Wat mag met Rijbewijs BE

Auteur Topic: Wat mag met Rijbewijs BE  (gelezen 7633 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Waldo

  • Gast
Gepost op: 10 februari 2009, 15:53:56
Hallo, ik ben net nieuw op dit forum en heb een brandende vraag, die ik graag beantwoord zou willen hebben, door iemand van de verkeerspolitie of een andere verkeersdeskundige. Iemand anders mag ook hoor ;D

Op verschillende paardenfora, wordt steeds op nieuw gekibbeld over wat je nu wel, of juist niet mag, wat betreft het trekken van paardentrailers met een B of een BE rijbewijs.

De vraag is : Ik heb een auto, waarvan op het kenteken een trekhaaklast staat vermeld van 1800 kg. Ik wil een trailer trekken met 1 paard. Totale massa van de trailer is 1500 kilo. (lediggewicht +gewicht paard) Ik heb een BE rijbewijs. De trailer kan en mag 2 paarden bevatten volgens het laadvermogen van de trailer(ledig gewicht+laadvermogen 2000Kg) Met 2 paarden zou de trailer 200 kg meer wegen dan ik mag trekken. Maar dat doe ik dus niet, ik zet er maar 1 paard in. Mag ik daarmee rijden? Graag de redenen waarom wel of niet.  bvd. Waldo




Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2009, 21:17:01
Ik als ik even simpel redeneer zou ik zeggen:

Trailer met 1 paard mag wel
Trailer met 2 paarden mag niet, want dat is overbelading.

Als je paardenliefhebber zal je de vergelijking misschien niet leuk vinden 8), maar als je in een aanhanger dusdanig veel zand stopt, dat deze boven het maximumgewicht komt wat het trekkende voertuig mag hebben, ben je in overtreding. In beide gevallen is het overbelading.

Conclusie: het gewicht wat het voertuig maximaal mag trekken is leidend, niet het gewicht wat de aanhanger kan hebben.
En zolang de totale massa van de aanhanger+belading die je trekt onder de 1800 kilo blijft, zit je dus goed.

Maar is ben geen verkeersdeskundige of iets dergelijks, dus mijn antwoord is puur gebaseerd op gbv ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


Waldo

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2009, 22:23:27
Maarten, bedankt voor je uitleg! Klinkt logisch, maar gbv is vaak niet genoeg voor het uitleggen van wet-teksten ;D De echte vraag waar het om draait is: telt nog steeds het max. laadvermogen van de trailer mee. M.a.w. is het getal van 2000 kg nog steeds van belang? en hoe kan de politie controleren hoeveel de lading weegt, op een verlaten landweg ? Voor de invoering van het het losse E rijbewijs was het zo, dat een auto alleen dan een trailer mocht trekken, leeg of vol maakte niet uit, wanneer hij wettelijk die 2000 kg mocht trekken. Daar gaat de verwarring over.  HG Waldo.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2009, 14:24:55
Het gaat dus om de maximale toegestane massa vande aanhanger, niet het werkelijke gewicht ;)
En dat kan gewoon afgelezen worden van het kentekenbewijs.

Je mag deze trailer dus niet trekken. De auto zou dan (leeg) namelijk zwaarder dan 2 ton moeten zijn, en dan kom je boven de 3,5 ton totaal gewicht :)



jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2009, 14:39:59
Het gaat dus om de maximale toegestane massa vande aanhanger, niet het werkelijke gewicht ;)
En dat kan gewoon afgelezen worden van het kentekenbewijs.

Je mag deze trailer dus niet trekken. De auto zou dan (leeg) namelijk zwaarder dan 2 ton moeten zijn, en dan kom je boven de 3,5 ton totaal gewicht :)




Mooi verhaal, maar de vraagsteller heeft een rijbewijs BE..... mag de TMM van de aanhanger dan meer zijn dan de maximale trekhaaklast als de aanhanger maar niet zwaarder wordt beladen dan de max trekhaaklast?
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Waldo

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2009, 15:02:18
@Piles

Het schema dat je toont geeft aan wanneer je met B en met BE een bepaalde combinatie mag besturen en geeft geen antwoord op mijn vraag, want ik heb BE. De combinatie die ik in mijn eerste post beschrijf heeft BE nodig, dat staat buiten kijf. Blijft de vraag, telt dan het werkelijke gewicht wat je trekt of telt het ledige gewicht + maximale laadvermogen van de trailer. ? Dat kan ik dus nergens ontdekken. In geen enkel schema.  hg. Waldo


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2009, 15:16:02
Waldo,

Naar mijn mening is in dit geval is de maximale treklast van de auto bepalend. Aangezien je rijbewijs BE hebt, vervalt de beperking van 3500 kg totaal trein gewicht.
Digitaal onderzoek


Waldo

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 11 februari 2009, 15:23:26
Xangadib, zou je deze vraag willen voorleggen aan iemand van de Verkeersgroep of aan je docent Verkeer? Want ook nu weer heeft iedereen een bepaalde mening. Ik deel jouw mening overigens, maar ik wil het graag zwart op wit en dat kan ik nergens krijgen.


Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Reactie #9 Gepost op: 11 februari 2009, 17:50:38
Waldo,

Mijns inziens is dit gewoon toegestaan.

Voor de rijbewijzen word er echt gekeken naar wat er op papier (kentekenbewijs) staat qua gewichten.
Voor belading is dit echter niet zo, daar word gekeken naar wat het echt weegt. Op je kentekenbewijs staat dat je maximaal 1800 kg mag trekken. Door de trailer + paard te trekken overschreid je die grens dan ook niet. Je blijft op 1500 kg steken.

In het bonnenboekje kan ik geen feit erbij vinden waarvoor je bekeurd kan worden. Wat ik wel vond is:" De totale massa van de aanhangwagen meer bedraagt dan in het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig is vermeld, een overschrijding van: ...% "

Let op, hier word gezegt TOTALE MASSA, dus niet DE TOEGESTANE MAXIMUM MASSA. De tegestane maximun massa word wel overschreden, dat is die 2000kg, maar de totale massa, waarovergesproken word en dus strafbaar is, van je aanhanger is 1500 kg. Daar blijf je dus onder. Men zal je aanhangwagen dus moeten wegen, daarna komt men tot de conclusie dat je totale massa niet meer is dan in het kentekenbewijs van je auto is vermeld.

Mocht je paard overigens zijn aangekomen en je komt wel boven die 1800 kg, dan gaan ze pas tellen vanaf 10% er zit dus een marge in. Overigens bedraagt de boete voor 10% tot 25 % €90 voor een particulier.


Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Gr