra2

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2009, 13:47:07
Waar ga je eerder aan dood een bloedneus of een verstikking?
Oftewel rustig toekijken hoe iemand het bewustzijn verliest is voor mij geen optie.
Bovendien is  het de bedoeling dat je door een enorme druk opbouw in de borstkas de obstructie weg krijgt, als je dat weet kun misschien nog wel een aantal variaties op de heimlich bedenken. De heimlich is een van de effectievere en vooral meest bekende en geaccepteerde methodes.
Denk erom dat het slachtoffer ook na een succesvolle heimlich z.s.m. naar de dokter moet! De kans op inwendig letsel is erg groot.

Persoonlijk stuur ik een slachtoffer liever naar de arts met een gebroken neus en verder goede ademhaling, dan dat ik moet reanimeren!


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2009, 05:12:54
Och, ik vind het een mooi verzonnen oplossing... En onmogelijk om m uit te voeren als je een patient hebt die echt in blinde paniek is: dan voelen ze die trap waarschijnlijk niet eens :P

Maar goed, ik heb wel eens de heimlich op een lotus van 2 meter 20 gedaan, de truc is dan om letterlijk naar boven te stoten. Als het echt niet lukt, probeer dan om het slachtoffer op een stoel te zetten en doe de heimlich dan. Zelfs dat is een betere oplossing dan je so te vloeren...
Arts  www.alphalog.nl