Wat zijn de symptomen van gaspen precies

Auteur Topic: Wat zijn de symptomen van gaspen precies  (gelezen 36451 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ovkklar

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
    • Brandweer Voorst
Reactie #10 Gepost op: 15 februari 2009, 19:33:25
Ikzelf geef mensen cursus BHV. Dit gaat niet zo diep als EHBO, maar we staan zeker even stil bij gasping. Na een filmpje (van een Lotus S.O.) vraag ik ook altijd aan de mensen: ademt deze meneer nog? Als ik 10 cursisten heb, zegt zeker de helft dat de man ademt. De oorzaak is dan vaak dat de man nog beweegt en geluid maakt. Ik krijg dan ook regelmatig de vraag: wat is gasping dan precies en hoe herken ik het? Maar zoals (ondanks alle behulpzame en waardevolle antwoorden) te merken is; is het heel lastig om dit 'in te schatten'. Daarom had ik de vraag ook hier 'gedeponeerd' om eens te bekijken wat er zoals uit zou komen.

Ik moet zeggen dat er wel wat zaken duidelijker zijn geworden. Desalniettemin blijf ik mensen er op attenderen altijd de ademhaling te controleren (kinlift) als men twijfelt. 10 seconden kijken, luisteren en voelen en proberen ongeveer 2 a 3 effectieve ademhalingen te constateren.

Als iemand hier nog aanvullingen op heeft, of vind dat ik dit anders moet aanpakken; ik sta altijd open voor suggesties. Hou er alleen wel rekening mee dat ik les geef aan 'dummies' met over het algemeen geen hulpverlenings achtergrond. Dus met begrippen als cyanotisch e.d. hoef ik niet aan te komen. :)

Iedereen die tot nu toe heeft gereageerd in ieder geval hartelijk bedankt hier voor!


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #11 Gepost op: 16 februari 2009, 05:53:57
Degenen die echt willen weten wat gaspen is moeten naar het filmpje kijken dat Jim hier heeft gepost.

Ik denk dat in dit geval een beeld meer zegt dan duizend woorden.
Als je het eenmaal een keer hebt gezien herken je het direct....
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #12 Gepost op: 17 februari 2009, 12:03:36
Ikzelf geef mensen cursus BHV. Dit gaat niet zo diep als EHBO, maar we staan zeker even stil bij gasping. Na een filmpje (van een Lotus S.O.) vraag ik ook altijd aan de mensen: ademt deze meneer nog? Als ik 10 cursisten heb, zegt zeker de helft dat de man ademt. De oorzaak is dan vaak dat de man nog beweegt en geluid maakt. Ik krijg dan ook regelmatig de vraag: wat is gasping dan precies en hoe herken ik het? Maar zoals (ondanks alle behulpzame en waardevolle antwoorden) te merken is; is het heel lastig om dit 'in te schatten'. Daarom had ik de vraag ook hier 'gedeponeerd' om eens te bekijken wat er zoals uit zou komen.

Ik moet zeggen dat er wel wat zaken duidelijker zijn geworden. Desalniettemin blijf ik mensen er op attenderen altijd de ademhaling te controleren (kinlift) als men twijfelt. 10 seconden kijken, luisteren en voelen en proberen ongeveer 2 a 3 effectieve ademhalingen te constateren.

Als iemand hier nog aanvullingen op heeft, of vind dat ik dit anders moet aanpakken; ik sta altijd open voor suggesties. Hou er alleen wel rekening mee dat ik les geef aan 'dummies' met over het algemeen geen hulpverlenings achtergrond. Dus met begrippen als cyanotisch e.d. hoef ik niet aan te komen. :)

Iedereen die tot nu toe heeft gereageerd in ieder geval hartelijk bedankt hier voor!



graag gedaan.


