Of iemand een goede centralist is hangt niet af van de plaats waar hij dat is. Het "even sturen waar de bootjes heen moeten" kan zo maar veranderen in een complexe inzet waar het succes afhangt van zijn (lees bij zijn ook haar) inzicht. De centralist is zo ontzettend belangrijk, "maar" een gozer die de bootjes stuurt bestaat niet.
Waar zelfs professionals beginners fouten maken (vanmiddag nog, wat moet ik met een KLPD water team van Friesland op het IJmeer
) , die verstrekkende gevolgen (kunnen) hebben. Ik pleit voor een basisopleiding voor de centralist A, waarbij iedereen weet waar ie aan toe is als de centralist met die opleiding aan de tafel zit. Ik hoef hier toch niet de basisregels op te noemen die in mijn ogen iedere centralist onder de knie moet hebben, die universeel zijn? Leg dat dan vast in een opleiding vanuit de bond en ga daar modules aan toe voegen die toegespitst zijn op de werkwijze en taken van de verschillende brigades. Ik pleit al héél lang voor meer uniformiteit binnen de bond. Een die het mogelijk maakt iemand uit Zandvoort zo achter de tafel/in de boot/op het strand te zetten bij bv Blaricum om maar wat te noemen. Neemt de telefoon op, kent de programma's waar mee gewerkt wordt op de post en stapt op de boot daar en weet waar de spullen liggen en hoe ze werken op de boot, want dat is overal in Nederland het zelfde. Op het Blaricumse strand kent hij de does and don’ts en kan zonder uitleg gewoon aan de slag, niks is nieuw, op zandvoort doen we het precies zo. Hoe is dat trouwens bij de brandweer?
Natuurlijk zijn de omstandigheden telkens anders, maar de principes/richtlijnen zijn hetzelfde en maken dit mogelijk. Wat zou dat prettig werken zijn. Eenvoudig, maar toch prettig. Er blijven nog genoeg uitdagingen over.
Henk