Netcentrisch werken: Ontwikkeling van actueel totaal informatiebeeld (crisis informatiesystemen)

Auteur Topic: Netcentrisch werken: Ontwikkeling van actueel totaal informatiebeeld (crisis informatiesystemen)  (gelezen 25503 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Dit biedt een oplossing voor één van de gerapporteerde knelpunten in het IOOV rapport over het schietdrama in de Ridderhof in Alphen
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=51243.msg955223#msg955223.

Hulpverlening bloedbad Alphen snel en goed  
...

Ontregeld
Wel raakte de interne bedrijfsvoering van de gemeente op bepaalde punten ontregeld. Ook kwam de directe psychische hulpverlening van de gezamenlijke hulpdiensten niet op tijd tot stand. Later is dat wel goed gegaan, rapporteert de inspectie.
Een ander probleem was het beschikbaar krijgen van informatie over de slachtoffers. Net als bij eerdere grote incidenten ontbreken hiervoor nog steeds sluitende afspraken tussen ziekenhuizen, regionale crisisorganisaties en het Openbaar Ministerie, stelt de IOOV vast.
''De inspectie constateerde al eerder dat het verschaffen van slachtofferinformatie door ziekenhuizen naar een crisisorganisatie over het algemeen stroef verloopt.''

Afspraken
In het rapport van de IOOV over de fatale aanslag op Koninginnedag 2009 in Apeldoorn door Karst T. constateerde de inspectie hetzelfde probleem en drong toen bij het Veiligheidsberaad, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, Ambulancezorg Nederland en de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen aan op heldere afspraken met elkaar.
Nu benadrukt het IOOV: ''Deze moeten worden opgenomen in een landelijk protocol. Dit bestaat tot op heden niet.''
''Het is niet goed dat we dit steeds weer moeten constateren'', benadrukt het hoofd van de IOOV, Gertjan Bos. Hij zegt er net zo lang op te blijven wijzen, totdat de informatieuitwisseling wel goed is geregeld.

...
http://www.nu.nl/alphen-ad-rijn/2677675/hulpverlening-bloedbad-alphen-snel-en-goed.html


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
NIFV trekt stekker uit crisissysteem Capgemini

Werkend systeem van Multioperations blijft in de lucht als noodoplossing

BRON: http://www.computable.nl/artikel/nieuws/overheid/4532339/1277202/nifv-trekt-stekker-uit-crisissysteem-capgemini.html
19-06-2012 15:43 | Door Rik Sanders

Het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV) in Arnhem heeft het contract ontbonden met een consortium van Capgemini, Esri, Geodan en KPN Corporate Market. Zij bouwden het landelijk crisismanagementsysteem Lcms 2.0 voor alle veiligheidsregio's, het Landelijk Operationeel Coördinatie Centrum en het Nationaal Crisiscentrum. Door technische problemen kwam het Lcms 2.0 niet door de testfase. Noodgedwongen heeft NIFV het contract verlengd met het Utrechtse Multioperations, de huidige leverancier van het systeem dat bij twintig van de 25 veiligheidsregio's in gebruik is.

Het NIFV helpt brandweer, politie en de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen bij het bestrijden van grootschalige incidenten, rampen en crisissituaties. Begin maart 2011 tekenden NIFV en Capgemini, als vertegenwoordiger van het consortium, het contract voor het Lcms 2.0. Doel was in samenwerking met het NIFV en de Veiligheidsregio's het crisisbeheersysteem eind 2011 op te leveren. Dat is niet gelukt. Inmiddels is de stekker er uitgetrokken. Volgens het NIFV komt dat door 'technische gebreken in het opgeleverde product die het niet had kunnen voorzien.'