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #13 Gepost op: 17 februari 2009, 19:09:33
Ok, filmpje is duidelijk, ben hier kort geleden nog "getuige" van geweest bij een AED inzet; de mevrouw maakte enigzins "gorgelend"geluid, de tong kwam steeds naar buiten, en de handen verkrampten steeds weer er was wel een krachtige pols te voelen, zowel  hals en binnenzijde pols.
Heb de kin gelift, toen was het "gorgelend"geluid weg en ging ze over in een soort diepe ademhaling.
De ogen stonden gewoon open maar reageerden nergens op.
Mijn collega's hadden toch de AED. electroden aangesloten en dit apparaat gaf aan dat wij moesten reanimeren? er was toen al goede, rustige, diepe ademhaling en krachtige pols.
Bij  ons toch een beetje twijfel  en blij toen de Ambu- bemanning het so. overnam  O0


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #14 Gepost op: 17 februari 2009, 20:51:15
In dit filmpje zie je het ook: http://nl.youtube.com/watch?v=ICODRFoWZkw&feature=related

Mooi filmpje en lijkt mij ook wel echt.
De ballonbeademing wordt alleen niet echt volgens de regels der kunst uitgevoerd (slechte afdichting tussen masker en mond, geen vingers om de onderkaak etc).
Maar blijft een leuke film om eens te laten zijn tijdens een herhalingsles.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


helm

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 20 februari 2009, 08:27:04
Mijn collega's hadden toch de AED. electroden aangesloten en dit apparaat gaf aan dat wij moesten reanimeren? er was toen al goede, rustige, diepe ademhaling en krachtige pols.

Zoals mijn Amerikaanse en Engelse leermeesters zeiden:"treat the patient not the machine".  ;)


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #16 Gepost op: 20 februari 2009, 09:58:37
Ok, filmpje is duidelijk, ben hier kort geleden nog "getuige" van geweest bij een AED inzet; de mevrouw maakte enigzins "gorgelend"geluid, de tong kwam steeds naar buiten, en de handen verkrampten steeds weer er was wel een krachtige pols te voelen, zowel  hals en binnenzijde pols.
Heb de kin gelift, toen was het "gorgelend"geluid weg en ging ze over in een soort diepe ademhaling.
De ogen stonden gewoon open maar reageerden nergens op.
Mijn collega's hadden toch de AED. electroden aangesloten en dit apparaat gaf aan dat wij moesten reanimeren? er was toen al goede, rustige, diepe ademhaling en krachtige pols.
Bij  ons toch een beetje twijfel  en blij toen de Ambu- bemanning het so. overnam  O0

Ehhm, de tekst zal zijn: indien nodig start reanimatie! En wat is de reden om te starten met de BLS? Als er geen ademhaling is. Is deze wel aanwezig, dan leg je het slachtoffer in stabiele zijligging. Het is een apparaat dat niet ziet wat er met het slachtoffer aan de hand is. De mens is de bedienaar en wordt geacht zelf na te denken. Als het goed is heeft de opleiding reanimatie dit dan ook gewoon behandeld  ::)
It's me!


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #17 Gepost op: 20 februari 2009, 19:09:51
volgens mij is het voor dummies het makkelijkst te vergelijken met een vis op het droge leggen!! snapt iedereen.


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #18 Gepost op: 2 maart 2009, 21:01:24
Ok, filmpje is duidelijk, ben hier kort geleden nog "getuige" van geweest bij een AED inzet; de mevrouw maakte enigzins "gorgelend"geluid, de tong kwam steeds naar buiten, en de handen verkrampten steeds weer er was wel een krachtige pols te voelen, zowel  hals en binnenzijde pols.
Heb de kin gelift, toen was het "gorgelend"geluid weg en ging ze over in een soort diepe ademhaling.
De ogen stonden gewoon open maar reageerden nergens op.
Mijn collega's hadden toch de AED. electroden aangesloten en dit apparaat gaf aan dat wij moesten reanimeren? er was toen al goede, rustige, diepe ademhaling en krachtige pols.
Bij  ons toch een beetje twijfel  en blij toen de Ambu- bemanning het so. overnam  O0

logisch, er was ws sprake van een geobstrueerde ademweg door bewustzijnsdaling kaak en tongbodem zakken naar achteren met als gevolg het gorgelende geluid.  Op te lossen met een chin lift, prima gedaan! (bij gasping helpt een chin lift niet kan ook aardig zijn om cursisten dat te vertellen)  Je geeft aan dat er sprake was van een spontane ademhaling en een krachtige pols, waarom dan toch een AED aansluiten.
Het apparaat bepaald alleen of er een schok gegeven moet worden in alle gevallen gaat het apparaat ervan uit dat je de vital efuncties hebt gecontroleerd en geconstateerd hebt dat er gereanimeerd moet worden.  Het apparaat ziet geen ritmestoornis waarvoor hij moet schocken dus geeft hij het advies te gaan reanimeren (sommige apparaten voegen daar nog aan toe dat de patient geen ah en circulatie moet hebben o.i.d.)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan