Goed dat je het vraagt:
Uit gesprekken met de brandweer kwam idd naar voren dat deze convectiestromingen erg heftig konden zijn. Ook de thermiek boven een brand zal redelijk desastreus zijn voor deze systemen.
Een leuke opmerking die bij de demo naar voren kwam was: "Men hoeft dus niet boven de brand te hangen om een indruk te krijgen?"
Inderdaad, vanuit een schuin aanzicht kan men al een goede indruk krijgen van de situatie en er hoeft niet boven de brand te worden gehangen. Eventueel zoomen met een videocamera geeft informatie over details. Als je foto's maakt krijgt men helemaal een goed detailniveau. Op een afstand van 200 tot 250 meter van de brand levert een prima overzicht, al horen we dit het liefste uit de mond van de eindgebruiker
Hier een (gecropt) voorbeeld van destijds een grote brand in Valkenswaard:
Dit was niet in opdracht van de brandweer, we vlogen buiten het afgezette gebied, desondanks krijgt men toch een aardig beeld van de rook(pluim). Natuurlijk zou het mooi zijn geweest als we dichterbij zijn geweest, hiervoor zijn de tests deze zomer
p.s. vluchten in windkracht 6 zijn geen probleem
@secureinair, ik kan me voorstellen dat een snelle verkenning vanuit de lucht soms voordelen kan hebben: relatief snel opgezet en uitgevoerd, geen gevaar voor mensen e.d.
Maar ik heb toch een vraag: hoe goed is het systeem inzetbaar bij een brand, waar convectiestromingen heersen die het robotje misschien snel uit de juiste orientatie brengen?