beeld seh door trauma centrum

Auteur Topic: beeld seh door trauma centrum  (gelezen 4628 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

seh/ic broeder

• (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Gepost op: 12 februari 2009, 19:22:12
Dag,

Ik heb een vraag:

Is het beeld wat wordt gecreerd wordt Tauma Centrum, representatief voor het werk op een SEH ?

Ik zie (bijna) alleen maar mensen met sneetjes of een beenbreuk. Ik wil heus niet de indruk wekken dat ik kick op trauma ofzo. Maar ik heb zelf op de ambulance gewerkt als chauffeur en tijdens zo`n dienst heb ik regelmatig toch ernstigere dingen naar de SEH gebracht, dan te zien is in dat programma. Ik. vraag me dus af of het een `eerlijk`beeld is wat je ziet

Wat zijn zoal ziektebeelden die je tegen komt tijdens je dienst ?

Gr martien

Kanarie

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2009, 19:41:15
Ik denk de ernstige gevallen die met jouw ambulance komen en de minder ernstige gevallen die zelf vanaf de huisartsenpost komen, maar waarbij wel nadere diagnostiek gewenst is omdat ze óf best ziek zijn óf om iets ernstigs uit te sluiten en tenslotte de mensen die spontaan aan komen lopen.

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2009, 20:07:08
Dag,

Ik heb een vraag:

Is het beeld wat wordt gecreerd wordt Tauma Centrum, representatief voor het werk op een SEH ?

Ik zie (bijna) alleen maar mensen met sneetjes of een beenbreuk. Ik wil heus niet de indruk wekken dat ik kick op trauma ofzo. Maar ik heb zelf op de ambulance gewerkt als chauffeur en tijdens zo`n dienst heb ik regelmatig toch ernstigere dingen naar de SEH gebracht, dan te zien is in dat programma. Ik. vraag me dus af of het een `eerlijk`beeld is wat je ziet

Wat zijn zoal ziektebeelden die je tegen komt tijdens je dienst ?

Gr martien

Vaak zie je in Traumacentrum ook de wat kleinere ziekenhuizen in het noorden en oosten, wat vaak geen traumacentra is en de ernstige(re) gevallen hier niet vaak komen.
Er zullen gerust een aantal gevallen zijn wat niet uitgezonden word.

Bedenk ook dat niet elk slachtoffer in beeld gebracht wilt worden.

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2009, 10:10:01
Vaak zie je in Traumacentrum ook de wat kleinere ziekenhuizen in het noorden en oosten, wat vaak geen traumacentra is en de ernstige(re) gevallen hier niet vaak komen.
Er zullen gerust een aantal gevallen zijn wat niet uitgezonden word.

Bedenk ook dat niet elk slachtoffer in beeld gebracht wilt worden.
Je ziet inderdaad het Lucas Andreas bijvoorbeeld, dat is een van de kleinste ziekenhuizen van Amsterdam ::) ;) maar door de samenstelling van de bevolking zie je daar inderdaad veel meer "kleine" casussen... en zijn de "trauma's" meestal mensen die niet in beeld willen.... Gisteren was (volgens mij) TraumaCentrum daar ook aan het filmen, maar zaten cameraman/geluidsman in de koffiekamer terwijl het lucas ivm drukte  een opnamestop en een SEH-stop had
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2009, 00:23:35
Een SEH Stop! Je werkt toch wel in een grote stad, merk ik. Een SEH stop kan formeel niet eens, het is puur goedwil van de CPA dat ze geen ambulances sturen.

Wat betreft dit soort programma's: ik ken de regisseur van Ingang Oost. Ik heb m'wel eens gevraagd of er veel belangstelling is vor het programma. Het schijnt een van de best bekeken programma's van de EO te zijn. Hij vertelde ook dat mensen niet te veel ellende willen zien en dat ze liefst een "happy ending" zien. Dan kom je al gauw uit bij de kleine gevallen.

Jeroen maakt een goed punt dat mensen niet altijd in beeld willen. Bij Ingang Oost geldt de regel dat niet alleen de pt. toestemming moet geven maar ook de ambulancebemanning. Voor mij hoeft het niet, bijvoorbeeld! Waar ik het absoluut niet mee eens bent is zijn opmerking over kleine ziekenhuizen in het oosten en noorden. Hier zie je juist een verscheidenheid aan trauma gevallen omdat ze vaak toch een regio functie hebben. Het aantal patiënten dat vanuit de periferie naar een traumacentrum wordt gebracht is relatief heel klein. Een voorbeeld uit mijn eigen praktijk: mijn laatste transport naar een Level I (traumacentrum) is 3 maanden geleden. En ik ben altijd laagdrempelig! Vergeet niet dat een Level II ook veel slachtoffers kan behandelen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Trauma_center

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2009, 08:20:21
ter aanvulling en mijn persoonlijke ervaring:
nee, het is géén reeël beeld.

de  trauma's, reanimatie's , screeningen zie je niet in beeld ( zie reden tekst van WM)
zelfverwijzers die komen, maar eigenlijk op de HAP terecht hadden gekunt

seh/ic broeder

• (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2009, 10:08:37
Dag,

Allen bedankt voor jullie reactie`s.

Ik kon me ook niet goed voorstellen dat het beeld dat werd geschapen, vergelijkbaar is met de realiteit. Welke gevallen gaan wel door naar een level 1 traumacentrum ipv een level 2 traumacentrum ?

Wat zijn hier de voorwaarden in ?

Gr martien

CM

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2009, 11:18:11
Martien,

Dat staat in het LPA 7!

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2009, 12:12:28
Een SEH Stop! Je werkt toch wel in een grote stad, merk ik. Een SEH stop kan formeel niet eens, het is puur goedwil van de CPA dat ze geen ambulances sturen.
Om het dan nog even uit te breiden, op een gegeven moment waren beide Level2's in A'dam West "vol", en moest naar zuid of noord worden uitgeweken..

Jeroen maakt een goed punt dat mensen niet altijd in beeld willen. Bij Ingang Oost geldt de regel dat niet alleen de pt. toestemming moet geven maar ook de ambulancebemanning. Voor mij hoeft het niet, bijvoorbeeld!
Waar ik het absoluut niet mee eens bent is zijn opmerking over kleine ziekenhuizen in het oosten en noorden. Hier zie je juist een verscheidenheid aan trauma gevallen omdat ze vaak toch een regio functie hebben. Het aantal patiënten dat vanuit de periferie naar een traumacentrum wordt gebracht is relatief heel klein. Een voorbeeld uit mijn eigen praktijk: mijn laatste transport naar een Level I (traumacentrum) is 3 maanden geleden. En ik ben altijd laagdrempelig! Vergeet niet dat een Level II ook veel slachtoffers kan behandelen.
Ik weet dat er 2 Jeroen heten hierboven, maar de eerste opmerking over het in beeld nemen is van mij, de 2e over de "kleine" ziekenhuizen is van een andere Jeroen als JvO ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

CM

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2009, 14:10:15
Jeroen,

Ik was ervan bewust, hoor! Ik had het misschien wat duidelijker moeten splitsen...

WM