De basis van Lcms 2.0 was Eagle, een op Microsoft-technologie gebaseerd crisismanagementsysteem van de geografische informatiesysteemspecialisten Geodan en Esri. Capgemini trad op als hoofdaannemer en systeemintegrator. KPN Corporate Market speelde als hostingpartij op de achtergrond nog een beperkte rol. Voor de ontwikkeling van het systeem was een bedrag van enkele miljoenen euro's uitgetrokken. Projectdirecteur Gerrit Amsing van de projectgroep Netcentrisch Werken zegt dat er nog onderzocht wordt of er een schadeclaim wordt neergelegd bij het consortium.

Organische groei
Omdat een landelijk crisismanagementsysteem wordt beschouwd als cruciaal voor rampenbestrijding en crisisbeheersing, heeft het NIFV via een spoedaanbesteding direct een tijdelijke leverancier aangetrokken. Het gaat om Multioperations uit Utrecht, het bedrijf dat al over een netcentrische applicatie beschikt die momenteel bij het merendeel van de veiligheidsregio's, het Landelijk Operationeel Coördinatie Centrum en het Nationaal Crisiscentrum in gebruik is. NIFV zegt zich opnieuw te oriënteren op de aanschaf van een crisismanagementsysteem.

Het systeem van Multioperations, dat medio jaren 1990 nog onder de naam Telebrains bij brandweerkorpsen werd ingevoerd, werkt goed maar is 'organisch gegroeid zonder dat er een aanbesteding voor was uitgeschreven', vertelt projectdirecteur Amsing. 'Eerst werkte er een paar veiligheidsregio's mee, daarna kwamen er een paar bij en uiteindelijk werkten bijna alle regio's ermee. Om te komen tot een vernieuwd, landelijk dekkend systeem moest er toch een aanbesteding worden uitgeschreven als opvolger van versie Lcms 1.4. Multioperations deed mee, maar won niet.'

Netcentrisch werken
Het landelijk crisismanagementsysteem is bedoeld als informatiesysteem voor alle bij een crisis of ramp betrokken hulpverleners, zowel in de voorbereidende als de uitvoerende fase. Het systeem moet het zogeheten netcentrisch werken ondersteunen. Dit is een aan Defensie ontleende multidisciplinaire werkwijze waarbij hulpverleners van de regionale brandweer en de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen in teamverband beslissingen nemen, zonder eerst de eigen hiërarchische lijn te raadplegen. De informatievoorziening van het Lcms 2.0 kent dan ook geen hiërarchische, maar een functionele indeling. Deze crisismanagementoplossing moet zo ontworpen zijn dat die altijd functioneert in crisissituaties, waarbij redundantie en synchronisatie voor de meest veeleisende rollen tot op werkplekniveau zijn doorgevoerd.

Read more: http://www.computable.nl/artikel/nieuws/overheid/4532339/1277202/nifv-trekt-stekker-uit-crisissysteem-capgemini.html#ixzz1yQPde7KY
Samen sterk in de hulpverlening!


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Toch goed om te zien dat er ook (semi-)overheidsinstanties zijn die wel de stekker uit een (dreigend) fiasco durven trekken. Kunnen andere partijen nog iets van leren.  ::)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
IFV en TNO bundelen krachten op het gebied van netcentrisch werken
Het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) en TNO hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend voor samenwerking bij de ondersteuning van het programma Netcentrisch Werken (NCW). Netcentrisch Werken zorgt voor een versnelling van het proces van beeldvorming, oordeelsvorming en besluitvorming (het BOB-proces) rond incidenten. De beeldvorming kost minder tijd omdat informatie sneller voorhanden is. Niet alleen binnen een team, maar ook in de keten van commando plaats incident (CoPI) naar beleidsteam (BT). Het draagt bij aan de samenwerking binnen de crisisorganisatie.

De samenwerking vloeit voort uit de lange betrokkenheid van TNO bij het Landelijk Project Netcentrisch Werken, dat in februari 2013 is overgegaan in het programma Netcentrisch Werken en onder verantwoordelijkheid van het IFV is komen te vallen. Het programma NCW ondersteunt de veiligheidsregio’s en het Nationaal Crisiscentrum (NCC) en Landelijk Operationeel Coördinatiecentrum (LOCC) bij het beheer en de doorontwikkelingen van de netcentrische werkwijze, de bijbehorende kennis en opleidingen en het functioneel beheer van het Landelijk CrisisManagementSysteem.

Binnen het programma NCW streven het IFV en TNO naar het initiëren en stimuleren van kennisontwikkelingen op het gebied van de doctrineontwikkeling NCW, het volgen van internationale ontwikkelingen in dit verband en de verdere doorontwikkeling en overdracht van kennis en methodieken op het gebied van de doctrineontwikkeling NCW.

Goede informatie op het juiste moment
Het IFV en TNO hebben de gezamenlijke ambitie om:
    — nieuwe inzichten rondom de doctrineontwikkeling NCW te vertalen naar de beroepspraktijk en omgekeerd, om de vragen vanuit de beroepspraktijk te laten doorklinken in toegepast wetenschappelijk onderzoek;
    — de deskundigheid van specifieke groepen hulpverleners en van bestuurders rondom het thema NCW te versterken door het ontwikkelen van afgestemde kennisproducten;
    — nieuwe inzichten te vertalen in les- en leerstof voor opleidingen en oefeningen voor hulpverleners, beleidsmakers en bestuurders die direct of indirect in hun werk te maken hebben met NCW.

Kennisopbouw en kennisdeling
TNO richt zich binnen de samenwerking vooral op de totstandkoming van onafhankelijke en kwalitatief goede kennisproducten op het gebied van NCW, alsmede op de wetenschappelijke ondersteuning en de borging van het netcentrisch gedachtegoed.

In de afgelopen jaren werkten het IFV en TNO al regelmatig samen. Zoals bijvoorbeeld binnen het project ACRIMAS (Aftermath CRisis MAnagement System-of-systems); een EU-project waarbij een gap-analysis werd uitgevoerd op het vlak van crisisbeheersing. Het lectoraat Transportveiligheid is een ander voorbeeld. Met dit lectoraat onderstrepen het IFV en TNO het belang van samenwerking op het terrein van massatransportveiligheid.
Hoewel de samenwerking zich op dit moment concentreert op werkzaamheden rondom massatransportveiligheid en netcentrisch werken, is het de bedoeling dat er ook op andere onderwerpen samenwerking wordt gezocht.


gebruiker0401206

  • Gast
En het erge is, een toolbox om LCMS te bouwen bestaat allang, van meerdere leveranciers.

Ik ben blij dat er eindelijk insituten met elkaar gaan samenwerken, maar zou het ook erg toejuichen als we niet weer het wiel opnieuw willen uitvinden.
Alle issues, zoals Big Data, hoge betrouwbaarheid, besluitmomenten op basis van rol, ipv persoon is echt niks nieuws in de wereld van crisiscommunicatie.

Moderne systemen zijn geen groot systeem meer, maar bestaan uit modulair opgebouwde systemen en sluiten aan bij decentraal informatie delen. Helaas zal het wel nog een tijd duren voordat de overheid op de markt gaat kijken naar mogelijke leveranciers.....

Zou er graag deel van uitmaken (net zoals ik al een rol langs de zijlijn speel voor markt consultatie NMS)....


Groeten, Ruud


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Laat ze maar eens naar defensie kijken, want alles wat zij willen is voor militaire toepassingen al sinds Desert Storm '91 op de markt.  98uiye
Bijdragen op persoonlijke titel.


gebruiker0401206

  • Gast
Onder andere!
Bij defensie is niet alleen het systeem mooi, maar ook de betrouwbaarheid van de infra en nog belangrijker, het beheer en de support zijn geregeld.

