De Brandweerwet, maar ook de WRZO, de WGHOR, de Ambulancewet enz. verplichten de gemeenten een aantal voorzieningen regionaal op te zetten (zoals een meldkamer) en/of af te stemmen (rampenplannen). Door deze verplichte samenwerking worden ook andere zaken geformaliseerd. Bijvoorbeeld het elkaar bijstand verlenen; was het vroeger gewoon, dat bij een grotere brand de brandweer van de buurgemeente meehielp, nu ligt dat allemaal vast.
PeterD heeft dan ook gelijk dat er al volop wordt samengewerkt.
AdemaP vindt het op dit moment vloeken in de kerk en wellicht over tien jaar.
Op dit moment is het inderdaad vloeken in de kerk, maar besef wel dat het proces van opheffing van (een groot gedeelte van) de vrijwillige brandweerkorpsen in gang is gezet. De geschiedenis herhaalt zich!
Ik schat in dat tussen nu en over circa 20 tot 30 jaar er nauwelijks nog vrijwillige brandweerkorpsen zullen zijn. De reden is niet om een hulpverleningsdienst te hebben of hoe het speeltje ook zal gaan heten. Nee de reden is de professionalisering. Brandweerman/-vrouw zijn is niet meer net zoals vroeger toen - en dit is niet denigrerend bedoeld - het voldoende was om de straalpijp vast te houden. Men moet jarenlang opleidingen volgen, wekelijks oefenen enz. en daarnaast 24 uur per dag paraat staan. Steeds minder personen zijn daartoe bereid. Als je dan ook rekening houdt met het feit dat menig werkgever niet toestaat dat een medewerker z'n werkplek verlaat omdat zijn pieper gaat, en dat menig brandweerman/-vrouw niet zijn woonplaats werkt, dan ontkomt een overheid er niet aan om een beroepsbrandweer op te zetten.
Dat dit gaat gebeuren, staat voor mij als een paal boven water vast, want kijk naast het vorenstaande ook naar het volgende.
Wat is de kans op slachtoffers bij een (woning)brand? Ik weet niet hoeveel slachtoffers (los van Enschede en Volendam) gevallen en dan bedoel ik niet de te betreuren hulpverleners de laatste jaren zijn gevallen? Zouden er slachtoffers zijn gevallen als de brandweer enkele minuten later ter plaatse zou zijn geweest? Waarschijnlijk niet, dus een beroepsbrandweer kan dan voor een groter gebied werkzaam zijn. Daarbij speelt ook mee, dat bedrijven bhv-ers in dienst hebben, waardoor de slachtofferkans ook verkleind wordt en bijv. een brand al in een vroeg stadium kan worden bestreden. Ook speelt mee, dat tegenwoordig strenger eisen worden gesteld aan gebouwen (brandwerendheid, aanwezigheid branddetectie enz. enz). De tijden dat een brandweer binnen een bepaalde tijd na melding ter plaatse dient te zijn zullen worden opgeschroefd. Al met al allemaal redenen om over te gaan naar een beroepsbrandweer voor meerdere gemeenten.
Ik schreef "De geschiedenis herhaalt zich!" Wat naar mijn mening met de brandweer gaat gebeuren is in het verleden ook met de ambulance gebeurd. Ik kan mij nog herinneren dat in mijn vroegre woonplaats de ambulance geheel gerund werd door vrijwilligers, vervolgens kwam in de dagsituatie een beroepschauffeur met een vrijwillige pleeg en nu heb je volgens mij overal alleen nog maar beroeps. Dit alles onder het motto van professionalisering.
Vrijwilligers zijn er nog alleen maar ter ondersteuning (sigma, RK e.d.)
Dit zal m.i. ook bij de brandweer gebeuren. De vrijwilligers krijgen een bijrolletje en als je nu al als overheid zou gaan roepen/verplichten tot, dan zal menig vrijwillige brandweerman/-vrouw zijn helm aan de wilgen hangen. Het is een proces dat jaren zal gaan duren.