Nieuwe brancherichtlijn Reddingsbrigade / Strandwacht B eis

Auteur Topic: Nieuwe brancherichtlijn Reddingsbrigade / Strandwacht B eis  (gelezen 19697 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #80 Gepost op: 16 april 2009, 14:36:23
Vind ik niet. Je moet wel zorgen dat de werkwijze, opleiding en competenties overal dezelfde zijn. Dat lukt alleen met een grote buienstaander die bepaalt. Bovendien hoeft dan niet iedereen het wiel her uit te vinden.

Henk


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #81 Gepost op: 17 april 2009, 16:02:50
Vind ik niet. Je moet wel zorgen dat de werkwijze, opleiding en competenties overal dezelfde zijn. Dat lukt alleen met een grote buienstaander die bepaalt. Bovendien hoeft dan niet iedereen het wiel her uit te vinden.

Henk

Dit ben ik met je eens, maar het kan ook doorslaan naar de andere kant: dat een koepelorganisatie werkwijzes oplegt die in de praktijk niet overal en voor iedereen uitvoerbaar zijn. Het is inderdaad goed om niet zelf het wiel te hoeven uitvinden en om vergelijkbare werkwijzes, opleidingen en competenties te hebben, MITS de omstandigheden ook gelijk zijn!

Ik voorzie nu al dat de chauffeursopleiding strand er heel anders moet gaan uitzien dan de chauffeursopleiding binnenwater..........

wij werken niet eens met centralisten, maar op de strandbaden met een teamleider (die ook de communicatie doet) en tijdens bewakingen en uitrukken met een coordinator die zelf positie kiest (kan in een boot zijn, maar ook op de kant of in de centrale van de opdrachtgever). Dit maakt een zeer flexibele inzet mogelijk, maar het vraagt op een aantal punten om een andere manier van werken. Zo gebeurt het bij ons regelmatig dat eenheden rechtstreeks met elkaar contact opnemen (boot met looppatrouille bijvoorbeeld) wat eigenlijk niet hoort volgens de regels van RN.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #82 Gepost op: 18 april 2009, 16:53:05
Vind ik niet. Je moet wel zorgen dat de werkwijze, opleiding en competenties overal dezelfde zijn. Dat lukt alleen met een grote buienstaander die bepaalt. Bovendien hoeft dan niet iedereen het wiel her uit te vinden.

Henk

Henk,

je hebt het nu over centralisten. Maar werken de reddingsbrigades wel met centralisten, of met personen die achter de radio krijgen om her en der wat voer- en vaartuigen aan te sturen. Zie bijvoorbeeld de bijdrage van joostvankempen. En Anastasia heeft een heel goed punt, want had men dit idd niet van tevoren aan zien komen? Vandaar dat zijn reddingsbrigade als uitgangspunt strandwacht A heeft genomen voor het aannemen van meldingen.

En dan over opleidingen en competenties. Momenteel is er dus een OvD-B bij ons die wel beroepsmatig prio 1 rijdt, maar dat niet mag doen van het bestuur van een reddingsbrigade omdat deze persoon niet beschikt over strandwacht B. Dat impliceert dus dat het certificaat reddingsbrigade chauffeur meer inhoudt heeft, dan de rijopleidingen en aanverwante opleidingen die een OvD-B krijgt voor het besturen van een brandweer voertuig.

RR (paarden en ezels vergelijken, maar met beide kunnen rijden)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #83 Gepost op: 18 april 2009, 18:18:04
Een koepel moet niet de verantwoordelijkheden willen dragen die behoren bij een lokaal bestuur...

Functie beschrijvingen en functie eisen zijn een verantwoordelijkheid van een lokaal bestuur. Zij zijn ook verantwoordelijk voor de dienstverlening van de betreffende reddingsbrigade..

Een koepel kan wel een richtlijn opstellen, en het is aan het lokale bestuur daar gemotiveerd van af te wijken of zich daar exact aan te houden..


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #84 Gepost op: 18 april 2009, 19:20:24
Nou dat hoeft niets te betekenen hoor Rescue, als de BZK zegt je mag blauw op je auto maar om het aan te zetten moet je wel een aantekeningetjes OGS chauffeur reddingsbrigade hebben....  

Maar mensen laten we a.u.b. zoveel mogelijk samenwerken en niet elkaar zitten tegen werken en overal andere chauffeursopleidingen gaan maken... Daarom lijkt het me verstandig om een dergelijke opleiding niet helemaal op bijv. het strand te fixeren maar juist op een hoop verschillende gebieden/situaties. En het uitgebreider strand gedeelte etc. zou dan wel door de brigade zelf gegeven kunnen worden.

En RB centralist lijkt me (met de situatie nu) onbegonnen werk om dit landelijk te maken want de situaties zijn overal anders, ik bedoel hiermee dan de contacten met de RAC, verbindingen, computer systemen, posten, alarmering etc. etc. Maar misschien kan dit wel bijv. binnen de RVR worden aangepakt.  

Groeten Joost


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #85 Gepost op: 18 april 2009, 22:43:52
Of iemand een goede centralist is hangt niet af van de plaats waar hij dat is. Het "even sturen waar de bootjes heen moeten" kan zo maar veranderen in een complexe inzet waar het succes afhangt van zijn (lees bij zijn ook haar) inzicht. De centralist is zo ontzettend belangrijk, "maar" een gozer die de bootjes stuurt bestaat niet.

