gemeentelijke korpsen opheffen

Auteur Topic: gemeentelijke korpsen opheffen  (gelezen 11260 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Robert

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 8 januari 2004, 22:36:59
Peter, let wel, ik twijfel niet aan de inzet van de mensen binnen de gemeentelijke korpsen. Maar een brwandweerman/ vrouw die weinig daadwerkelijke ervaring opdoet raakt niet vaardig. En niet vaardig is niet bekwaam. Dit moet voor de betrokkenen ook geen fijn gevoel zijn. Ik realiseer mij dat ik niet alle korpsen over één kam mag scheren maar anders is de discussie snel klaar.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 8 januari 2004, 22:42:33
Peter, let wel, ik twijfel niet aan de inzet van de mensen binnen de gemeentelijke korpsen. Maar een brwandweerman/ vrouw die weinig daadwerkelijke ervaring opdoet raakt niet vaardig. En niet vaardig is niet bekwaam. Dit moet voor de betrokkenen ook geen fijn gevoel zijn. Ik realiseer mij dat ik niet alle korpsen over één kam mag scheren maar anders is de discussie snel klaar.
in dit opzicht ben ik het met je eens ;)maar ik bedoel ermee te zeggen dat een korps niet echt zit te wachten om ingelijfd te worden door een regio,en dat de regio de touwtjes in handen heeft.

Dat er regionaal samengewerkt word is geen probleem,dat doen wij ook als klein korps zijnde. ;)

ambtenaar

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 9 januari 2004, 00:52:50
De Brandweerwet, maar ook de WRZO, de WGHOR, de Ambulancewet enz. verplichten de gemeenten een aantal voorzieningen regionaal op te zetten (zoals een meldkamer) en/of af te stemmen (rampenplannen). Door deze verplichte samenwerking worden ook andere zaken geformaliseerd. Bijvoorbeeld het elkaar bijstand verlenen; was het vroeger gewoon, dat bij een grotere brand de brandweer van de buurgemeente meehielp, nu ligt dat allemaal vast.

PeterD heeft dan ook gelijk dat er al volop wordt samengewerkt.

AdemaP vindt het op dit moment vloeken in de kerk en wellicht over tien jaar.
Op dit moment is het inderdaad vloeken in de kerk, maar besef wel dat het proces van opheffing van (een groot gedeelte van) de vrijwillige brandweerkorpsen in gang is gezet. De geschiedenis herhaalt zich!
Ik schat in dat tussen nu en over circa 20 tot 30 jaar er nauwelijks nog vrijwillige brandweerkorpsen zullen zijn. De reden is niet om een hulpverleningsdienst te hebben of hoe het speeltje ook zal gaan heten. Nee de reden is de professionalisering. Brandweerman/-vrouw zijn is niet meer net zoals vroeger toen - en dit is niet denigrerend bedoeld - het voldoende was om de straalpijp vast te houden. Men moet jarenlang opleidingen volgen, wekelijks oefenen enz. en daarnaast 24 uur per dag paraat staan. Steeds minder personen zijn daartoe bereid. Als je dan ook rekening houdt met het feit dat menig werkgever niet toestaat dat een medewerker z'n werkplek verlaat omdat zijn  pieper gaat, en dat menig brandweerman/-vrouw niet zijn woonplaats werkt, dan ontkomt een overheid er niet aan om een beroepsbrandweer op te zetten.
Dat dit gaat gebeuren, staat voor mij als een paal boven water vast, want kijk naast het vorenstaande ook naar het volgende.
Wat is de kans op slachtoffers bij een (woning)brand? Ik weet niet hoeveel slachtoffers (los van Enschede en Volendam) gevallen en dan bedoel ik niet de te betreuren hulpverleners de laatste jaren zijn gevallen? Zouden er slachtoffers zijn gevallen als de brandweer enkele minuten later ter plaatse zou zijn geweest? Waarschijnlijk niet, dus een beroepsbrandweer kan dan voor een groter gebied werkzaam zijn. Daarbij speelt ook mee, dat bedrijven bhv-ers in dienst hebben, waardoor de slachtofferkans ook verkleind wordt en bijv. een brand al in een vroeg stadium kan worden bestreden. Ook speelt mee, dat tegenwoordig strenger eisen worden gesteld aan gebouwen (brandwerendheid, aanwezigheid branddetectie enz. enz). De tijden dat een brandweer binnen een bepaalde tijd na melding ter plaatse dient te zijn zullen worden opgeschroefd. Al met al allemaal redenen om over te gaan naar een beroepsbrandweer voor meerdere gemeenten.

Ik schreef "De geschiedenis herhaalt zich!" Wat naar mijn mening met de brandweer gaat gebeuren is in het verleden ook met de ambulance gebeurd. Ik kan mij nog herinneren dat in mijn vroegre woonplaats de ambulance geheel gerund werd door vrijwilligers, vervolgens kwam in de dagsituatie een beroepschauffeur met een vrijwillige pleeg en nu heb je volgens mij overal alleen nog maar beroeps. Dit alles onder het motto van professionalisering.
Vrijwilligers zijn er nog alleen maar ter ondersteuning (sigma, RK e.d.)
Dit zal m.i. ook bij de brandweer gebeuren. De vrijwilligers krijgen een bijrolletje en als je nu al als overheid zou gaan roepen/verplichten tot, dan zal menig vrijwillige brandweerman/-vrouw zijn helm aan de wilgen hangen. Het is een proces dat jaren zal gaan duren.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 9 januari 2004, 11:29:04
Bij deze een artikel over het opheffen van de vrijwillige brandweer, uit het Eindhovens Dagblad.
Heeft misschien iets met deze thread te maken...

