Afbuigende voorrangsweg

Auteur Topic: Afbuigende voorrangsweg  (gelezen 12494 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #30 Gepost op: 21 februari 2009, 23:08:10
Wellicht kan het helpen om de bocht van de voorrangsweg wat minder scherp te maken of gewoon recht te trekken. Dat is zoals de voorrangssituatie is. De voetganger en de auto komen dan ineens uit een zijstraat. Dus:
- motor (rijdt op de voorrangsweg)
- voetganger
- auto (kijkt de voetganger in de rug en moet deze dus voor laten gaan)

Juist door het afbuigen wordt de situatie voor mij 'vreemd'. Voor een normale doorgaande weg heb ik er geen probleem mee  ;)


Bart S

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 22 februari 2009, 11:10:08
Ik ga me er ook mee bemoeien. De motor (volgens mij is het een bromfiets) volgt gewoon de voorrangsweg naar rechts en slaat dus niet af, hoeft ook geen richting aan te geven (het is gewoon een bocht in de weg!), maar dat is wellicht wel duidelijker voor het overig verkeer. De voetganger wil deze voorrangsweg kruisen, dus wacht tot de motor voorbij is. De tegemoetkomende auto wil de voorrangsweg oprijden en zal op de motor en de voetganger moeten wachten.

Juist door het afbuigen wordt de situatie voor mij 'vreemd'. Voor een normale doorgaande weg heb ik er geen probleem mee  ;)

Wat is er vreemd aan? Er veranderd eigenlijk niets, alleen dat je aan je stuur moet draaien.


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #32 Gepost op: 22 februari 2009, 16:51:37
Citaat van: PeterEde
Wellicht kan het helpen om de bocht van de voorrangsweg wat minder scherp te maken of gewoon recht te trekken.

Dan verander je de situatie.

Citaat van: Palmpie
Is het oversteken van de voetganger niet rechtdoor op dezelfde weg??

Ik blijf erbij dat de voetganger hierdoor eerst gaat. De straat in het verlengde van de voorrangsweg (dus niet de afbuigende weg) is één weg, waarop zowel de motor als de voetganger zich bevinden.  De afbuigende weg staat hier haaks op. Voorrangtechnisch gezien is de afbuigende weg de doorgaande weg, maar fysiek niet. Dus ik denk:
Eerst de voetganger, dan de motor en dan de auto.

Btw: moet je als voetganger op de hoogte zijn van de voorrangsregels in het RVV?


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #33 Gepost op: 22 februari 2009, 17:22:50
Btw: moet je als voetganger op de hoogte zijn van de voorrangsregels in het RVV?

Ja. Anders heeft een voetgangersoversteekplaats ook geen nut he?  ;) In de praktijk is het anders. Negen van de tien voetgangers rennen kris kras over straat en verwachten voorrang te krijgen. Maar op het moment dat ze het echt hebben en daadwerkelijk krijgen staan ze raar te kijken.  :P


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #34 Gepost op: 22 februari 2009, 17:38:26
Dan verander je de situatie.
In gedachte trek je hem recht: de voorrangssituatie blijft hetzelfde.
Geloof niet alles wat je denkt.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #35 Gepost op: 22 februari 2009, 21:31:05
Ik vond dit is het lesboekje van m'n schoonzus. Werk ook wel verduidelijkend:



Dat de motor eerst mag, lijkt me helder. Voor de bestuurder van de auto is het een kwestie van afslaan, dus geldt voor hem de hoofdregel:

Afslaande bestuurders moeten alle weggebruikers op dezelfde weg voor laten gaan die:
- hen tegemoetkomen, of
- zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevinden.

Dan de vraag hoe de voetganger moet weten dat de motor eerst mag. De belijning op de weg is nauwelijks nog aanwezig. Als deze nog wel aanwezig zou zijn, kan je aan de doorlopende middenstreep afleiden dat het een afbuigende voorrangsweg betreft.

Je kunt je nog afvragen of de stoep wel tot de weg behoort waar ook de auto op rijdt. Ik zou zeggen van wel, omdat 'de tot de weg behorende paden, bermen en zijkanten' ook onder het begrip 'wegen' vallen.


Ik zou als voetganger in ieder geval eieren voor m'n geld kiezen en lekker blijven wachten ;)
Mooi klusje voor de wegbeheerder om hier verduidelijking aan te brengen :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s