stappen voorwaarts

Auteur Topic: stappen voorwaarts  (gelezen 6047 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Robert

  • Gast
Gepost op: 7 januari 2004, 18:38:27
De ambulancezorg moet toch zelf een stap voorwaarts willen maken qua kwaliteitsverbetering. Daarvoor is het splitsen van het A 1 vervoer en B vervoer noodzakelijk. Scheelt een stuk en de vaardigheid en kwaliteit van de ambulanceverpleegkundige zal met sprongen voortuit gaan. Moeten wij natuurlijk wel willen; loslaten is moeilijk, innoveren nog meer en implementeren bijna onmogelijk. Het gaat toch over mensen en mensenlevens, nou dan?
 ;D




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2004, 19:31:42
Robert,

Het idee van je is niet nieuw. En daar zit in de kern wel wat in.
De gemiddelde Ambulanceverpleegkundige zijn zeer goed opgeleid..,
Maar je snijdt wel een punt aan. Bij grote incidenten zou je graag een ambu-team hebben die iets meer in de keuken van de  brandweer gekeken hebben.

Een ander opleidingssysteem voor ambulance hulpverleners is dan ook mogelijk..

Er loopt hier ergens een discussie over het meer amerikaanse model. bedoel je dat..,

Wel ben ik benieuwd waarom jij denkt dat de overlevingskans van patienten je dan vergroot..


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #2 Gepost op: 8 januari 2004, 11:35:15
peter dat je zegt dat de gemiddelde amerikaanse ambu-vpk beter is opgeleid ben ik maar ten dele met je eens.
ten eerste is er daar meer geld voor onderzoek en opleiding en dat maakt ze, omdat het verder eigenlijk nergens gebeurt, wereldleider. echter heb je hier al eens meegemaakt dat een ambuvpk eerst toestemming via de mob vraagt om een medicijn te gebruiken? PHTLS is mooi maar erg rechtlijnig laten we het goede eruit halen maar juist de kracht van de nederlandse vpk is het kunnen improviseren en weten wanneer je, VERANTWOORD, iets van je protocol kan afwijken.

verder ben ik het met je eens dat we misschien eens moeten kijken naar een ander systeem van opleiden en doorgroei maar of dat nou echt vast moet zitten aan de brandweer. we moeten weten wat we van elkaar verwachten maar laten we ieder zijn vak houden. de tijd dat de brandweerchauffeur als bijbaan de ambu reed hebben we toch gehad en we zijn het er met z'n allen over eens dat het een zelfstandig proffesonal is.


GerardG

  • Eerste Hulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
  • Rode Kruis taakveld 3
Reactie #3 Gepost op: 8 januari 2004, 11:48:38
Lijkt me een goede optie om een betere beschikbaarheid van A1 ambulances te krijgen. De B ritten kunnen wellicht door andere voertuigen uitgevoerd worden i.p.v. met kompleet ingerichte ambulances met hoog opgeleid personeel.

Bij onze Rode Kruis afdeling is vorig jaar een voertuig aangeschaft om liggend vervoer te kunnen doen. In eerst instantie om bijvoorbeeld mensen uit de regio vanuit een verpleeghuis een weekendje naar huis te kunnen brengen.
Er werd ook bij vermeld dat in de toekomst de mogelijkheid kan ontstaan dat we met deze auto B ritten kunnen gaan rijden in opdracht van de CPA.
Groet, Gerard  ;)


bert

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 8 januari 2004, 14:22:40
Citaat
peter dat je zegt dat de gemiddelde amerikaanse ambu-vpk beter is opgeleid ben ik maar ten dele met je eens

Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Trouwens in Amerika zijn de "paramedics" geen verpleegkundigen en dat kan in veel gevallen een enorm nadeel zijn.

Wat wel is, is dat ze meer ervaring hebben.


jeroen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #5 Gepost op: 8 januari 2004, 19:32:15
Peter,

het volgende begrijp ik niet:

Maar je snijdt wel een punt aan. Bij grote incidenten zou je graag een ambu-team hebben die iets meer in de keuken van de  brandweer gekeken hebben.

Een ambu-team bestaat uit twee ambulanceverpleegkundigen en twee ambulance-chauffeurs, toch?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #6 Gepost op: 8 januari 2004, 21:22:10
Peter,

het volgende begrijp ik niet:

Maar je snijdt wel een punt aan. Bij grote incidenten zou je graag een ambu-team hebben die iets meer in de keuken van de  brandweer gekeken hebben.

Een ambu-team bestaat uit twee ambulanceverpleegkundigen en twee ambulance-chauffeurs, toch?

Ik altijd maar denken dat een normaal ambu-team uit 2 personen bestaat een ACH en een AVP ?! ??? We hebben het hier toch niet over de GHOR??
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Robert

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 8 januari 2004, 22:16:23
Peter. begrijp mij goed, het gaat niet om teams die meer bij de brandweer in de keuken hebben gekeken. Het gaat om teams die vaardiger en meer kennis van zaken hebben, dus ook van de mogelijkheden van technische hulpverlening. Overigens wil ik niet beweren dat deze laatste kennis in heel Nederland éénduidig bekend is en laat staan wordt toegepast. Daar heeft de brandweer nog een schone taak liggen. ;)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #8 Gepost op: 9 januari 2004, 11:07:15
Een ambu-team bestaat uit twee ambulanceverpleegkundigen en twee ambulance-chauffeurs, toch?

Jeroen bedoelt het Ambu-team van de GNK-C en Peter heeft het over het ambulanceteam, die met een 'gewone' ambulance komen. ;)

Christian


helm

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 9 januari 2004, 11:09:47
Het is gebruikelijk om tijdens opleidingen stages te lopen bij andere disciplines.
Voor SEH-verpleegkundige bv. doe je ambulance-, IC-,CCU-,OK- en anaesthesie-stage.
Waarom dan niet als SOSA-verpleegkundige stage lopen bij diensten als politie en brandweer?