Waar zelfs professionals beginners fouten maken (vanmiddag nog, wat moet ik met een KLPD water team van Friesland op het IJmeer  :-[ ) , die verstrekkende gevolgen (kunnen) hebben. Ik pleit voor een basisopleiding voor de centralist A, waarbij iedereen weet waar ie aan toe is als de centralist met die opleiding aan de tafel zit. Ik hoef hier toch niet de basisregels op te noemen die in mijn ogen iedere centralist onder de knie moet hebben, die universeel zijn? Leg dat dan vast in een opleiding vanuit de bond en ga daar modules aan toe voegen die toegespitst zijn op de werkwijze en taken van de verschillende brigades. Ik pleit al héél lang voor meer uniformiteit binnen de bond. Een die het mogelijk maakt iemand uit Zandvoort zo achter de tafel/in de boot/op het strand te zetten bij bv Blaricum om maar wat te noemen. Neemt de telefoon op, kent de programma's waar mee gewerkt wordt op de post en stapt op de boot daar en weet waar de spullen liggen en hoe ze werken op de boot, want dat is overal in Nederland het zelfde. Op het Blaricumse strand kent hij de does and don’ts en kan zonder uitleg gewoon aan de slag, niks is nieuw, op zandvoort doen we het precies zo. Hoe is dat trouwens bij de brandweer?

Natuurlijk zijn de omstandigheden telkens anders, maar de principes/richtlijnen zijn hetzelfde en maken dit mogelijk. Wat zou dat prettig werken zijn. Eenvoudig, maar toch prettig. Er blijven nog genoeg uitdagingen over.  8)

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #86 Gepost op: 22 april 2009, 00:26:08
Ik ben het geheel eens met de lokale verantwoordelijkheid van het lokale team en bestuur.
Afwijken met een goede reden is soms noodzakelijk en voor onze koepel is het onmogelijk om al onze inzetten na te gaan. Papieren tijgers dienen te worden voorkomen.

Belangrijk is dat de brigades goed uitvragen en vastleggen, om de hulpverlening te structureren en om achteraf te bezien of de regels voldoende zijn gevolgd.

22/4, vanavond dus, is er in Nootdorp overleg over het uniform registreren van meldingen, helaas is de animo daarvoor van de kustbrigades nogal beperkt.

Een heel klein groepje mag het dus vooraf (weer) doen en achteraf kan iedereen dan (weer) negatief doen.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #87 Gepost op: 22 april 2009, 10:36:14
En RB centralist lijkt me (met de situatie nu) onbegonnen werk om dit landelijk te maken want de situaties zijn overal anders, ik bedoel hiermee dan de contacten met de RAC, verbindingen, computer systemen, posten, alarmering etc. etc. Maar misschien kan dit wel bijv. binnen de RVR worden aangepakt.  

Joost,

juist nu is er de mogelijkheid om het één en ander wel goed op te gaan zetten. Zie de hier bovenstaande bijdrage van Koen Wiegman, een uniform web-based HV-formulier dat elke RB kan gebruiken. Daarnaast kan binnen de RVR de Fleetmap van C2000 goed geïmplanteerd worden. Maar helaas komt dit niet echt van de grond. En waarom, . . . . . . jammer!
Maar op deze manier kan je de melding snel omzetten in alarmering en communicatie, wat tot gevolg heeft een goed gestructureerde hulpverlening. Geen overbodige inzet van eenheden.

Met het door Henk geopperde idee voor een basis opleiding A kan je goed uit de voeten. Daarnaast kan je idd regio gerelateerde inzetscenario's als bijlage meegeven.

RR (wordt tijd voor een zonnetje)
Elke hulpverlening start met communicatie.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #88 Gepost op: 22 april 2009, 11:29:12
een uniform web-based HV-formulier dat elke RB kan gebruiken.

Dit was inderdaad ook onze inbreng (per mail) voor de bijeenkomst van gisteravond. Helaas is dinsdagavond onze vaste zwemavond en hadden we ook nog de theorie-examens voor 6, A en B. Daarbij is Nootdorp voor ons niet echt naast de deur en gaan we volgende week ook al naar Almere. (ik ben voor meer overleg via dit forum, dat scheelt veel reistijd ;))



PS offtopic voor de nieuwsgierigen: door een wijziging in het ER is het voortaan mogelijk om theorie en praktijk van 6, A en B te verspreiden over verschillende data. Omdat bij ons de zwemexamens altijd vallen in de drukke tijd voor de zomervakantie met eindexamens en proefwerkweken én de examenavond zelf altijd gehaast is met theorie en praktijk achter elkaar, hebben we besloten om de theorie-examens naar voren te halen. Zo kunnen we in alle rust in de winter theorieles geven en het theorie-examen in het relatief rustige april houden. Iedereen is geslaagd, dus nu lekker iedere week alleen de praktijk oefenen en in juni alleen nog afzwemmen!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #89 Gepost op: 22 april 2009, 11:37:48
As we speek wordt de fleetmap water vastgesteld en bekrachtigd: dat wordt landelijk gewoon RMG05. Elke KNRM boot kan dat al maken.

Er breekt een cruciale tijd aan, er worden op dit moment landelijk bestuurlijke spijkers met koppen gelagen. Waarbij de kaarten verdeeld worden, terug draaien zal er wel niet inzitten.

Wat zonde dat sommige dingen zo moeilijk van de grond komen: hadden we maar en waren we maar komen altijd te laat... :'(

Henk