En de groene kolom (althans waar ik contact mee heb) is ten alle tijde absoluut geneigd om de systemen te tonen en absoluut bereidwillig tot meedenken.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Om nog even door te gaan op de groene kolom: ik kwam onderstaand nieuwsbericht tegen op de site van Defensie, met bijbehorend filmpje, waarvan ik denk dat dit principe van werken ook een goede bijdrage zou kunnen leveren aan het informatiemamanegent in de civiele hulpverlening. Waar je nu nog voor een groot deel afhankelijk bent van hiërarchische lijnen en communicatiestromen voor het vormen van een totaalbeeld, wordt met dit principe een veel dynamischer beeld ontwikkeld, waarbij je gebruik kunt maken van de info waarover alle 'soldaten' in het veld beschikken. In vervolg daarop kun je je 'soldaten' ook voorzien van een breder perspectief, waardoor zij hun handelen kunnen aanpassen in lijn met het grotere plaatje. Toekomstmuziek, als je het mij vraagt :)

PROMISE belooft innovatie in operatiegebied
31 januari 2014, 15.30 uur

Defensie haakt met een modern systeem aan bij de nieuwste technologische ontwikkelingen. PROMISE (PROject Multi-touch Information System Experiment) maakt gebruikt van moderne civiele technologische middelen, zoals smartphones en tablets, in een operationele omgeving. Doel is het overzicht van de militair in het operatiegebied te vergroten.

Militairen van 11 Luchtmobiele Brigade experimenteerden de afgelopen weken voor het eerst met PROMISE. Zij kregen smartphones en tablets verstrekt met daarop diverse apps. De belangrijkste daarvan is Soldier View waarbij op de smartphone of tablet een kaart wordt gepresenteerd met daarop de eigen locatie en de locaties van eigen troepen. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld schetsen maken, vijandmeldingen doorgeven en artillerieaanvragen indienen. Ook bestaat de mogelijkheid om onderling te chatten. Zo krijgt een militair een veel beter overzicht of situational awareness van het operatiegebied dan tot nu het geval was.

Betrokken
In april wordt het systeem een week lang opnieuw getest. Vervolgens oefent 11 Infanteriebataljon in het najaar 2 maal met PROMISE. Eind 2014 moet het experiment, dat onder leiding staat van het Kennis Innovatie Experimenten en Simulatie-centrum (KIXS) van het Joint Informatievoorzieningscommando (JIVC) van Directie Materieel Organisatie van Defensie, zijn afgerond.

Gouden driehoek
PROMISE is een samenwerkingsverband tussen TNO, Thales, FOX-IT en Defensie. Defensie geeft de gewenste functionaliteiten aan en TNO verzorgt op basis daarvan de evaluatie en rapportage. Thales ontwikkelt onder andere de app Soldier View en FOX-IT beveiligt de communicatie met door hun ontwikkelde software. Dit is een voorbeeld van de zogenoemde gouden driehoek, waarin kennisinstituten, industrie en Defensie met elkaar samenwerken.

Een korte videoclip over PROMISE: TNO Promise

Bron: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2014/01/31/46210740/PROMISE_belooft_innovatie_in_operatiegebied
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Vanuit de Veiligheidsregio Twente, in samenwerking met Thales, is men bezig met het ontwikkelen van TEC4SE. Doel van TEC4SE is onder andere om de private partijen aan te kunnen laten sluiten bij de netcentrische werkwijze van de hulpdiensten en zoveel mogelijk informatie integraal te delen.

TEC4SE
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Danny722 link=msg=1241626 date=1391365640
Vanuit de Veiligheidsregio Twente, in samenwerking met Thales, is men bezig met het ontwikkelen van TEC4SE. Doel van TEC4SE is onder andere om de private partijen aan te kunnen laten sluiten bij de netcentrische werkwijze van de hulpdiensten en zoveel mogelijk informatie integraal te delen.

TEC4SE

zie ook: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1253805

Citaat van: Live link=msg=1253805 date=1395747501
http://www.youtube.com/watch?v=BgT86WpEr_Q#ws
Twentse vindingen maken digitale en echte wereld veiliger
RTV Oost
Gepubliceerd op 25 mrt. 2014
Samen sterk in de hulpverlening!