Lid blijven van de bond lijkt mij de enige optie. Er is naast uittreden/afsplitsen veel mogelijk. Zoals het voeden en stimuleren van de bond de gewenste richting op. Meest effectief is dit via de ledenvergadering van de bond en het (kritisch) ondersteunen van wat er inmiddels gebeurt in de gewenste richting. De bond is om te doen wat de leden willen, het is dan wel handig dat die leden weten wat ze willen en dat duidelijk maken.
Dat kan alleen als je de (democtratische) meerderheid achter je hebt in zo'n ledenvergadering, maar de meeste leden zijn zwembrigades en vinden hele andere dingen belangrijk.
En vervolgens is het afwachten want een koepelorganisatie werkt vaak niet zo snel als sommigen hopen.
Daarnaast biedt de eigen automie de gelegenheid om samen te werken met wie we maar willen.
of niet samen te werken, ook wel fijn!
Voor de hand ligt vooral samen te werken met de buurbrigades, samen sta je sterker en het scheelt dubbel werk. Daarnaast samenwerken met de partners op de zelfde schaal als die waarin die partners georganiseerd zijn namelijk die van de veiligheidsregio.
Verder voeren wij taken uit die vallen onder: de kustwacht, de politie, ambulancezorg en de brandweer. Persoonlijk wil ik nergens onder vallen. Laat de reddingsbrigade de reddingsbrigade blijven.
Dat ben ik met je eens, je voert je eigen taken uit, niet die van de politie, brandweer en ambulance. Ik zeg het steeds, hulpverlening is geen "bezit" van iemand.
Iedereen moet anderen helpen naar beste vermogen.
Als je een brandje blust doe je niet het werk van de brandweer, je doet gewoon je burgerplicht.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!
Koen
Maar nooit zover als in een samenwerkingsverband.
Zie het verslag van de kustwacht, 66% van alle reddingen komt voor rekening van de KNRM, 44% zijn "anderen". Zou het niet mooi zijn als daar stond: 30 % door de SRN: de Samenwerkende Reddingsbrigades Nederland?? (en 14% door HOGE ofzo
)
Henk