Vrijwillige brandweer uit de tijd

Woensdag 7 januari, EINDHOVEN - De puur vrijwillige brandweer heeft zijn langste tijd gehad. Dat zegt regionaal brandweercommandant J. Rooijmans. Hij vindt dat gemeenten snel moeten gaan nadenken over manieren om vrijwilligers als betaalde beroepskrachten in te zetten. Met name overdag is het volgens Rooijmans steeds moeilijker om genoeg mensen paraat te hebben.

De commandant gaat de regionale burgemeesters voorstellen om vrijwillige brandweermensen voor een paar uur per week in dienst te nemen. Ze kunnen dan ander werk doen, maar staan wel paraat voor de brandweer. Rooijmans voegt daar aan toe dat brandweermensen nog steeds erg hun best doen om hun vrijwilligerswerk te blijven doen. 'Ik moet ze tegen zichzelf in bescherming gaan nemen'.
Hij maakt zich daarnaast zorgen over de toekomst van het wachtsysteem voor beroepsbrandweermensen. Nu is deze groep nog 24 uur achter elkaar in dienst. Daarvan staan ze er acht 'op wacht' en kunnen ze er acht slapend doorbrengen, mits er geen brandmeldingen zijn. In Rotterdam buigt de rechtbank zich sinds vorig jaar over dit systeem. De gemeente Eindhoven wordt bij het afschaffen van het 24-uursrooster volgens Rooijmans met een kostenpost van 1,5 miljoen euro geconfronteerd. De commandant verwacht de uitkomst van de Rotterdamse procedure deze zomer.
Als die uitkomst is dat het arbeidstijdenbesluit inderdaad wordt overtreden, heeft de brandweer volgens Rooijmans een groot probleem. Vrijwilligers houden dan naast hun (volledige) betaalde baan amper tijd over voor hun brandweerwerk en -cursussen.
Ook krijgt de brandweer volgens Rooijmans steeds vaker te maken met 'onbekende stoffen', zoals bij het ongeval met de tankauto op de A2 op 14 juli vorig jaar. De brandweercommandant wil verder dat gemeenten de korpsen eerder bij bouwplannen betrekken. Op die manier kunnen de volgens de brandweer toenemende risico's voor brandweermensen ingeperkt worden.

Christian

Erik

• Senior gebruiker
    • Brandweer Goes
Reactie #14 Gepost op: 9 januari 2004, 12:18:38
Bij deze een artikel over het opheffen van de vrijwillige brandweer, uit het Eindhovens Dagblad.
Heeft misschien iets met deze thread te maken...

Yep. Het probleem van een tekort aan personeel tijdens kantooruren speelt natuurlijk al lang en bij heel veel korpsen. Veel korpsen zijn naar oplossingen aan het zoeken. Ook het korps in jouw woonplaats Christian  ;) : er wordt gekeken naar diverse mogelijkheden van consignatie.

De zienswijze van 'ambtenaar' kan ik volgen, maar ik twijfel aan de haalbaarheid daarvan. Er wordt vaak zwart/wit gedacht: of een vrijwillige brandweer of een beroepsbrandweer. Daartussen zit echter nog een wereld aan mogelijkheden, maar om die mogelijkheden te benutten is wel de nodige creativiteit  nodig.

Ook gezien de enorme kosten die aan een beroepsbrandweer verbonden zijn (in combinatie met de huidige 24-uurdienst problematiek) denk ik dat het niet zo'n vaart zal lopen met de vorming van beroepsposten voor meerdere gemeenten (model Verenigd Koninkrijk bv).

Gr
Erik

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 9 januari 2004, 16:38:37
"Ambtenaar" heeft het bij het rechte eind,je ziet meer en meer beroepsbezettingen onstaan.Ik zelf zit in een arbeidspool van de brandweer Zeist,waar ze maandag tot vrijdag overdag al beroeps hebben.En nu in de avonden en weekenden zit er ook een ploeg op de kazerne

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #16 Gepost op: 9 januari 2004, 22:41:19
Hé, dit doet mij denken aan de discussie  in het topic:'na 15 minuten automatisch opschalen'. ;)
Brandwacht 1e klas + WVD

GertvdK

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 11 januari 2004, 22:32:09
Naar de reacties te lezen verwacht ik dat velen van jullie in grote plaatsen wonen. Als je in de kleinere gemeenten gaat kijken dan kan je je niet voorstellen dat er een 24 uurs beroepsdienst komt. De kleine gemeenten kunnen dat niet betalen. Als de gemeenten gaam samenwerken en een centrale kazerne neerzetten komen ze in het gedrang met 1: de aanrijtijden en 2: de oproep voor extra personeel als er een grotere calamiteit is. De aanrijtijden zijn ze verplicht om zich aan te houden omdat daar alle preventiemaatregelen van gebouwen op gebaseerd zijn. Moet het extra personeel vrijwilligers zijn? Dat kan niet want die maken dan helemaal niets meer mee, en hebben helemaal geen ervaring meer. Die zijn ook niet te motiveren voor die paar calamiteiten per jaar.
Nee, de vrijwilliger (of part-timer zoals we ze tegenwoordig ook wel noemen) zal nog lang blijven bestaan.

firemanr

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 11 januari 2004, 22:33:57
En dan heb je ook nog de middelgrote steden...: die wel mee willen doen met een beroeps en dan de vrijwilligers de slangen op laten rollen, nee, dan ben je goed geoefend...... :-X

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 11 januari 2004, 22:37:01
wij zijn een kleine gemeente,dus wij doen gelukkig alle uitrukken.Maar ik zou zelf er ook niet aan moeten denken om alleen maar de rotzooi op te mogen ruimen